تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 23:52
8 بازدید
کد خبر : 344606

بیش از هزار و ۶۱ میلیارد تومان در جیب مستاجران ماند!

بیش از هزار و ۶۱ میلیارد تومان در جیب مستاجران ماند!

سامانه “خودنویس” وزارت راه و شهرسازی، فرایند جدیدی برای ثبت معاملات مسکن و اجاره ایجاد کرده است. این سامانه اگرچه مورد انتقاد مشاوران املاک قرار گرفته، اما به کاهش هزینه‌های معامله‌گران حقیقی در بازار مسکن کمک می‌کند. سامانه “خودنویس” وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان یک راهکار جدید برای ثبت معاملات مسکن و اجاره، فرصتی

سامانه “خودنویس” وزارت راه و شهرسازی، فرایند جدیدی برای ثبت معاملات مسکن و اجاره ایجاد کرده است. این سامانه اگرچه مورد انتقاد مشاوران املاک قرار گرفته، اما به کاهش هزینه‌های معامله‌گران حقیقی در بازار مسکن کمک می‌کند.

بیش از هزار و ۶۱ میلیارد تومان در جیب مستاجران ماند!


سامانه “خودنویس” وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان یک راهکار جدید برای ثبت معاملات مسکن و اجاره، فرصتی برای کاهش هزینه‌های معامله‌گران فراهم کرده است. این سامانه، برخلاف فرآیند سنتی که وابسته به مشاوران املاک و پرداخت حق کمیسیون بود، امکان ثبت مستقیم معاملات توسط طرفین معامله را فراهم می‌کند. به این ترتیب، دو طرف می‌توانند بدون واسطه و به‌صورت رایگان، کد رهگیری معتبر دریافت کنند.

سامانه خودنویس بخشی از طرح مجلس برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها است و به‌عنوان مرجع اصلی ثبت معاملات مسکن برای دریافت کد رهگیری، جایگزین فرآیند دلالی شده است. علاوه بر این، با راه‌اندازی سامانه “کاتب”، ثبت معاملات ملکی جدید نیز ملزم به ثبت در این سامانه برای ادامه فرآیند توسط دفاتر اسناد رسمی شده است.

طبق آمار وزارت راه و شهرسازی، طی ۶ ماه اول امسال بیش از یک‌میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده که بخش عمده آن‌ها توسط مردم انجام شده است. تعداد کاربران ثبت‌شده در این سامانه به ۳ میلیون و ۷۶ هزار نفر رسیده که از این تعداد، بیش از یک‌میلیون نفر معاملات خود را ثبت کرده و یک‌میلیون و ۲۱۷ هزار نفر نیز به‌عنوان شاهد معامله احراز هویت شده‌اند. از ابتدای سال تا ۲۷ شهریور، سامانه خودنویس برای بیش از یک‌میلیون معامله کد رهگیری صادر کرده است.

در بخش خرید و فروش، این سامانه در تابستان فعال شد و تاکنون بیش از ۳ هزار قرارداد خرید و فروش در آن ثبت شده است. سامانه خودنویس با افزودن سرویس‌هایی مانند بررسی اهلیت، تصدیق سند و برگزاری جلسات مجازی به معامله‌گران کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری به انجام معاملات بپردازند. همچنین قرار است با اضافه شدن برخی خدمات بانکی به این سامانه، فرآیند انعقاد قرارداد، انتقال پول و اجرای تعهدات قراردادی نیز ساده‌تر شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای سامانه خودنویس برای مستأجران و خریداران مسکن، صرفه‌جویی در هزینه‌های حق کمیسیون است. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، در ۶ ماه گذشته، مردم از طریق این سامانه بیش از هزار و ۶۱ میلیارد تومان از هزینه‌های حق کمیسیون و مالیات ارزش‌افزوده را صرفه‌جویی کرده‌اند.

سامانه خودنویس با ایجاد مسیری رایگان برای ثبت معاملات، گامی مهم در جهت شفاف‌سازی و کاهش هزینه‌های معاملات مسکن است و به کاهش وابستگی به مشاوران املاک و حذف هزینه‌های واسطه‌گری کمک می‌کند.





منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn