تاریخ انتشار : جمعه 20 مهر 1403 - 0:31
8 بازدید
کد خبر : 344635

بنی صدر شروع کرد به پرت و پلا گفتند و مجری گفت مرسی مرسی /پیام مشترک مسعود رجوی و بنی صدر درباره چه بود؟

بنی صدر شروع کرد به پرت و پلا گفتند و مجری گفت مرسی مرسی /پیام مشترک مسعود رجوی و بنی صدر درباره چه بود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابوالحسن بنی‌صدر در ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ درگذشت. او که اولین رئیس‌جمهور ایران پس از انقلاب اسلامی بود با شعله‌ور ساختن آتش اختلافات داخلی در همکاری با مجاهدین خلق، پس از عزل از فرماندهی کل قوا و اعلام عدم کفایت سیاسی توسط مجلس؛ در ششم مرداد ماه ۱۳۶۰ همراه با مسعود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابوالحسن بنی‌صدر در ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ درگذشت. او که اولین رئیس‌جمهور ایران پس از انقلاب اسلامی بود با شعله‌ور ساختن آتش اختلافات داخلی در همکاری با مجاهدین خلق، پس از عزل از فرماندهی کل قوا و اعلام عدم کفایت سیاسی توسط مجلس؛ در ششم مرداد ماه ۱۳۶۰ همراه با مسعود رجوی سرکرده منافقین به پاریس فرار کرد.

براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده،از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ و اعلان جنگ مسلحانه سازمان مجاهدین خلق؛ خط ترور مردم و مسئولان توسط منافقین آغاز به کار کرد. مهم‌ترین این رویدادها ترور هفت تیر شهادت آیت‌الله بهشتی و یارانش و همچنین انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشت شهریور بود که منجر به شهادت شهیدان رجایی و باهنر شد.

بهشتی و رجایی؛ دو هدفی که بنی‌صدر بیشترین تقابل را با آن‌ها داشت. هرچند درباره نقش بنی‌صدر در این حوادث سخنی به میان نیامده، اما هم‌پیمانی رئیس‌جمهور معزول با منافقین در آن برهه نمی‌توانست او را از اتهامات مبرا کند.

اگرچه از واکنش او نسبت به فاجعه هفت تیر روایتی در دست نیست، اما پیام بنی‌صدر درباره ترور رجایی که پیش از این در یادداشت پایکوبی در مراسم تدفین به آن پرداخته شد، نقش و موقعیت او را بیش از پیش هویدا کرد.

اما یک هفته کافی بود تا حادثه ترور لویی دیلامار سفیر فرانسه در لبنان در ۴ سپتامبر ۱۹۸۱(۱۳ شهریور ۱۳۶۰) تناقضات نویسنده کیش شخصیت را آشکار ساخت. بنی‌صدر که طی هفته گذشته ترور دولتمردان در ایران را محکوم نکرده بود، در ۱۵ شهریور ۱۳۶۰ پیام تسلیتی به سران کاخ الیزه گسیل داشت.

از شادباش ترور رجایی تا تسلیت ترور سفیر فرانسه در لبنان

خبرگزاری پارس در ۱۵ شهریور ۱۳۶۰  به نقل از خبرگزاری فرانسه از یاریس گزارش کرد: «بدنبال قتل سفیر فرانسه در لبنان، ابوالحسن بنی‌صدر و مسعود رجوی امروز پیام‌های تسلیتی خطاب به رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فرانسه فرستادند.

ابوالحسن بنی‌صدر بنام ملت ایران طی تلگرامی کشته شدن سفیر فرانسه در لبنان را به فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه تسلیت گفت.

مسعود رجوی نیز در پیامی بنام شورای ملی مقاومت برای آزادی و استقلال جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران خطاب به پیرموروا نخست‌وزیر فرانسه گفت سوء قصد جنایتکارانه‌ای که بقیمت جان آقای دلمار سفیر فرانسه تمام شد تاثر عمیقی در جهان بویژه در بین اکثریت مردم ایران بوجود آورد. در این پیام رجوی تسلیتهای عمیق خود را در برابر این جنایت وصف‌ناپذیر ابراز کرد.»

اظهارات عجیب بنی‌صدر درباره حذف انور سادات (تجلیل عجیب بنی‌صدر از انور سادات)

اما سرگردانی بنی‌صدر در مواضعش نسبت به اینگونه اقدامات همچنان ادامه داشت. این بار اظهارات بنی‌صدر در مورد ترور انور سادات دستمایه‌ای برای گزارش‌های خبری شد. یک ماه پس از حادثه ترور سفیر فرانسه خبرگزاری پارس در ۱۶ مهر ۱۳۶۰ گزارش داد: «رادیو تلویزیون فرانسه دیشب برنامه‌های عادی خود را به مناسبت سوء قصدی که طی آن انور سادات به قتل رسید تغییر داده و در برنامه های مخصوصی بدین خاطر در مورد چگونگی حادثه و (اوضاع) در مصر و آینده این کشور به بحث و گفتگو نشستند:

در طول برنامه دیشب تلویزیون فرانسه در تماسی تلفنی با منزل بنی صدر، نظر وی را نیز در مورد سوء قصد سئوال نمودند که بنی‌صدر با بیانی بسیار کودکانه و غیر قابل فهم برای حضار در برنامه تلویزیونی و بدون شک تماشاچیان نخست اظهار داشت که بلی من از تلویزیون دیدم که چند سرباز به روی سادات تیراندازی کردند و وی را کشتند آنگاه بنی صدر بدون اینکه جواب صریحی به این سئوال خبرنگارکه میپرسید: آیا به نظر وی وابستگی سادات به آمریکا باعث شده است تا وی به قتل برسد ادامه داد که من در بعضی از جنبه‌های شخصی سادات را مرد محترمی میدانم ، بعنوان مثال هنگامی که سادات نه برای بار اول ولی برای بار دوم شاه را در مصر پذیرفت با اینکه من در آن موقع در ایران مسئول بودم و میخواستم تا شاه در ایران محاکمه شود اما وقتی دیدم که شاه را که همه دنیا رها کرده بودند او پذیرفت، بعنوان یک عمل خوب در سادات یافتم. حال آنکه از نقطه نظر سیاسی سادات کار خوبی نکرد که شاه را پذیرفت.

مجری برنامه حرف بنی‌صدر را که همچنان ادامه داشت با گفتن مرسی مرسی‌های مکرر قطع نمود و درست چنین به نظر میرسید که میخواست خود و شنوندگان را از پرت و پلاهای بنی‌صدر که ابدا قابل فهم نبود نجات دهد.»

بنی صدر شروع کرد به پرت و پلا گفتند و مجری گفت مرسی مرسی /پیام مشترک مسعود رجوی و بنی صدر درباره چه بود؟

۲۷۲۱۱

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn