تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 3:02
16 بازدید
کد خبر : 346869

چرا تصمیم گیری برای اسرائیل سخت شده است؟ | دغدغه های ایرانی واشنگتن و تل‌آویو

چرا تصمیم گیری برای اسرائیل سخت شده است؟ | دغدغه های ایرانی واشنگتن و تل‌آویو

آفتاب نو – گروه سیاسی: «ایلان برمن»، معاون ارشد شورای سیاست‌خارجی آمریکا در واشنگتن دی. سی در یادداشتی که در این زمینه برای پایگاه تحلیلی «نشنال‌اینترست» نوشته، با تاکید بر اینکه تل‌آویو برای پاسخ دادن به حمله اول اکتبر ایران به اهداف نظامی در داخل سرزمین‌های اشغالی با انتخاب سختی مواجه است، تصریح کرده‌است که

آفتاب نو – گروه سیاسی: «ایلان برمن»، معاون ارشد شورای سیاست‌خارجی آمریکا در واشنگتن دی. سی در یادداشتی که در این زمینه برای پایگاه تحلیلی «نشنال‌اینترست» نوشته، با تاکید بر اینکه تل‌آویو برای پاسخ دادن به حمله اول اکتبر ایران به اهداف نظامی در داخل سرزمین‌های اشغالی با انتخاب سختی مواجه است، تصریح کرده‌است که «به‌دنبال حمله موشکی گسترده ایران در اول اکتبر، اسرائیل با یک تصمیم پیچیده درباره نحوه واکنش موثر به ایران، آن‌هم بدون تشدید درگیری‌ها در سطح منطقه دست و پنجه نرم می‌کند».

این در حالی است که به اعتقاد نویسنده، کاخ‌سفید خواستار خویشتنداری تل‌آویو به‌منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در بازارهای جهانی انرژی یا دامن زدن هرچه بیشتر به تنش‌های منطقه‌ای شده‌است؛ «با این وجود تحلیلگران اسرائیلی معتقدند ایران ممکن است به فعالیت‌های هسته‌ای خود سرعت دهد».

برمن اعتقاد دارد تل‌آویو در حالی مشغول بررسی چگونگی پاسخ دادن به ایران است که «خاورمیانه و در سطح گسترده‌تر جهان، نگران پاسخ اسرائیل به رگبار عظیم موشکی ایران در اول اکتبر هستند».

او در ادامه می‌افزاید: «کاخ‌سفید، که از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر می‌ترسد، در حال وارد آوردن فشار زیادی به اسرائیل است تا اقدام‌های تلافی‌جویانه‌اش را به اقدامی «متناسب» محدود کند و برنامه هسته‌ای ایران و سایت‌های انرژی این کشور را هدف قرار ندهد».

پس از طوفان‌الاقصی چه شد؟

معاون ارشد شورای سیاست‌خارجی آمریکا با تاکید بر اینکه تل‌آویو در این زمینه با محاسبات پیچیده‌ای مواجه است و باید خطرات بسیاری را مدنظر قرار دهد، معتقد است: «از یک‌طرف اگر به حمله موشکی ایران پاسخ داده نشود، احتمال انجام حملات مستقیم بیشتر علیه اسرائیل افزایش می‌یابد؛ نگرانی‌ای که درباره «پاسخ ضعیف» نیز وجود دارد. ازسوی دیگر تلاش برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های نفتی ایران، قیمت‌های جهانی انرژی را افزایش می‌دهد».

برمن در ادامه با بیان اینکه علاوه‌بر اینها یک عامل دیگر نیز در این زمینه مطرح بوده و ممکن است در شکل‌دهی به نحوه پاسخ نهایی اسرائیل تعیین‌کننده باشد، می افزاید: «این عقیده فزاینده‌ای در میان ناظران و تحلیلگران اسرائیلی است که ما اکنون در پرتگاه «دوی سرعت» ایران در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش قرار داریم».

وی در ادامه به تحولات راهبردی ایجاد شده در منطقه پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» اشاره می‌کند؛ «اقدام حماس را در چند سطح می‌توان موفق تلقی کرد؛ از یک سو تصورهای منطقه‌ای طولانی‌مدت درباره آسیب‌ناپذیری اسرائیل را خدشه‌دار کرد و ازسوی دیگر سبب قطع روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل، که از سال ۲۰۲۰ و با توافقنامه آبراهام به راه افتاده بود، شد.

معاون ارشد شورای سیاست‌خارجی آمریکا همچنین «انزوای عمیق» دولت بنیامین نتانیاهو در صحنه جهانی را از دیگر نتایج عملیات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ارزیابی می‌کند.

عملیات روانی نخ نما

برمن در نتیجه‌گیری یادداشت خود و در ادامه عملیات روانی روزهای اخیر رسانه‌های عبری – غربی، با تکرار این ادعای نخ‌نمای صهیونیست‌ها مبنی بر اینکه «ایران در آستانه چرخش در راهبرد هسته‌ای قرار دارد»، برای تل‌آویو نسخه می‌پیچد که با توجه به تحولات جاری در سطح منطقه، «حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران» باید در میان گزینه‌های رژیم صهیونیستی قرار داشته باشد.

این لفاظی‌ها در شرایطی انجام می‌شود که رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی طی روزهای اخیر در گزارش‌هایی عنوان کردند که ایران هیچ قصدی برای تغییر رویکردهای هسته‌ای خود ندارد و نشانه‌ای دال برای تغییر مسیر ادعایی وجود ندارد. همین چند روز پیش بود که مسئولان دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا (او. دی. ان. آی) تاکید کردند هیچ مدرکی وجود ندارد که حکومت ایران تصمیم گرفته باشد یک سلاح هسته‌ای بسازد.

ازسوی دیگر در روزهای گذشته ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سی. ‌آی. ‌ای) نیز تاکید کرده بود که سندی مبنی بر اقدام ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn