تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 14:50
6 بازدید
کد خبر : 344144

ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری و عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های همکاری‌ بین ایران و تاجیکستان

ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری و عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های همکاری‌ بین ایران و تاجیکستان

به گزارش جام‌جم‌آنلاین به نقل ازایسنا، محمدباقر قالیباف و هیأت پارلمانی همراه در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان، در محل سرای حکومتی دوشنبه، دیدار دوجانبه‌ای با محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان و هیأت پارلمانی این کشور داشت.   قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن ابراز رضایت از دیدار رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان، بیان کرد: مردم

به گزارش جام‌جم‌آنلاین به نقل ازایسنا، محمدباقر قالیباف و هیأت پارلمانی همراه در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان، در محل سرای حکومتی دوشنبه، دیدار دوجانبه‌ای با محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان و هیأت پارلمانی این کشور داشت.

 

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن ابراز رضایت از دیدار رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان، بیان کرد: مردم ایران و تاجیکستان به واسطه ریشه‌های تمدنی، دینی و زبانی احساس نزدیکی به هم دارند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند سال اخیر روابط  ایران و تاجیکستان عمیق شده و توسعه روابط دو کشور گسترش داشته است.

 

قالیباف با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های پیش رو روابط بین دو کشور توسعه بیشتری داشته باشد، ادامه داد: به واقع پارلمان‌ها می‌توانند نقش مهمی در این موضوع ایفا کنند.

 

وی با بیان اینکه گروه‌های دوستی و پارلمانی در مجلس دوازدهم تشکیل شده‌اند، افزود: به واقع این گروه‌ها تلاش می‌کنند تا توسعه روابط با کشورها صورت پذیرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی بین دو کشور ایران و تاجیکستان وجود دارد، بیان کرد: معتقدم همکاری‌های زیادی باید بین دو کشور شکل گیرد. همچنین باید تأکید کنم که فعالیت‌های بین پارلمانی دو کشور در سطح خوبی قرار دارند و گروه‌های دوستی کشور با هم در تماس هستند.

 

قالیباف با بیان اینکه گروه دوستی ایران و تاجیکستان می‌توانند نقشه کاری مناسبی را ایجاد کنند، بیان کرد: گروه‌های دوستی می‌توانند توسعه همکاری‌ها را پیش ببرند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای سند همکاری بین ایران و تاجیکستان بیان کرد: در حال حاضر بخشی از این اسناد عملیاتی و بخشی از آنها به مرحله اجرا در نیامده است لذا تلاش می‌کنیم این اسناد اجرایی شوند.

 

وی تأکید کرد: همچنین در سال ۱۴۰۰ حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان ۱۲۰ میلیون دلار بود اما در حال حاضر این حجم مبادلات به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است و رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال هنوز فاصله زیادی در این بخش داریم تا به آن نقطه مناسبی که باید در حوزه‌های اقتصادی داشته باشیم، دست پیدا کنیم.

 

وی با بیان اینکه ایران و تاجیکستان حتماً می‌توانند روابط خود را توسعه دهند، اظهار کرد: حتی اگر نیاز باشد دو پارلمان در رابطه با توسعه روابط، قانونی تصویب کنند، این موضوع می‌تواند مد نظر قرار گیرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مربوط به توسعه حمل‌ونقل بین دو کشور، تأکید کرد: مباحث مربوط به حمل‌ونقل بسیار حائز اهمیت است و باعث تقویت حوزه های حمل‌ونقلی و گردشگری خواهد شد.

 

قالیباف در ادامه با اشاره به مباحث مربوط به صلح و امنیت پایدار در منطقه بیان کرد: ایران و تاجیکستان هر دو در همسایگی افغانستان قرار دارند. به موجب مباحث مربوط به قاچاق مواد مخدر و اسلحه و همچنین موضوعات تروریستی و حوادث تلخی که رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان ایجاد کرده، کشورهای اسلامی و بشریت باید با هم همکاری داشته باشند. لذا کشورهای منطقه و مسلمان به ویژه ایران و تاجیکستان باید در این راستا دست در دست هم دهند تا مشکلات برطرف شود.

 

وی تصریح کرد: اگر این موارد در مسیر درستش قرار نگیرد امنیت پایدار را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

 

در ادامه این نشست محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان  ضمن خوش آمدگویی به قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین هیأت پارلمانی همراه برای سفر به تاجیکستان گفت: مردم ایران و تاجیکستان مردمی هم دین و هم زبان هستند.

 

وی با بیان اینکه باید تلاش شود روابط بین ایران و تاجیکستان در سطح بالایی قرار گیرد ادامه داد: همواره تلاش خواهیم کرد تا اسناد امضا شده بین دو کشور اجرایی و عملیاتی شوند.

 

رئیس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان بیان کرد: ایران و تاجیکستان ظرفیت‌های زیادی دارند و پیگیری تعاملات بین ایران و تاجیکستان حائز اهمیت است.

 

ذاکر زاده گفت: بسیار مایلیم تا تعاملات بین پارلمانی در سطح بسیار خوبی قرار گیرد.

 

در این سفر، فتح‌الله توسلی، رییس گروه دوستی ایران و تاجیکستان، سارا فلاحی، علی بابایی کارنامی، حسین امامی‌راد، روح‌الله عباسپور، هادی محمدپور از نمایندگان مجلس، دکتر قالیباف را همراهی می‌کنند.

 

آیین«سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» امروز و فردا در شهر دوشنبه برگزار می‌شود و قالیباف در این نشست سخنرانی خواهد داشت.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn