تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 14:27
7 بازدید
کد خبر : 346227

پایش سلامت سازه ها با استفاده از هوش مصنوعی

پایش سلامت سازه ها با استفاده از هوش مصنوعی

جامعه ورزشی آفتاب نو: حسین شورورزی، مدرس و رئیس گروه مطالعات فنی و عمرانی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در خصوص کاربرد بینایی کامپیوتر در پایش سلامت سازه‌ها گفت: سازه‌های مختلفی از جمله ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و دیگر زیرساخت‌ها، به مرور زمان تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله بارهای دینامیکی، تغییرات دما،

جامعه ورزشی آفتاب نو:

حسین شورورزی، مدرس و رئیس گروه مطالعات فنی و عمرانی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در خصوص کاربرد بینایی کامپیوتر در پایش سلامت سازه‌ها گفت: سازه‌های مختلفی از جمله ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و دیگر زیرساخت‌ها، به مرور زمان تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله بارهای دینامیکی، تغییرات دما، بارهای مکرر مانند بارهای ترافیکی و شرایط جوی قرار می‌گیرند.

وی افزود: این عوامل می‌توانند منجر به پدید آمدن آسیب‌هایی مانند ترک، زنگ‌زدگی و خوردگی در سازه‌ها شوند، که در صورت عدم شناسایی به موقع، عواقب جدی به همراه خواهند داشت.

شورورزی با اشاره به اینکه پایش سلامت سازه‌ها به عنوان یک ابزار کلیدی در مدیریت و نگهداری سازه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر، پایش سلامت سازه‌ها، به معنای ارزیابی و نظارت مستمر بر وضعیت فیزیکی و عملکرد سازه‌ها است. هدف اصلی این فرآیند، شناسایی زودهنگام آسیب‌ها در سازه‌ها بوده که می‌تواند از بروز حوادث ناگوار و خسارت‌های سنگین جانی و مالی جلوگیری کند.

رئیس گروه مطالعات فنی و عمرانی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه گفت: روش‌های مرسوم پایش سلامت سازه‌ها در گذشته، مبتنی بر بازرسی بصری و نیازمند نیروی متخصص بود که چالش‌هایی از جمله وابستگی به تجربه بازرسان، زمان‌بر بودن فرآیند آن و خطا در قضاوت انسان را به همراه داشت اما با پیشرفت فناوری، در سال‌های اخیر تلاش شده تا با استفاده از روش‌های نوین این چالش‌ها برطرف گردند.

وی در توضیح اهمیت فناوری بینایی کامپیوتر گفت: یکی از فناوری‌هایی که در این زمینه مورد توجه زیادی قرار گرفته، بینایی کامپیوتر (Computer Vision) است. بینایی کامپیوتر یکی از شاخه‌های مهم و پرکاربرد در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است، که به سیستم‌ها و ماشین‌ها این امکان را می‌دهد که از طریق تحلیل و پردازش تصاویر و ویدئوها، اطلاعات مفیدی از داده‌های بصری استخراج کنند.

وی در خصوص قابلیت ها و مزایای این فناوری اظهار داشت: بینایی کامپیوتر با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، قادر است به شناسایی و ارزیابی آسیب‌ها در سازه‌ها از روی تصاویر بپردازد و اطلاعات دقیقی را در مورد وضعیت سلامت آن‌ها ارائه دهد. آسیب‌هایی از جمله ترک‌ها، زنگ‌زدگی، خوردگی و پوسته شدن توسط سیستم‌ها به وسیله بینایی کامپیوتر قابل تشخیص و شناسایی است.

رئیس گروه مطالعات فنی و عمرانی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه افزود: یکی از مزایای بینایی کامپیوتر، امکان پایش مستمر با استفاده از دوربین‌های ثابت یا متحرک است که می‌توان به صورت مداوم وضعیت سازه‌ها را تحت نظر داشت. سرعت و دقت بالا، کاهش هزینه‌ها، عدم نیاز به نیروی متخصص و کاهش خطا از دیگر مزایای استفاده از این فناوری هستند.

شورورزی در پایان با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری بینایی کامپیوتر در پایش سلامت سازه‌ها به عنوان یک ابزار توانمند و مبتنی بر فناوری گفت: استفاده از این فناوری می‌تواند به بهبود ایمنی، کارایی و عمر مفید سازه‌ها کمک کند، همچنین مشکلات و ملاحظات روش‌های مرسوم گذشته در پایش سلامت سازه‌ها با استفاده از این فناوری، به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی با پیشرفت‌های مداوم در این حوزه، انتظار می‌رود، کاربردهای بیشتری از بینایی کامپیوتر در زمینه پایش سلامت سازه‌ها در مدیریت شهری مشاهده شود. بر این اساس، برنامه‌ریزی به منظور استفاده بهینه از این فناوری در حوزه‌های مختلف پایش سلامت سازه‌ها، می‌تواند نقش بسزایی در تحقق مدیریت یکپارچه و هوشمند شهری را ایفا کند.

انتهای پیام/

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn