تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 14:44
6 بازدید
کد خبر : 346243

وفاق ملی شرط توسعه است/ تسهیلات به اهلش برسد قطار تولید و اشتغال به راه می افتد

وفاق ملی شرط توسعه است/ تسهیلات به اهلش برسد قطار تولید و اشتغال به راه می افتد

گفت و گوی تیترکوتاه با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی: کدخبر: ۱۲۴۱۸۴ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ۱۴:۳۰ اقتصاد سالار مرادی گفت: باید تسهیلات به دست اهلش برسد تا قطار تولید و اشتغال به راه بیافتد، در این راستا بخش خصوصی نیز باید تقویت شود، چرا که بدون بخش خصوصی بحث تولید و بحث اشتغال حل

گفت و گوی تیترکوتاه با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

سالار مرادی گفت: باید تسهیلات به دست اهلش برسد تا قطار تولید و اشتغال به راه بیافتد، در این راستا بخش خصوصی نیز باید تقویت شود، چرا که بدون بخش خصوصی بحث تولید و بحث اشتغال حل نخواهد شد.

وفاق ملی شرط توسعه است/ تسهیلات به اهلش برسد قطار تولید و اشتغال به راه می افتد


به گزارش تیترکوتاه، بر اساس گزارشی که رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس ارائه کرده است ، ۳۱ همت (۳۱ هزار میلیارد تومان) اعتبار مربوط به اشتغال  در نزد بانک‌ها و در حساب ملی پیشرفت و عدالت رسوب شده است. این موضوع گلایه های قالیباف، رئیس مجلس را نیز در پی داشت  و پور محمدی در جواب به این گلایه ها عنوان کرد که در نیمه دوم سال این پول در بحث اشتغال تخصیص و مدیریت خواهد شد. اما سوال آنجاست که چرا در این ۷ ماهی که از سال ۱۴۰۳ گذشته این مهم اتفاق نیافتاده است. برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ سالار مرادی یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس رفته و با او به گفت و گو پرداختیم.

 

سالار مرادی

او در این باره به خبرنگار پارلمانی تیترکوتاه گفت: دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره چهاردم ریاست جمهوری با یک وضعیت شبه پارلمانی روبه رو شده است،  و این فرصت خوبی ست که دولت و مجلس هم زمان کارشان را شروع کرده اند. اما نباید فراموش کنیم که در شش ماهه ابتدایی سال ، چون انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ۱۴۰۲، تکلیف مجلس یازدهم را روشن کرده بود، مجلس فعالی نداشتیم. اتفاق ناگواری که اردیبهشت برای رئیس جمهور کشور پیش آمد هم دولت را از خط فعالیت های موثر خارج کرد. لذا تا زمانی که مجلس دوازدهم به دولت پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد دهد و دولت تشکیل شود، شش ماه اول سال را پشت سر گذاشته‌ و در این مدت، نه دولت و نه مجلس نتوانستند فعالیت مفیدی انجام دهند.

نماینده مردم در دیواندره ، سنندج ،کامیاران اضافه کرد:  اکنون مجلس در تلاش است که تا فعالیت های خود را تقویت کند و خود دولت هم مشغول به کار شده است. تردد وزرا  و برنامه ریزی  هایشان همچنین استفاده از افرادی که شاید صلاحیت و تخصص داشتند ولی از آن ها مدت ها بهره ای برده نشده بود،  نشان از فعالیت های خوب دولت دارد.

تسهیلات اشتغال باید به دست اهلش سپرده شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود:  در گزارشی که عبدالناصر همتی وزیر محترم اقتصاد و هم آقای سید حمید پورمحمدیپورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه دادند  گفته شده است که تسهیلات تبصره ۱۸ بند الف قانون بودجه ۱۴۰۲ در صندوق رسوب کرده است اما ما در استان ها نیز با این مواجه هستیم که می گویند برای اشتغال ما نیاز به تسهیلات داریم و به آن ها گفته می شود تسهیلات  هنوز ابلاغ نشده است. این موضوع باید زودتر رفع شود. در این خصوص از نیمه دوم ۱۴۰۳ تا نیمه اول ۱۴۰۶ ،یعنی حدود سه سال و نیم دیگر هیچ بهانه ای برای کم کاری  از دولت و مجلس پذیرفته نمی شود.

او تاکید کرد: من امیدوارم با برنامه ریزی که می شود بتوانیم تسهیلاتی که وجود دارد و البته کم  هم هست ولی به دست اهلش برسانیم  تا بتوانند اشتغال رو تقویت کنند. مخصوصا بخش خصوصی باید تقویت شود. قطعا بدون بخش خصوصی بحث تولید و بحث اشتغال حل نخواهد شد. بدون شک مجلس پیگیر این موضوع می شود و رسانه ها نیز باید نقش بهتری در این زمینه ایفا کنند و پیگیر این موضوع باشند که کم کاری در این زمینه از سوی دولت است یا مجلس. هر جایی که کم کاری وجود داشت باید جبران شود تا هم  انتظارات به حق مردم برآورده شود و هم شاخص های توسعه کشور طبق برنامه هفتم توسعه که پیش بینی توسعه ۸ درصدی داشتیم تحقق یابد.

اگر وفاق ملی نداشته باشیم به شکست محکوم می شویم

او در پاسخ به این سوال که  چه راهکاری وجود دارد تا تحریم های بین االمللی،  دشمنان داخلی و خارجی نتوانند  قطار تولید و اشتغال کشور را متوقف می کنند گفت: از بهمن ۵۷ که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد تا به امروز همیشه مخالفان داخلی و خارجی داشته ایم، یعنی جمهوری اسلامی هیچ وقت بدون دشمن خارجی نبوده است. بحث اسرائیل هم از همان اول انقلاب مطرح بوده  و کش و قوس هایی داشته است اما اگر ما طبق شعار وفاق ملی که رئیس جمهور دارد  و در چارچوب نظام و رهبری بتوانیم از همین سرمایه ها و داشته های خودمان استفاده کنیم عوامل خارجی خیلی تاثیر گذار نخواهند بود. ولی اگر وفاق نداشته باشیم و خودمان در داخل خودزنی کنیم و  داشته هایی که داریم استفاده بهینه نکنیم، رژیم صهیونیستی که سهل است کوچک تر از آن  هم می تواند توسعه ایران را دچار چالش کند.

مرادی افزود: در حوزه روابط  بین الملل بحث منطقه گرایی وجود دارد هنگامی که کشوری می خواهد در عرصه بین المللی نقش داشته باشد ممکن است در منطقه خاص خودش بتونه اثرگذار باشد. پیمان‌هایی مانند پیمان شانگهای که ایران دو سال پیش به آن پیوست، می‌تواند از نظر اقتصادی اهمیت زیادی داشته باشد. این پیمان می‌تواند جایگاه ایران را در منطقه تقویت کرده و به توسعه اقتصاد داخلی کمک کند، به ویژه با کشورهایی که رویکرد دوستانه‌تری دارند و تمایل به تعامل دارند. با این وجود، شعار دولت این بوده که نه‌تنها وفاق داخلی را بالا ببرد، بلکه مسائل بین‌المللی را نیز با مدیریت مؤثری دنبال کند.

*در صیانت از منافع ملی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران جدی هستیم

او در مورد وقوع جنگ و احتمال حمله رژیم صهیونیستی به کشور و اثر آن بر اقتصاد و معیشت مردم گفت: جنگ همواره وضعیت فورس ماژور محسوب می‌شود و قطعاً تأثیرات عمیقی بر جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد. اما این تأثیرگذاری در نهایت به دو مسئله اصلی برمی‌گردد: اول اینکه چقدر خودباروی داریم و دوم اینکه با همدلی و وفاق ملی باید به حل مشکلات کشور بپردازیم.در هر حال امیدواریم که جنگی پیش نیاید، نه فقط برای ایران، بلکه برای هیچ کشوری. آرزوی من این است که همه ملل از بحران، جنگ و خسارت دور بمانند. می دانید که جنگ جهانی دوم، بعد از داستان حضرت آدم و حوا، یکی از بزرگترین فجایع تاریخ بشریت بود که بیش از هشتاد میلیون نفر را از بین برد و خسارات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی بسیار زیادی به همراه داشت. امید ما این است که چنین اتفاقی دوباره نیفتد. البته باید یادآور شوم که ما در صیانت از منافع ملی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران جدی هستیم و این برای ما خط قرمز است، اما در عین حال امیدواریم که جنگی صورت نگیرد.







سپیده قاضی نژاد

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn