تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 10:00
9 بازدید
کد خبر : 345975

توسعه همسایگی در عشق آباد

توسعه همسایگی در عشق آباد

در این سفر که در راستای سیاست توسعه همسایه‌گرایی انجام شد، نماینده کشورمان توانست موضع صریح ایران را درباره وضعیت منطقه نیز بیان کند.پزشکیان در همایش بین‌المللی ترکمنستان تصریح کرد که وفاق، فقط مختص به جامعه اسلامی نیست بلکه صحبت از صلح و پی‌ریزی گفتمان وفاق، نیاز امروز جامعه بین‌المللی است.رئیس‌جمهور کشورمان در عین‌حال افزود

در این سفر که در راستای سیاست توسعه همسایه‌گرایی انجام شد، نماینده کشورمان توانست موضع صریح ایران را درباره وضعیت منطقه نیز بیان کند.پزشکیان در همایش بین‌المللی ترکمنستان تصریح کرد که وفاق، فقط مختص به جامعه اسلامی نیست بلکه صحبت از صلح و پی‌ریزی گفتمان وفاق، نیاز امروز جامعه بین‌المللی است.رئیس‌جمهور کشورمان در عین‌حال افزود که مولفه‌های یکجانبه‌گرایی، همزیستی جامعه جهانی را با اختلال مواجه کرده است. وی دراین‌باره گفت:«تفرقه میان مسلمانان فقط به نفع دشمنان است و باید با همدلی به مقابله با آن پرداخت…وحدت درجوامع بین‌المللی امروز، راهی برای مقابله با افراطی‌گری و خشونت است».رئیس‌جمهورکشورمان وضعیت فلسطین رایکی ازمصادیق یکجانبه‌گرایی بین‌المللی دانست وتصریح کرد:«مصداق یکجانبه‌گرایی را در مسأله فلسطین و نادیده‌انگاری حقوق ملتی می‌بینیم که دارای تاریخ، فرهنگ و عناصر فرهنگی مختص به خود هستند، عمق بحران غزه و ادامه این جنگ نابرابر و ادامه حملات وحشیانه به لبنان خارج از توصیف است».  
پزشکیان درحاشیه همایش بین‌المللی ترکمنستان، درپاسخ به سؤال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه اظهار کرد: «رژیم‌صهیونیستی باید دست از کشتار بردارد، انسان‌های بیگناه را نکشد، خانه‌ها را بمباران نکندو…رژیم‌صهیونیستی همه قوانین بین‌المللی، حقوق‌بشر و همه چیز را زیر پا گذاشته و کسی هم نمی‌تواند حرفی به او بزند برای این‌که آمریکا و اروپا از او پشتیبانی می‌کنند». 
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر این‌که رابطه با روسیه را چگونه می‌بینید، گفت: «ما به‌طور کلی با کشورهای همسایه از قدیم ارتباط خوبی داشتیم… چه در ارتباط با روسیه که ارتباط قدیمی با ما دارد و چه همه کشورهایی که در منطقه هستند ما دوست داریم با همه آنها در صلح و آرامش و حفظ کرامت انسانی زندگی کنیم». 
دیدار و رایزنی با قربانقلی  بردی محمداف، رهبر ملی و رئیس‌مصلحت خلق ترکمنستان برنامه دیگر پزشکیان در عشق‌آباد بود. پزشکیان در این دیدار بااشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیش از این سفر و ابلاغ سلام ایشان به رهبر ملی ترکمنستان گفت: «رهبر انقلاب اسلامی ایران عمیقا فرهنگ‌شناس و فرهنگ‌دوست هستند و شناخت کاملی از مختوم‌قلی فراغی، شاعر شهیر ترکمن دارند و معتقدند که دوملت ایران وترکمنستان علاوه‌برهمسایگی، خویشاوند یکدیگر نیز هستند». مقام ترکمنستانی نیز در این دیدار خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این‌که؛ «ازجنابعالی درخواست می‌کنم که سلام‌ گرم و آرزوهای نیک بنده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برسانید»،تصریح کرد:«مادرصدد تعمیق روابط باهمسایگان هستیم و کمیسیون همکاری‌های مشترک در این مدت عملکرد خوبی داشته است. امیدوارم در بحث اقتصادی نیز شاهد توسعه همکاری‌های فی‌مابین باشیم». 
دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بخش دیگری از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عشق‌آباد بود. رئیس‌جمهور کشورمان در این دیدار با ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای روس خود گفت:‌ «از نظر اقتصادی و فرهنگی ارتباطات ما روز‌به‌روز تقویت شده و قوی‌تر می‌شود. روند رو‌به‌رشد همکاری‌های ایران وروسیه با توجه به اراده رهبران‌عالی دو کشور به ضرورت تقویت این ارتباطات باید تسریع شود». پزشکیان با بیان این‌که ایران و روسیه ظرفیت‌های متقابل و مکمل خوبی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، افزود: «مواضع ما دردنیا خیلی نزدیک‌ترازدیگران به یکدیگر است».رئیس‌جمهور کشورمان با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در امضای سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، بر توسعه همکاری‌های فی‌مابین تاکید کرد و اظهار داشت: «امیدوارم در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، این معاهده را نهایی کنیم». پزشکیان با‌اشاره به وضعیت بحرانی منطقه تصریح کرد: «رژیم‌صهیونیستی هیچ‌ چهارچوب حقوقی و انسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و شرایط در منطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد». در بخش دیگری از این دیدار، رئیس‌جمهور روسیه نیز ضمن ابراز خرسندی از ملاقاتش با پزشکیان اظهار کرد: «همکاری‌های دو ‌کشور برای ما اولویت بالایی دارد و توسعه روابط و افزایش حجم تجارت میان دوطرف خیلی‌خوب درحال انجام است». 
پوتین ضمن دعوت از رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس بریکس در شهر کازان مرکز تاتارستان و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت: «ما به‌صورت مشترک در سطح بین‌المللی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و رویکردهای جهانی ما یکسان است». پس از این دیدار دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین بااشاره به دعوت رسمی پوتین از پزشکیان برای سفر به مسکو گفت: «درباره تاریخ این سفر رسمی از طریق مجاری دیپلماتیک توافق خواهد شد». پزشکیان ظهر دیروز و در ادامه برنامه‌های سفر به ترکمنستان، با سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور کشورمان در این دیدار بااشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران و نیز تاکید مقام معظم رهبری مبنی‌بر توسعه ارتباطات با همسایگان و از جمله ترکمنستان گفت: «ما همسایه بوده و مرز مشترک طولانی داریم و علاوه‌بر همسایگی، خویشاوند نیز هستیم… امروز در دنیا نیاز به صلح و برادری داریم. ما باید در منطقه با محبت و برادری زندگی کنیم و ارتباطات فی‌مابین را توسعه دهیم». 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn