تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 22:52
10 بازدید
کد خبر : 347847

اتفاقی که پس از حکم فرض رهبر معظم انقلاب افتاد | ماجرای جالب پویش ایران همدل چه بود؟

اتفاقی که پس از حکم فرض رهبر معظم انقلاب افتاد | ماجرای جالب پویش ایران همدل چه بود؟

آفتاب نو – گروه سیاسی: پس از اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درباره «قضایای اخیر لبنان» تأکید کردند «بر همه‌ مسلمانان فرض است با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب، ظالم و خبیث آن را یاری کنند»، موج گسترده‌ای از پویش‌های مردمی در این

آفتاب نو – گروه سیاسی: پس از اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درباره «قضایای اخیر لبنان» تأکید کردند «بر همه‌ مسلمانان فرض است با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب، ظالم و خبیث آن را یاری کنند»، موج گسترده‌ای از پویش‌های مردمی در این زمینه شکل گرفت که مهم‌ترین آن، «ایران همدل» بود؛ پویشی مردمی که چهارمین مرحله‌ آن به‌منظور جمع‌آوری مشارکت‌های نقدی هموطنان به‌منظور کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان آغازبه‌کار کرد و جلوه‌های کم‌نظیری را از کمک‌های مومنانه مردم به ستمدیدگان لبنان و نیز غزه رقم زد.

ایران همدل اما، تنها جلوه همدلی مادی و معنوی ایرانیان با مردم مظلوم لبنان و غزه نبود و طی روزهای اخیر پویش‌های مختلفی ازسوی نهادهای مردمی و صنفی در این زمینه آغاز به‌کار کرده‌است؛ پویش‌هایی که با نقش‌آفرینی صنف‌ها و قشرهای مختلف و به‌ویژه زنان، جلوه‌های ناب همدلی را به تصویر کشید.

اجازه مراجع

علاوه‌بر قشرهای مختلف مردم که نقش بی‌بدیلی در فراگیری پویش کمک به مردم لبنان داشتند، مراجع عظام تقلید شیعه نیز گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته‌اند. براین اساس هم بود که حضرات آیات سیدعلی خامنه‌ای، وحید خراسانی و عبدالله جوادی‌آملی برای اختصاص و استفاده بخشی از وجوهات شرعیه به‌منظور کمک به مردم مسلمان جنوب لبنان اجازه دادند.

علاوه‌بر رهبرمعظم‌انقلاب که اعلام کردند مؤمنان می‌توانند از وجوهات شرعیه خود، نصف سهم مبارک امام(ع) را، معادل یک‌چهارم خمس، برای کمک به مسلمانان جنوب لبنان پرداخت کنند، آیت‌الله وحید خراسانی نیز استفاده از بخشی از وجوهات شرعی را برای کمک به مردم لبنان مجاز شمردند. ازسوی دیگر آیت‌الله جوادی‌آملی نیز اعلام کرد مقلدان اجازه دارند نصف سهم امام(ع) را برای کمک به مردم لبنان اختصاص دهند.

حمایت طلایی زنان

زنان ازجمله قشرهایی بودند که طی این روزها حماسه بی‌بدیلی در حمایت از مردم لبنان رقم زده‌اند و جلوه‌های ناب پیوستن آنان به پویش «ایران همدل» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته‌است.

زنان ایرانی علاوه‌بر کمک‌های نقدی خود، حجم قابل‌توجهی از طلا و جواهراتشان را برای کمک به مردم لبنان اهدا کردند؛ کمکی که نشان می‌دهد زنان ایرانی برای حمایت از ستمدیدگان لبنان و همچنین غزه از مهم‌ترین دارایی مادی خود نیز می‌گذرند و جلوه‌های کم‌نظیری را در این زمینه خلق می‌کنند.

همدلی زنان بوشهری

خبرهای منتشر شده در این زمینه نشان‌دهنده حرکتی جهادی ازسوی زنان ایرانی است؛ تا جایی که به‌گفته مسئولان مربوط، در پویشی که ازسوی حوزه علمیه خواهران استان بوشهر راه‌اندازی شده‌است، براساس آخرین آمارها، طی مدت ۴روز، معادل ۲میلیارد تومان طلا و ۵۰۰میلیون تومان وجه نقد اهدا شده‌است و این کمک‌ها همچنان ادامه دارد. این اقدام اما، به بوشهر محدود نشد و در شهرهای دیگر کشور نیز شاهد جلوه‌های ناب همدلی طلایی زنان با جبهه مقاومت بودیم.

جلوه‌های ناب همدلی زنان تهرانی

زنان تهرانی هم همگام با سایر مردم و قشرها در شهرهای مختلف کشور، جلوه‌های دیگری از «ایران همدل» را به‌نمایش گذاشتند. در مراسمی که روز شنبه گذشته در فاطمیه بزرگ تهران برگزار شد، جمع زیادی از زنان تهرانی در مراسم «همدلی طلایی» طلاهای خود را به جبهه مقاومت اهدا کردند؛ کمک‌هایی که البته به اهدای طلا ختم نشد و سکه و پول نقد هم از دیگر کمک‌های زنان تهرانی به جبهه مقاومت بود.

کمک زنان در سراسر ایران

به‌دنبال انتشار پیام رهبرمعظم‌انقلاب درباره ضرورت حمایت از مردم لبنان و حزب‌الله، زنان در شهرهای مختلف کشور با راه‌اندازی پویش‌های مختلف، نسبت به اهدای طلا و جواهرات خود اقدام کرده‌اند. ازجمله زنان خوزستانی مقدار قابل‌توجهی طلا و جواهر به مردم مقاومت لبنان اهدا کردند. از شهرهای قم، مشهد، زنجان، ابهر و… نیز اخبار مشابهی منتشر شده‌است که نشان‌دهنده همدلی طلایی زنان در نقاط مختلف ایران با مردم مظلوم لبنان و غزه است.

یک تاریخ همدلی طلایی زنان

بازتاب گسترده همدلی طلایی زنان ایرانی با مردم مظلوم لبنان و جبهه مقاومت در شرایطی است که این دست کمک‌ها و همدلی‌ها ازسوی زنان مختص روزهای اخیر نیست و این قشر در مقاطع مختلف و حساس تاریخ این سرزمین، جلوه‌های حماسی کم‌نظیری از رویکردهای همدلانه خود را به تصویر کشیده‌اند و از طلا و جواهرات‌ به‌عنوان مهم‌ترین دارایی‌شان برای کمک گذشته‌اند که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود.

۱

کمک به مشروطه

مشروطیت ازجمله مقاطعی است که زنان با کمک‌های طلایی خود، به تاریخ‌سازی در کنار مردان پرداخته‌اند. ماجرا از جایی آغاز شد که به‌دنبال صدور فرمان مشروطیت ازسوی مظفرالدین‌شاه قاجار، مشروطه‌خواهان با مشکلات بسیاری مواجه شدند که یکی از آنها، استقراض از دولت‌های بیگانه بود که با مخالفت نمایندگان مواجه شد. یکی از راهکارهای برون‌رفت از این چالش، تاسیس بانک ملی بود که بخش مهمی از سرمایه اولیه آن از محل فروش طلا و جواهرات اهدایی زنان تامین شد؛ کمکی که برخی منابع مقدار آن را در تهران آن زمان، چیزی حدود یک میلیون ‌تومان برآورد کرده‌اند.

۲

پیروزی انقلاب‌اسلامی

در جریان مبارزات مردم ایران برای به‌ثمر نشاندن انقلاب‌اسلامی در سال ۱۳۵۷ نیز شاهد جلوه‌های ناب همدلی طلایی زنان با مبارزان با نظام ستمشاهی بوده‌ایم. یکی از این جلوه‌ها، کمک‌های زنان به انقلابیون از طریق فروش طلا و جواهرات خود بوده‌است که در راه‌هایی ازجمله کمک به خانواده‌های زندانیان هزینه می‌شد.

۳

کمک به جبهه‌ها

اهدای طلا و جواهرات ازسوی زنان در نقاط مختلف ایران برای کمک به جبهه‌ها از دیگر جلوه‌های همدلی زنان ایرانی بوده‌است. در روایات و خاطراتی که از مقطع دفاع‌مقدس منتشر شده، به کرات با نمونه‌های متعددی از کمک زنان به جبهه‌های حق علیه باطل مواجه هستیم. آنان علاوه بر حضور در عرصه‌های مختلف کمک‌رسانی و امدادرسانی، با اهدای طلا و جواهرات خود گام‌های مؤثری در حمایت از رزمندگان برداشتند.

۴

کمک به زلزله‌زدگان

بروز حوادث غیرمترقبه طبیعی از دیگر مقاطعی در تاریخ معاصر ایران است که شاهد همدلی طلایی زنان ایران بوده‌ایم؛ ازجمله پس از بروز زلزله ناگوار در بم استان کرمان در بهمن‌ماه ۱۳۸۲. براساس یکی از آمارهایی که میزان کمک‌های مردمی طی ۲۰ روز میانی دی‌ماه آن سال را نشان می‌دهد، ۷ کیلو و ۴۱۸ گرم و ۲۲۰ سوت طلا و جواهرات به زلزله‌زدگان اهدا شده‌است. علاوه بر اینها ۱۲ سکه بهار آزادی، ۱۹ سکه نیم‌بهار آزادی و ۴۶ سکه ربع‌بهار آزادی از دیگر اقلام اهدایی بوده‌است.

۵

ارادت به ائمه معصومین(ع)

زنان ایرانی طی سال‌های اخیر بارها ارادت خود را به ائمه‌اطهار(ع) نشان داده‌اند که یکی از جلوه‌های آن، اهدای طلا و جواهرات برای بازسازی ضریح ائمه(ع) بوده‌ است؛ ازجمله در سال ۱۳۹۱ اعلام شد که ۱۴۴ کیلو طلا ازسوی بانوان ایرانی برای ساخت ضریح حرم امام‌حسین(ع) هدیه شده‌ است.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn