تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 13:59
13 بازدید
کد خبر : 344090

پیشنهاد به پزشکیان؛ گوگل پلی را رفع فیلتر کن!

پیشنهاد به پزشکیان؛ گوگل پلی را رفع فیلتر کن!

رای‌دهندگان به پزشکیان انتظار داشتند در ماه‌های ابتدای کار دولت شاهد رفع فیلتر و حذف گشت‌های ارشاد باشند. حالا، اما نه تنها خبری از تحقق وعده‌ها نیست، بلکه رسانه‌های اصولگرا نسخه می‌پیچند که با رفع فیلتر گوگل پلی و اصلاح سهمیه‌ها در نظام آموزشی صدای مطالبه‌گران از دولت خاموش شود! مسعود پزشکیان با وعده‌های مختلفی

رای‌دهندگان به پزشکیان انتظار داشتند در ماه‌های ابتدای کار دولت شاهد رفع فیلتر و حذف گشت‌های ارشاد باشند. حالا، اما نه تنها خبری از تحقق وعده‌ها نیست، بلکه رسانه‌های اصولگرا نسخه می‌پیچند که با رفع فیلتر گوگل پلی و اصلاح سهمیه‌ها در نظام آموزشی صدای مطالبه‌گران از دولت خاموش شود!

مسعود پزشکیان با وعده‌های مختلفی به خصوص در حوزه حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی روی کار آمده و گردنش را هم گرو گذاشته که به وعده‌هایش عمل کند. مصداق بارز این وعده‌ها توقف گشت‌های ارشاد و رفع فیلتر بود. دو وعده‌ای که به قول غلامحسین کرباسچی ساده‌تر از دیگر مسائل قابل تحقق جلوه می‌کرد. حالا، اما با گذشت چند ماه از عمر دولت چهاردهم شاهدیم که اقدام عملی جدی در راستای تحقق این وعده‌ها صورت نگرفته و صدای انتقادات نیز بلند شده است.

در این بین اغلب حامیان دولت به پزشکیان و همکارانش در دولت یادآور می‌شوند که تحقق مطالبات مردمی چقدر جدی است و عدم پاسخگویی به انتظارات جامعه چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد.

رسانه‌های اصولگرا نیز دائما به یادآوری وعده‌های دولت می‌پردازند، اما با رویکرد دیگری؛ این گروه یا عدم کارآمدی دولت را به واسطه روی زمین ماندن وعده‌ها به رخ می‌کشند و یا از در همراهی با دولت و مشورت درآمده، راهکار ارائه می‌دهند. راهکار‌هایی که البته قابل تامل و دقت بیشتری هستند.

مثلا همین امروز روزنامه فرهیختگان به دولت چهاردهم پیشنهاد کرده که برای کاهش شکاف اجتماعی و تحقق وعده‌های انتخاباتی از ایده‌های کم هزینه شروع کند. حرف درستی هم می‌زند و این نکته را پیشتر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت نیز گفته‌اند. تفاوت، اما در اینجاست که وقتی اصلاح‌طلبان از تحقق وعده‌های ساده‌تر می‌گویند منظور این است که قبل حل مشکلات اقتصادی و ایجاد رفاه اجتماعی، گشت ارشاد حذف و فیلترینگ متوقف شود.

روزنامه فرهیختگان، اما چندین عقب‌تر از این کف مطالبه مردمی رفته و به دولت پیشنهاد می‌دهد که مثلا در حوزه رفع فیلتر کار را از گوگل‌پلی شروع کند! به نظر می‌رسد که مقصود نگارنده این گزارش بیش از آنکه رفع فیلتر و عملی شدن وعده انتخاباتی پزشکیان باشد، بسته شدن دهان منتقدان مطالبه‌گر است!

فرهیختگان نوشته: «با توجه به نیاز کنونی جامعه ایرانی به دیدن تغییراتی در زمینه حکمرانی، می‌شود به مطالباتی مثل رفع فیلترینگ از پلتفرم‌هایی که واقعا نیازی به فیلترشدن ندارند به مثابه یک تغییر بی‌نیاز از تصمیم سخت اقتصادی نگاه کرد و به‌وسیله آن حس مثبتی را از سمت سیاستگذاران به جامعه انتقال داد.» در ادامه نیز نوشته: محمد کشوری – کارشناس حوزه ارتباطات- اولین گام و راه‌حل میدانی بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ را رفع فیلتر گوگل‌پلی می‌داند.

کارشناس مصاحبه شونده در این گزارش معتقد است که مساله مردم نه فیلترینگ بلکه ندانستن علت فیلترینگ است! او گفته: «بخش مهمی از نارضایتی مردم از سیاست‌های فیلترینگ، مربوط به شفاف‌نبودن بخش اعلامی آن است. کاربران حتی در جریان علت فیلترینگ برخی از پلتفرم‌ها قرار نمی‌گیرند و همین موضوع آن‌ها را سردرگم می‌کند.»

روزنامه فرهیختگان در گزارش دیگری هم اصلاح سهمیه‌ها در راستای افزایش عدالت آموزشی و یا اصلاح روند گزینش در سازمان‌های دولتی را ایده‌های کم هزینه برای کاهش نارضایتی اجتماعی دانسته است.

آنچه فرهیختگان در این زمینه مطرح کرده ایده غلطی نیست و کسی هم با اصلاح سهمیه‌ها و یا روند گزینش‌ها مشکلی ندارد منتها این روزنامه کف مطالبات جامعه را خیلی پایین‌تر از واقعیت آورده و به این نکته نظر نکرده که اقدامات دولت برای کاهش شکاف اجتماعی اگر در میان اکثریت جامعه خاصه بدنه‌ای که به پزشکیان رای دادند، رضایتمندی ایجاد نکند، فایده نخواهد داشت».

برترین ها

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn