تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1403 - 22:53
6 بازدید
کد خبر : 346692

نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» در موزه ملک افتتاح شد/ تلاقی هنر و فرهنگ ایران و چین

نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» در موزه ملک افتتاح شد/ تلاقی هنر و فرهنگ ایران و چین

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای و کتابخانه موزه ملی ملک با عنوان ابرهای بی پایان جاده ابریشم امروز ۲۱ مهرماه در موزه ملک برگزار شد.‌ اجرای این برنامه برعهده تینا میرکریمی بود. در ابتدا امیر خوراکیان، مدیرعامل و موسس موزه

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای و کتابخانه موزه ملی ملک با عنوان ابرهای بی پایان جاده ابریشم امروز ۲۱ مهرماه در موزه ملک برگزار شد.‌

افتتاح نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» در موزه ملی ملک/ تلاقی هنر و فرهنگ ایران و چین

اجرای این برنامه برعهده تینا میرکریمی بود.

افتتاح نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» در موزه ملی ملک/ تلاقی هنر و فرهنگ ایران و چین

در ابتدا امیر خوراکیان، مدیرعامل و موسس موزه و کتابخانه ملک به صحنه آمد و گفت: فرهنگ و مظاهر فرهنگی غنی و درخشان ایران و چین از جمله کشورهایی هستند که با افتخار در تاریخ‌سازی نقش داشته‌اند. چین در باور ایرانیان کهن به عنوان دورترین نقطه جهان شناخته می‌شد و دسترسی به آن بسیار دشوار بود. فرسنگ‌ها مسیر پر از نشیب و فراز با جاده‌های ناهموار و سخت‌گذر. اما مگر نه اینکه پیامبر گرامی اسلام فرموده بودند علم را بجویید و بیابید، حتی اگر در چین باشد. این باور عمیق و علم‌دوستی، ما را از برقراری ارتباط با چین باز نداشت و چند هزار سال از این دوستی و تأثیر متقابل گذشته است.

خوراکیان در سخنرانی خود به تأثیرات فرهنگی میان ایران و چین اشاره کرد و از ابن بطوطه نقل کرد که قایقرانان چینی در قرن چهاردهم شعر سعدی را هنگام پارو زدن می‌خواندند. او با تأکید بر روابط فرهنگی، علمی و تجاری این دو کشور در طول تاریخ، موزه ملی ملک را به عنوان یکی از شاخص‌ترین موزه‌های ایران معرفی کرد. خوراکیان اشاره کرد که حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار موزه، با علاقه به تاریخ علم و هنر، گنجینه‌ای ارزشمند از نسخه‌های خطی، نقاشی‌ها، و دیگر آثار هنری را جمع‌آوری کرده است. او از افتتاح نمایشگاه ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم به عنوان نقطه آغازین ارتباطات جدید فرهنگی با چین یاد کرد و از تمامی حاضران تشکر کرد.

افتتاح نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» در موزه ملی ملک/ تلاقی هنر و فرهنگ ایران و چین

سپس تیزری از مراحل راه اندازی نمایشگاه پخش شد.

پس از آن هون موچین مدیر موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای گفت: موزه شانگهای جزو سردمداران این ارتباطات جهانی است تلاش داریم با کشور‌های مسیر جاده ابریشم ارتباط داشته باشیم، بنابراین از طریق همکاری‌های سفارت با مسئولین ایران توانستیم آثارمان را ارایه دهیم و نمونه‌های خوبی به موزه منتقل واین‌ها را در کتابخانه و موزه ملک نمایش دهیم تا آثار هنریمان معرفی شوند.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم این اتفاق برای دو کشور و توسعه روابطشان خیلی خوب خواهد بود امیدواریم این نمایشگاه‌ها تاثیر خوبی در ارتباطات دو کشور داشته باشد و بتواند به معرفی بخش‌های ناگفته ارتباطات سالانه جاده ابریشم کمک و آگاهی ما را از این جاده بیشتر کند.

سپس ژو جی فنگ یکی از هنرمندان این نمایشگاه در صحبت‌هایی گفت: ابتدا از سفارت جمهوری خلق چین و میراث فرهنگی ایران تشکر می‌کنم که آثار من را در این نمایشگاه ارائه کردند. در این اثار می‌توانید ببینید که بخش‌های مختلف جاده ابریشم که در کذشته‌های دور بودند نمایش داده شده است.

وی ادامه داد: برخی شرایط این جاده در این بخش ارائه شده، هدفم این بوده که از طریق این نمایشگاه نشان دهم که چطور فرهنگ‌ها از طریق این جاده مبادله داشتند.در جاده ابریشم کهن بازرگان زیادی می‌امدند و بخش‌هایی از این فرهنگ را منتقل می‌کردند.

دو اثر نفیس شامل دیوان کلیات سعدی به نمایندگی از کتابخانه و موزه ملی ملک به زونیگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین و گلدانی نفیس از چین به امیر خوراکیان اهدا شد.

در ادامه زونگ پی وو سفیر چین در ایران، پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: این نمایشگاه نه تنها یک جشن هنری، بلکه دستاوردی مهم در زمینه تبادلات بین‌المللی است. از تمامی کسانی که برای برپایی این نمایشگاه تلاش کردند، سپاسگزاریم. چین و ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان، از دیرباز از طریق جاده ابریشم با یکدیگر در ارتباط بودند. دوهزار سال پیش، فرستاده‌ای از چین به ایران آمد و سعدی نیز به چین سفر کرد. این مبادلات به استحکام روابط ما کمک کرده است.

وی ادامه داد: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، همکاری‌های دو کشور عمیق‌تر شده است. در سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به ایران، ارتباطات راهبردی بین دو کشور تسهیل شد و نمایشگاه امروز نیز شاهدی بر این روابط عمیق است. آثار حاضر در این نمایشگاه نه تنها فرهنگ جاده ابریشم را نمایان می‌سازند، بلکه هویت فرهنگی هر دو کشور را نیز به تصویر می‌کشند. از طریق این آثار، می‌توانیم ارتباط نزدیک و همسویی تمدن‌های دو ملت را در طول زمان مشاهده کنیم. این اتفاق نقش مهمی در ایجاد تمدن جهانی خواهد داشت.

افتتاح نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» در موزه ملی ملک/ تلاقی هنر و فرهنگ ایران و چین

انتهای پیام/

 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn