تاریخ انتشار : جمعه 20 مهر 1403 - 4:08
12 بازدید
کد خبر : 344786

هشداری که کارساز شد؛ کشورهای عربی با اسرائیل همکاری نمی کنند

هشداری که کارساز شد؛ کشورهای عربی با اسرائیل همکاری نمی کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سه مقام آگاه در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به خبرگزاری رویترز گفتند: «چند کشور عربی با نگرانی از اینکه در صورت تشدید تنش‌ها، تأسیسات نفتی آن‌ها ممکن است توسط گروه‌های همسو با ایران مورد حمله قرار گیرد، از واشنگتن خواسته‌اند که از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سه مقام آگاه در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به خبرگزاری رویترز گفتند: «چند کشور عربی با نگرانی از اینکه در صورت تشدید تنش‌ها، تأسیسات نفتی آن‌ها ممکن است توسط گروه‌های همسو با ایران مورد حمله قرار گیرد، از واشنگتن خواسته‌اند که از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران جلوگیری کند». 

بر اساس گزارش رویترز که شامگاه پنجشنبه منتشر شد، این منابع دولتی اظهار داشتند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، امارات و قطر، در تلاش برای جلوگیری از ورود ناخواسته به این درگیری، از اجازه پرواز به اسرائیل در حریم هوایی خود برای هرگونه حمله به ایران خودداری کرده‌ و این مسئله را به واشنگتن نیز منتقل کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز در ادامه به نقل از یک مقام ارشد ایرانی و یک دیپلمات ایرانی که نام آنها فاش نشده است، گزارش داده که تهران در دیدارهای این هفته به عربستان سعودی هشدار داده است که اگر اسرائیل را برای انجام حمله‌ای کمک کند، ایران نمی‌تواند امنیت تاسیسات نفتی‌اش را تضمین کند.

علی الشهابی، تحلیلگر سعودی نزدیک به دیوان پادشاهی این کشور به رویترز گفت: «ایرانی‌ها به طور صریح و شفاف گفته‌اند که اگر کشورهای خلیجی حریم هوایی خود را به روی اسرائیل باز کنند، این یک عمل جنگی خواهد بود». با این حال، او تأکید کرد که عربستان سعودی به هیچ طرفی اجازه استفاده از حریم هوایی خود را نخواهد داد.

یک دیپلمات ایرانی نیز به رویترز گفت که تهران پیام روشنی را به ریاض ارسال کرده است مبنی بر اینکه اگر اسرائیل در مقابله با ایران از حمایت منطقه‌ای برخوردار شود، ممکن است متحدان ایران در کشورهایی مانند عراق و یمن واکنش نشان دهند.

منابع عربی در خلیج فارس و ایرانی اعلام کردند که مذاکرات روز چهارشنبه بین محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم واقعی عربستان و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، بر روی احتمال حمله اسرائیل متمرکز شده بود.

رویترز روز سه‌شنبه نیز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد که تهران به کشورهای عربی خلیج فارس هشدار داده است که استفاده از حریم هوایی آن‌ها در هرگونه حمله به ایران «غیر قابل قبول» خواهد بود.

این مقام ایرانی همچنین در این مصاحبه اظهار داشت که تهران چنین مجوزی را به منزله تهاجم گروهی رژیم صهیونیستی و کشور مذکور به ایران در نظر خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn