تاریخ انتشار : جمعه 20 مهر 1403 - 0:25
10 بازدید
کد خبر : 344631

علایم شست و شوی روی لباس ها چه معنایی دارند ؟

علایم شست و شوی روی لباس ها چه معنایی دارند ؟

برای درک معنی علایم شستشوی روی لباس و افزایش عمر مفید لباس‌های خود تا انتهای این مطلب از آفتاب نو با ما همراه باشید. اهمیت توجه به علایم شستشوی روی لباس علائم درج شده بر روی لباس‌ها با توجه به نوع لباس و پارچه استفاده‌ شده در دوخت آن تعیین می‌شوند و روش شستشو، خشک

علایم شستشوی روی لباس چه معنایی دارند؟

برای درک معنی علایم شستشوی روی لباس و افزایش عمر مفید لباس‌های خود تا انتهای این مطلب از آفتاب نو با ما همراه باشید.

علایم شستشوی روی لباس چه معنایی دارند؟

اهمیت توجه به علایم شستشوی روی لباس

علائم درج شده بر روی لباس‌ها با توجه به نوع لباس و پارچه استفاده‌ شده در دوخت آن تعیین می‌شوند و روش شستشو، خشک کردن، اتوکشی و نگهداری بهینه از آن را به ما نشان می‌دهند. با این حساب با توجه به این علائم می‌توان لباس‌های گوناگون را با روش مناسب و با دقت بالاتری شستشو داد و در نتیجه با افزایش طول عمر،‌ ظاهر زیباتری به آن‌ها بخشید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته که در شستن لباس باید رعایت کنیم

علایم شستشوی روی لباس چه معنایی دارند؟

معنی علائم شستشوی روی لباس

نشانه‌های مخصوص شستشو که بر روی لباس‌های مختلف درج می‌شوند در اصل علامت‌های بین‌المللی هستند که در سرتاسر جهان به منظور برچسب‌گذاری لباس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در آن‌ها با استفاده از علائم، حروف اختصاری و رنگ‌های مشخص تلاش می‌کنند تا مفهوم خاصی را به خریدار انتقال دهند. معنی علایم شستشوی روی لباس در ادامه به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته است:

  • نماد وان با ضربدر: در صورتی که بر روی لباس یا پارچه شما علامت وان با ضربدر وجود دارد نباید آن را با ماشین‌ لباسشویی یا در وان بشویید؛ بنابراین در صورت کثیف شدن لباس لازم است به خشکشویی‌های حرفه‌ای مراجعه کنید.
  • نماد وان با دست: مشاهده‌ی علامت ذکر شده به معنی مجاز بودن شستشوی لباس صرفاً با دست است. با این حساب آن را عمدتاً بر روی پارچه‌های ظریف مثل ابریشم و کتان مشاهده خواهید کرد.
  • نماد وان با یک خط موج دار: این علامت نشان‌دهنده‌ی این است که امکان شستشوی آیتم موردنظر شما در لباسشویی با دمای مشخص وجود دارد.
  • نماد وان با یک خط افقی: معمولاً این علامت بر روی لباس‌هایی با الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر درج می‌شود و مفهوم آن این است که می‌توان لباس را در لباسشویی با دور تند و یکنواخت و استفاده از آب گرم شست.
  • نماد وان با دو خط افقی: مشاهده‌ی این علامت بر روی لباس یعنی آیتم انتخابی شما بافتی ظریف و حساس دارد که می‌تواند به سرعت دچار آسیب شود؛‌ به همین جهت باید با آب سرد و دور آهسته لباسشویی شسته شود.

علایم شستشوی روی لباس چه معنایی دارند؟

معنی علائم دمای شستشوی لباس

وجود وان با تعدادی نقطه و عدد، دمای مناسب برای شستشوی لباس و پارچه را مشخص می‌کند که جزئیات آن به شرح زیر است:

  • نماد وان با یک عدد روی آن: قرار دادن اعداد مختلف درون وان دمای مناسب برای شستشوی لباس شما را به تصویر می‌کشد. با این حساب مشاهده‌ی عدد ۳۰ به این معنی است که می‌توانید لباس خود را درون ماشین با دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد بشویید.
  • نماد وان با یک نقطه: لباس‌هایی با این علامت باید با آب سرد (حداکثر تا دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد) شسته شوند.
  • نماد وان با ۲ نقطه: چنانچه علامت یک وان با ۲ نقطه را بر روی لباس خود مشاهده کردید بهتر است آن را با آب گرم (حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد) بشویید.
  • نماد وان با ۳ نقطه: کلیه‌ی لباس‌هایی که علامت وان با سه نقطه دارند برای شستشو در آب داغ با دمای حداکثر ۵۰ درجه سانتی‌گراد مناسب هستند.
  • نماد وان با ۴ نقطه: هر زمان که علامت وان روی لباس یا پارچه انتخابی شما ۴ نقطه داشت، به این معنی است که می‌توانید آن را با آب تا دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد شستشو دهید.

علایم شستشوی روی لباس چه معنایی دارند؟

معنی علائم خشکشویی

برخلاف آنچه که بعضی از افراد تصور می‌کنند، مرحله‌ی خشکشویی هم به اندازه‌ی شستشوی لباس اهمیت دارد و اگر به درستی صورت نگیرد منجر به آسیب دائمی به لباس موردعلاقه‌ی شما می‌شود؛ به همین جهت قسمتی از روند درک معنی علایم شستشوی روی لباس وابسته به اطلاع از نشانه‌های مخصوص خشک کردن با ماشین لباسشویی است:

  • یک دایره با ضربدر: چنانچه لباس‌های شما دارای علامت دایره با ضربدر هستند، به هیچ‌عنوان نباید از خشک‌کن لباسشویی برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید و در عوض باید به سراغ بند رخت بروید.
  • یک دایره خالی: نماد دایره خالی به این معنی است که لباس شما قابلیت خشک کردن در خشک‌کن لباسشویی را دارد؛ با این حال باید به سایر علائم و نشانه‌هایی که خطر آسیب به لباس را نشان می‌دهند، به صورت ویژه توجه کنید.

بیشتر بخوانید: طریقه شستشوی لباس‌های مشکی و جلوگیری از بور شدن آنها

علایم شستشوی روی لباس چه معنایی دارند؟

معنی علائم خشک کردن لباس

درک کردن نمادها و علائم مخصوص به خشک کردن لباس به شما کمک می‌کند از پهن کردن اشتباه لباس یا چلاندن غیرضروری آن که منجر به آسیب با بافت لباس می‌شود خودداری کنید؛ برای اطلاع از این موضوع حتماً معنی علایم شستشوی روی لباس را که در ادامه بررسی شده‌اند، در نظر داشته باشید:

  • نماد دایره درون مربع با ضربدری روی آن: همانند موارد قبلی مشاهده‌ی نماد دایره درون مربع به همراه ضربدری بر روی آن نشان می‌دهد که امکان استفاده از خشک‌کن وجود ندارد.
  • نماد دایره سیاه رنگ درون مربع: دیدن دایره‌ی سیاه رنگ درون مربع یعنی می‌توانید لباس را درون خشک‌کن بدون استفاده از حرارت قرار دهید.
  • نماد مستطیل پیچ خورده: علامت مستطیل پیچ خورده حاکی از آن است که چلاندن لباس در زمان شستشو یا بعد از آن به منظور خارج کردن آب اضافه مشکلی برای الیاف یا بافت لباس ایجاد نمی‌کند.
  • نماد پیچ خورده با ضربدر روی آن: لباس‌هایی که بر روی آن‌ها علامت مستطیل پیچ خورده با ضربدر وجود دارد، به هیچ‌عنوان نباید برای خارج کردن آب اضافی چلانده شوند؛ چرا که الیاف و بافت آن‌ها در معرض آسیب‌های گوناگون از قبیل کشیدگی قرار می‌گیرد.
  • نماد دایره درون مربع: قرار گرفتن دایره درون مربع به معنی این است که امکان استفاده از ماشین خشک‌کن با دمای معمولی برای خشک کردن لباس وجود دارد.
  • نماد دایره درون مربع با یک نقطه: آیتم‌های گوناگونی که این علامت را بر روی خود دارند باید با استفاده از ماشین خشک‌کن در دمای پایین خشک شوند.
  • نماد دایره درون مربع با ۲ نقطه: همان‌طور که ملاحظه کردید افزایش تعداد دایره به معنی افزایش دما است؛ بنابراین می‌توانید لباس‌هایی با این نماد را درون خشک‌کن با دمای متوسط خشک کنید.
  • نماد دایره درون مربع با یک خط افقی: با فعال کردن این تنظیم در ماشین خشک‌کن خود چین و چروک پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی را کاهش می‌دهید. به همین جهت اگر این علامت را بر روی لباس خود مشاهده کردید یعنی می‌توانید برنامه‌ی خشک‌کن را بر روی دور ملایم تنظیم کنید.
  • نماد دایره درون مربع با ۲ خط افقی: این علامت معمولاً بر روی لباس‌هایی با پارچه‌های ظریف و مواردی که مستعد چروک شدن هستند، دیده می‌شود، به همین جهت باید از دور خیلی ملایم که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید.
  • نماد دایره درون مربع با ۳ خط افقی: لباس‌های فوق حساس و ظریف باید با دور کاملاً ملایم خشک شوند.
  • نماد مربع با یک نیم دایره در بالای آن: اگر این علامت را بر روی لباس خود دید، یعنی باید بعد از شستشو آن را بر روی بند قرار دهید تا به صورت طبیعی و در معرض هوا خشک شود. البته مکان خشک شدن لباس‌های خود را به دور از نور مستقیم خورشید انتخاب کنید، چرا که می‌تواند باعث آسیب به بافت و تغییر رنگ آن‌ها شود.

علایم شستشوی روی لباس چه معنایی دارند؟

نمادهای اتو کشیدن

در این قسمت از بررسی معنی علایم شستشوی روی لباس به سراغ نمادهای مختلفی رفته‌ایم که نحوه‌ی اتو کشیدن یا نکشیدن لباس شما را مشخص می‌کنند:

  • نماد اتو: مشاهده‌ی نماد اتو بر روی لباس به معنی این است که هیچ ممنوعیتی در این زمینه پیش روی شما قرار ندارد و می‌توانید بدون نگرانی لباس خود را اتو کنید.
  • نماد اتو با ضربدری روی آن: قرار گرفتن ضربدر بر روی اتو مفهوم آن را به ممنوعیت اتو کشیدن لباس تغییر می‌دهد؛ چرا که با این کار الیاف آن بر اثر حرارت دچار سوختگی و آسیب می‌شوند.
  • نماد اتو با یک نقطه: نقطه‌ی قرار گرفته درون اتو حرارت مناسب برای اتوکشی را مشخص می‌کند که برای لباس‌هایی با یک نقطه باید پایین باشد.
  • نماد اتو با ۲ نقطه: دو نقطه به معنی مجاز بودن اتوکشی در دمای متوسط است.
  • نماد اتو با ۳ نقطه: کلیه‌ی لباس‌های شما که دارای نماد اتو با سه نقطه هستند می‌توانند در حرارت زیاد اتوکشی شوند، بدون اینکه آسیب ببینند.

علایم شستشوی روی لباس چه معنایی دارند؟

نمادهای مربوط به سفیدشویی لباس

پیش از استفاده از سفیدکننده بهتر است علائم مربوط به لباس خود را چک کنید و مطمئن شوید استفاده از این ترکیب به بافت و الیاف آن آسیب نخواهد زد:

  • نماد مثلث: علامت مثلث به معنی مجاز بودن استفاده از سفیدکننده برای شستشوی لباس است.
  • نماد مثلث با علامت ضربدر بر روی آن: همان‌طور که در قسمت‌های قبل مشاهده کردید درج علامت ضربدر به معنی این است که استفاده از سفیدکننده منجر به آسیب به لباس شما خواهد شد.
  • نماد مثلث به همراه عبارت CL درون آن: اگر این علامت را بر روی لباس خود مشاهده کردید می‌توانید از سفیدکننده وایتکس یا محلول‌های حاوی کلر و هیپوکلریت سدیم برای شستشوی آن استفاده کنید.
  • نماد مثلث به همراه چند خط مورب: لباس‌هایی با نماد مثلث و چند خط مورب امکان شستشو با محلول‌های سفیدکننده حاوی وایتکس، کلر یا هیپوکلریت سدیم را ندارند.
  • نماد مثلث سیاه با علامت ضربدر بر روی آن: مفهوم این نماد یعنی اینکه استفاده از هیچ‌ نوع سفیدکننده‌ای برای شستشوی لباس موردنظر امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین روش شستشوی لباس‌های کتان

سخن پایانی

گاهی اوقات هزینه‌ی زیادی را برای خرید یک لباس پرداخت می‌کنیم، اما بعد از چند بار شستشو به دلیل بروز مشکلات مختلف در ظاهر و بافت از پوشیدن مجدد آن سرباز می‌زنیم. این جا است که اهمیت توجه به معنی علایم شستشوی روی لباس مشخص می‌شود. در نظر گرفتن این نمادها به ما در شستشو و خشک کردن صحیح لباس‌هایی که دوست داریم کمک می‌کند تا به این ترتیب بتوانیم زیبایی و درخشش آن‌ها را تا چندین سال بعد از خرید همچنان حفظ کنیم و از خرید مدوام آیتم‌های جدید و صرف هزینه‌های بی‌دلیل بی‌نیاز شویم.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn