تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 12:47
8 بازدید
کد خبر : 346128

دانشگاه باید کشور را در قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی قرار دهد – آفتاب نو | اخبار ورزشی

دانشگاه باید کشور را در قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی قرار دهد – آفتاب نو |  اخبار ورزشی

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در مراسم آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، گفت: با درود به روان پاک بنیانگذار انقلاب اسلامی به یاد شهیدانمان خدمت شما عزیزان اساتید محترم سلام عرض می‌کنم. امید ما به دانشگاه و دانشگاهیان است پزشکیان اظهار کرد: اگر امیدی به کشور داریم

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در مراسم آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، گفت: با درود به روان پاک بنیانگذار انقلاب اسلامی به یاد شهیدانمان خدمت شما عزیزان اساتید محترم سلام عرض می‌کنم.

امید ما به دانشگاه و دانشگاهیان است

پزشکیان اظهار کرد: اگر امیدی به کشور داریم در کنار صنعتگران و تولید کنندگان به عنوان یک بال بزرگ، امید ما به دانشگاه و دانشگاهیان است.

وی افزود: در پزشکی چارچوب‌هایی را یاد گرفتیم که بر اساس آن به پیش می‌رویم که خیلی هم به برخی پروتکل‌ها توجهی ندارد. رسالت دانشگاه و دانشگاهی این است که کشور ما را در قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی قرار دهد.

رئیس جمهور با اشاره به دوران جوانی خود، بیان کرد: زمانی که جوان بودم، ذهن خود را معطوف آن کردم که در رشته‌ای تحصیل کرده و کسب مهارت کنم که نیاز و کمبود آن در کشور شدید است تا بتوانم مشکلات مردم را در آن حوزه حل کنم.

وی ادامه داد: ما باید مشکلات را در داخل کشور خود حل کنیم. بنده حتی برای تکمیل دوره‌های به خارج از کشور رفتم تا بتوانم آنچه که در کشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد را بتوانیم به داخل ایران منتقل کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: آنچه که ما هم اکنون به دنبال آن هستیم و از اساتید انتظار داریم حل گره‌ها و مشکلات جامعه است. کسی که ذهن خلاق داشته، توانمند است و انگیزه دارد و دلش می‌خواهد ایران و کشورش را به عزت برساند می‌تواند این کار را انجام دهد.

باید در منطقه اول شویم و این امر با شعار و دعوا نمی‌شود

رئیس قوه اجرایی کشور خاطرنشان کرد: باید به چشم اندازی که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند دست یابیم. باید در منطقه اول شویم که این امر با شعار و دعوا نمی‌شود، با تلاش و کوشش می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخی سفرهای خارجی خود تصریح کرد: من به عنوان یک ایرانی وقتی در کشورهای خارج می‌بینم که ما اینگونه هستیم اما آنها [در شرایط بهتری قرار دارند]، برای من غیر قابل تحمل است که چرا ما اینجا هستیم و آنها [در وضعیت مناسب‌تری هستند.]

ایستادگی کردن در برابر حرف درست، ظلم است

رئیس جمهور با بیان شعری گفت: مرد را دردی اگر باشد خوش است؛ درد بی‌دردی علاجش آتش است. من اگر توان علم و مهارتی دارم برای مردم و جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند و بایستی کاری کنم که مردم و کشورم در تمام بخش‌هایی که امکان‌پذیر است، به جایی برسد که از [کشوری] کمتر نباشیم زیرا نباید از کسی و کشوری کمتر باشیم، چون کمتر نیستیم.

رئیس قوه اجرایی کشورمان با اشاره به موضوع وفاق در جامعه، تاکید کرد: اینکه بنده بر روی وفاق اصرار دارم، به دلیل آن است که مبنای فکری بنده و باورم است و آن از قرآن است و شخصاً اینگونه رشد کرده‌ام.

پزشکیان گفت: چه کسی ظالم‌تر از آن آدمی است که دروغ بگوید یا اگر حرف درستی در برابرش آوردند، آن را تکذیب کند. کسی که حرف درستی را بیاورد که بر اساس مستندات باشد و یا اگر حرف درستی را برایش آوردند در برابر آن سر خم کند، آن فرد متقی است.

وی ادامه داد: جهنم جایگاه کسانی است که این حرف‌ها را نمی‌پذیرند. هر کسی از هر گروه و جناح و دسته‌ای اگر حرف درست را بیاورد، ما موظفیم با تمام وجود آن را بپذیریم. در برابر حرف درست ایستادگی کردن ظلم است.

باید بهترین مسیر را برای حل مشکلات پیدا کنیم

پزشکیان تصریح کرد: ما باید سیاست‌هایی را به کار ببریم که راهگشا باشد، نه آنکه روشی دست دهم باشد که مشکل جامعه را حل نمی‌کند. این در حالی است که دنیا راه‌هایی را پیدا کرده است، لذا ما باید بهترین مسیر را برای حل مشکلات پیدا کنیم.

رئیس جمهور گفت: وقتی ما گذشته را بدانیم، روند را بشناسیم و بتوانیم انتخاب برتر داشته باشیم، هیچگاه راه اشتباه را انتخاب نمی‌کنیم.

وی‌ادامه داد: همانطور که آقای ظفرقندی وزیر بهداشت و درمان، در خصوص کلمات «طیبه» و «خبیثه» مطرح کردند، کلمه طیبه ریشه‌دار است. اما کلمه خبیثه قراری در آن وجود ندارد و با هر بادی می‌افتد، لذا ما باید حرفمان را محکم و بر اساس مستندات بزنیم و اینگونه نباید باشد که حرفی را امروز بزنیم و دو ماه بعد آن را عوض کنیم.

وی عنوان کرد: حرف درست و صحیح حرفی است که از مبانی درست علمی خارج می‌شود. پس، چه فردی مذهبی باشد یا نباشد، چه چپ باشد یا راست باشد، اگر سخن درستی را مطرح کند آن را می‌پذیریم.

اگر استادی می‌تواند مشکلی را در کشور حل کند، پس با او قرارداد می‌بندیم

رئیس قوه اجرایی کشور با اشاره به کمبود منابع در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: یکی از سخنرانان در این جلسه گفتند که دانشگاه منابع کم دارد. در خارج منابع دانشگاه‌ها را دولت می‌دهد یا دانشگاه خودش درآمد دارد؟ در حالی که هر دو در تأمین منابع مالی دانشگاه‌ها نقش دارند اما بیشتر خود دانشگاه‌ها در تأمین منابع خود نقش دارند.

وی افزود: ما اگر بخواهیم مشکلاتمان را حل کنیم، باید استادان دانشگاه به ما کمک کنند تا مشکلات جامعه حل شود، قرارداد ببندند و کاری کنند که گره‌ها باز شود.

رئیس جمهور بیان کرد: هر استاد دانشگاهی می‌تواند گره‌ای را باز کند؛ اعم از اینکه این گره‌ها در اقتصاد، کشاورزی، صنعت، فرهنگ، جامعه شناسی و … باشد، زیرا ما در جامعه مشکل داریم.

وی ادامه داد: باید توجه کرد، اگر یک استاد داریم که می‌تواند مشکل ما را در این سیستم اداری حل کند، پس با او قرارداد ببندیم تا مشکل ما را حل کند.

رئیس جمهور متذکر شد: در شهرستان‌ها مگر دانشگاه نداریم؟ من در دانشگاه بودم به دانشکده کشاورزی گفتم این وضعیت کشاورزی برازنده جامعه ما نیست. شما تئوری بلدید ولی در جامعه کار دیگری می‌کنند، پس بیایید ما زمین و مزرعه و آب بدهیم و دانشجو را به مزرعه ببریم تا تئوری را در عمل پیاده کند و این همان کاری است که الان دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم می‌کنند.

پزشکیان ادامه داد: پول هم اگر درمی‌آورید، برای خودتان؛ آخر در کلاس درس چگونه درخت بکارند؟ چگونه خودرو را تعمیر کنند؟ چگونه برق را وصل کنند؟ آیا در کلاس درس امکان اجرای این تئوری‌ها هست؟

رئیس جمهور با اشاره به خاطره‌ای از دوره‌های آموزشی خود در خارج خارج از کشور گفت: برای حضور در دوره‌ای به آمریکا رفته بودم؛ اکثر دانشجویان و اساتید پروژه برداشته بودند و آن را ارائه می‌دادند، نه اینکه در کلاس درس دهند.

پزشکیان خطاب به دانشجویان عنوان کرد: شما می‌توانید مشکل اقتصاد، صنعت، کشاورزی، سیاست و فرهنگ را حل کنید. اگر بگویید برای کشور برنامه داریم و برای حل مشکلات کشور حاضر باشی در منطقه‌ای فعالیت کنید، ما با شما قرارداد می‌بندیم تا بروید مشکلاتش را حل کنید. در این راه پول هم به شما می‌دهیم تا به جای اینکه در کلاس بنشینید، بر اساس [نیازهای] جامعه آموزش دریافت کنید.

به گزارش مهر، در حین سخنرانی رئیس جمهور تعدادی از دانشجویان از وسط سالن درخواست کردند که باید صحبت کنند و به آنها اجازه صحبت داده نمی‌شود در همین حال پزشکیان ضمن دعوت دانشجویان به آرامش از آنها خواست تا یک نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند و پای تریبون آمده و صحبت کند.

در حال تکمیل…

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn