تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 13:55
15 بازدید
کد خبر : 346194

خود درمانی آفت دهان ممنوع

خود درمانی آفت دهان ممنوع

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۷۰۶۹۷ تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ – ۰۶:۵۵ به گزارش بهداشت نیوز، عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بحث بیماریهای دهان و دندان، یکی از اقدامات نادرستی که زمان طلایی درمان را از بیمار می‌گیرد و ضایعات غیر خطرناک را به ضایعات خطرناک

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۷۰۶۹۷

تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ – ۰۶:۵۵

به گزارش بهداشت نیوز، عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بحث بیماریهای دهان و دندان، یکی از اقدامات نادرستی که زمان طلایی درمان را از بیمار می‌گیرد و ضایعات غیر خطرناک را به ضایعات خطرناک تبدیل می‌کند، مبادرت به خود درمانی است، بر همین اساس به بیماران توصیه می‌شود که چنانچه ضایعه یا زخمی در فضای دهان داشتند قبل از هرگونه خود درمانی، به متخصص بیماری‌های دهان و دندان مراجعه داشته باشند.

دکتر تکتم زمانی در گفتگو با وب دا، ضمن برشمردن باورهای غلط مرتبط با بهداشت دهان و دندان گفت: برخی افراد این تصور نادرست را دارند که جنس دندان‌های آنها به صورت ژنتیکی دارای ساختار محکمی نیست و هر نوع مشکل دندانی را به این موضوع مرتبط می دانند، اما واقعیت آن است که دندان‌های همه افراد از یک استحکام نسبی و مناسب برخوردار است و اینکه یک فرد اظهار می‌کند؛ من مسواک بزنم یا نزنم، چندان تفاوتی ندارد، چون جنس دندان‌هایم مناسب نیست این تصور کاملاً اشتباه است.

وی ادامه داد: باور نادرست دیگری که بعضاً از زبان بیماران شنیده می‌شود، آن است که جرم‌گیری سبب آسیب رسانی به مینای دندان می‌شود، این تصور هم پایه علمی ندارد و دستگاهی که کار جرم‌گیری را انجام می‌دهد، عملکردش به نحوی است که به مینای دندان آسیبی وارد نمی‌کند؛ ضمن اینکه مینای دندان به لحاظ دانسیته از استخوان هم محکم‌تر است.

استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین ارتباط افزود: وجود جرم و پلاک‌های دندانی قطعاً آسیب زننده به لثه و دندان ها است و تبعات آن از بوی بد دهان گرفته تا بیماری‌های لثه و لق شدن دندان‌ها می‌تواند، به دنبال عدم جرم‌گیری اصولی و به هنگام، پدیدار شود.

دکتر زمانی با اشاره به یکی دیگر از باورهای نادرست در بحث بهداشت دهان و دندان گفت: برخی افراد هنگام مسواک کردن یا نخ دندان کشیدن دچار خونریزی لثه‌ها می‌شوند که این امر به دلیل وقفه زمانی است که در استفاده از مسواک یا نخ دندان دارند. در واقع وقتی که فرد در یک فاصله زمانی مسواک و نخ دندان را استفاده نمی‌کند، لثه‌ها دچار التهاب می‌شوند و در چنین شرایطی با تماس یافتن مسواک یا نخ دندان، بافت ملتهب لثه دچار خونریزی می‌شود. در این مواقع ما به بیمار تاکید می‌کنیم که مسواک زدن و نخ دندان را حتماً و به طور مرتب انجام دهد که این امر، به مرور زمان سبب استحکام لثه شده و خونریزی برطرف می‌شود.

وی ضمن تاکید بر پرهیز عمومی از خود درمانی، در مورد بیماری‌های دهان و دندان هم گفت:  یکی از باورهای غلطی که زمان طلایی درمان را از بیمار می‌گیرد و ضایعات غیر خطرناک را به ضایعات خطرناک تبدیل می‌کند، اقدام به خود درمانی است، بر همین اساس به همه افراد توصیه می‌شود چنانچه ضایعه یا زخمی در فضای دهان داشتند قبل از هرگونه اقدام خود درمانی به متخصص بیماری‌های دهان و دندان مراجعه داشته باشند.

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn