تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 18:33
28 بازدید
کد خبر : 346473

شکست عملیات روانی علیه سردار قاآنی

شکست عملیات روانی علیه سردار قاآنی

علی مزروعیخبرنگار بعد از آنکه در ماجرای ترور سید‌حسن نصرالله برخی گمانه‌زنی‌ها در‌مورد سالم بودن ایشان در فضای رسانه‌ای داخلی بازتاب پیدا کرد نهایتا خبر شهادت سیدحسن نصرالله رسمی شد. ابتدا رسانه‌های صهیونیستی این خبر را اعلام کرده بودند اما حزب‌الله لبنان تا لحظه پیدا شدن پیکر شهید سید‌حسن نصرالله از انتشار بیانیه رسمی در

علی مزروعیخبرنگار

بعد از آنکه در ماجرای ترور سید‌حسن نصرالله برخی گمانه‌زنی‌ها در‌مورد سالم بودن ایشان در فضای رسانه‌ای داخلی بازتاب پیدا کرد نهایتا خبر شهادت سیدحسن نصرالله رسمی شد. ابتدا رسانه‌های صهیونیستی این خبر را اعلام کرده بودند اما حزب‌الله لبنان تا لحظه پیدا شدن پیکر شهید سید‌حسن نصرالله از انتشار بیانیه رسمی در مورد چنین خبری اجتناب کرده بود.

این رویکرد رسانه‌ای اسرائیل به همراه کمک‌های اطلاعاتی آمریکا که در چند وقت اخیر منجر به جنایات فجیعی در لبنان از جمله در ماجرای انفجار پیجر‌ها شده بود فضایی را به وجود آورده که اسرائیل سعی دارد با بهره بردن از آن عملیات روانی گسترده‌ای را علیه جریان مقاومت آغاز کند. انتشار خبرجعلی ‌‌فوت همسر رهبر انقلاب در آستانه نمازجمعه نصر و در ادامه خبر جعلی شهادت سردار‌ اسماعیل قاآنی به انتشار خبر فیک ترور عباس عراقچی وزیر خارجه کشورمان منتهی شد. این اخبار که صحت همه آنها تکذیب شده می‌تواند اهداف مختلفی از جمله تضعیف روحیه نیروهای مقاومت در خط نبرد با اسرائیل را دنبال کند؛ هدفی که رسانه تروریستی اینترنشنال با حداکثر توان خود آن را دنبال می‌کند و بعضا کانال‌های خبری غیر‌رسمی داخلی نیز خواسته یا ناخواسته پازل عملیات روانی طراحی‌شده را تکمیل می‌کنند.

مانور دادن روی خبر جعلی شهادت سردار قاآنی دیگر دستور کار عملیات روانی رسانه‌های صهیونیستی بود که بیش از همه اینترنشنال آن را ضریب می‌دهد و کانال‌هایی همچون خبر فوری نیز به دام این رویکرد رسانه‌ای غلط افتادند. 

کانال ۱۲ اسرائیل نخستین بار این خبر را منتشر کرد و احتمال داد سردار اسماعیل قاآنی، در لبنان کشته یا زخمی شده باشد. این شبکه مدعی شد فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران احتمالا همراه هاشم صفی‌الدین بوده است. نیویورک‌تایمز هم به نقل از منابع غیر‌رسمی خود مدعی شده بود که سردار قاآنی برای دیدار با مقام‌های حزب‌الله در لبنان بوده است. همزمان با این اخبار ایران اینترنشنال نیز محوریت محتوای جعلی خود را روی این موضوع قرار داد و ضمن پوشش محتویات جعلی سایر رسانه‌های غربی به تحلیل این موضوع نیز پرداخت. 

یکی از مهم‌ترین دلایل که جعلی بودن ادعاهای رسانه‌های غربی را نمایان می‌کند ادعای‌های متناقض و لحظه‌ای آنهاست. این رسانه‌ها که در ابتدا مدعی شهادت سردار قاآنی بودند با تکذیب این ادعا رویکرد تخریب ایشان را در پیش گرفته و مدعی بازجویی از او شدند. وب‌سایت خبری «میدل‌ایست‌آی» روز پنجشنبه ۱۹ مهر به نقل از چند منبع نوشت که اسماعیل قاآنی زنده و سالم است، ولی به دنبال تحقیقات جمهوری اسلامی درباره رخنه‌های عمده امنیتی تحت نظارت و بازجویی قرار گرفته است.

رژیم‌صهیونیستی که با حمایت از رسانه‌های فارسی‌زبان معاند سعی در ایجاد نفوذ در فضای اجتماعی ایران دارد تا بتواند در مواقع بحرانی از آن بهره برده و با التهاب‌آفرینی در ایران از تقابل نظامی در برود اکنون با انتشار اخبار جعلی از میدان نبرد دست به ریسک بزرگی زده است. پس از آنکه نتانیاهو از مردم ایران خواست تا به تقابل با کشور خودشان برخیزند اکنون انتشار اخبار جعلی در دستور کار قرار گرفته تا به این طریق نسبت به نفوذ رسانه‌ای اسرائیل هم ارزیابی به وجود بیاید. 

هوشمندی در مقابل عملیات روانی دشمن به هیچ عنوان نباید به انفعال و بایکوت معنی شود. این توقع وجود دارد که برای تقابل با جوسازی‌های ایجاد‌شده پروتکلی خبری تعیین شود که هم قدرت مهار شایعه‌ها را داشته باشد و هم بتواند طرف مقابل را به چالش بکشد. یعنی این پروتکل هم باید بعد سلبی و هم بعدی ایجابی برای تقابل با عملیات روانی دشمن داشته و به‌عنوان مکملی در نبرد میدانی عمل کند.

چنین پروتکلی باعث می‌شود تا رسانه‌های دارای مخاطب در داخل نیز هدایت شده و همسو با خط خبری اسرائیل عمل نکنند. البته این نکته را نیز باید توجه داشت که هرگونه عملیات رسانه‌ای همسو با رسانه‌های معاند را صرفا نباید به چشم انحراف دید‌ و به توجیه غفلت از کنار آن گذشت. در فضایی که لزوم حساسیت بر مسائل اطلاعاتی علنی و اثرات این امر بر فضای میدانی علنی‌تر شده هرگونه کنش رسانه‌ای نیز باید با دقت بیشتری تحلیل و اهداف آن ارزیابی شود. 

متن کامل گزارش علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز را روزنامه فرهیختگان بخوانید

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn