تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 0:10
7 بازدید
کد خبر : 347907

بازگشایی دامنه‌نوسان، بورس تهران را از خواب بیدار کرد

بازگشایی دامنه‌نوسان، بورس تهران را از خواب بیدار کرد

بازدید:۲۰۹ صد آنلاین | بورس تهران در روز شنبه با افزایش دامنه‌نوسان به ۳ درصد، شاهد رشد قابل توجهی در ارزش معاملات بود. به گزارش صد آنلاین،بازگشایی دامنه‌نوسان بورس به ۳ درصد، باعث ایجاد تحولی عظیم در بازار سرمایه ایران شد. در روز شنبه، شاخص کل بورس با رشد ۱۴ هزار واحدی به کانال ۲ میلیون

بازگشایی دامنه‌نوسان، بورس تهران را از خواب بیدار کرد

بازدید:۲۰۹

صد آنلاین | بورس تهران در روز شنبه با افزایش دامنه‌نوسان به ۳ درصد، شاهد رشد قابل توجهی در ارزش معاملات بود.

به گزارش صد آنلاین،بازگشایی دامنه‌نوسان بورس به ۳ درصد، باعث ایجاد تحولی عظیم در بازار سرمایه ایران شد. در روز شنبه، شاخص کل بورس با رشد ۱۴ هزار واحدی به کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بازگشت. این اقدام، نه تنها به افزایش ارزش معاملات کمک کرد، بلکه امیدها را برای آینده بازار نیز زنده کرد. در حالی که ارزش معاملات خرد به بالای ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید، تحلیل‌گران بازار انتظار دارند که این تغییرات به رونق بیشتر بورس در آینده نزدیک منجر شود.

 

افزایش ارزش معاملات: نشانه‌ای از بازگشت اعتماد

تغییر دامنه‌نوسان از ۱ درصد به ۳ درصد به فعالان بازار اجازه داد تا با اطمینان بیشتری به خرید و فروش سهام بپردازند. ورود اندک پول‌های حقیقی به بازار نشان‌دهنده تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام در این شرایط ریسکی است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که با توجه به قیمت‌های فعلی، فعالان بازار همچنان محتاط باقی بمانند.

 

اثرات انتخابات آمریکا بر بورس تهران

نکته‌ای که باید در نظر گرفت، این است که انتخابات پیش روی آمریکا می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر بورس تهران داشته باشد. افزایش انتظارات نسبت به کاهش تنش‌های منطقه‌ای و افزایش امیدواری‌ها برای بهبود شرایط اقتصادی، به فعالان بازار انگیزه می‌دهد تا برای خرید سهام در کف‌های قیمتی اقدام کنند.

 

ارزیابی P/E بورس: آیا زمان سرمایه‌گذاری فرا رسیده است؟

P/E بورس به کف تاریخی خود رسیده و برخی فعالان بازار را به فکر سرمایه‌گذاری در این حوزه انداخته است. با توجه به قیمت‌های دلار نیما و وضعیت اقتصادی کشور، این نسبت نشان‌دهنده ارزندگی بورس در آینده نزدیک است. با این حال، هنوز هم نیاز به افزایش نرخ دلار برای تقویت حاشیه سود شرکت‌ها احساس می‌شود.

 

چشم‌انداز آینده بورس: فصل سبز یا سرنوشت‌ساز؟

به نظر می‌رسد اگر گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها در نیمه دوم سال جاری مثبت باشد، بورس می‌تواند به یک فصل سبز تبدیل شود. در غیر این صورت، متغیرهای اقتصادی پیش روی سال آینده می‌تواند سرنوشت بازار را تعیین کند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران باید با دقت بیشتری به تحلیل وضعیت بازار بپردازند.

 

 

رشد دلار نیما؛ بازگشایی دامنه‌نوسان

افزایش محدوده دامنه‌نوسان، از یک به ۳درصد، اهالی بازار را برای خرید سهام جسورتر کرده‌است، به‌خصوص آنکه احتمال رونق بورس تهران در روزهای پس از انتخابات آمریکا، کم نیست. در شرایطی که دامنه‌نوسانات بورس بازتر می‌شود، فعالان بازار برای خرید سهام در کف قیمتی انگیزه بالاتری خواهند داشت. دلار نیما، به ۴۷هزار و ۷۵۰تومان افزایش یافت.

 

 

خبر خوبی که احتمالا تاثیر خود را بر گزارش‌های ماهانه مهرماه خواهدگذاشت. کاهش محدودیت‌های برقی صنایع، احتمالا کارنامه خوبی را برای گزارش‌های پاییز برجای خواهد گذاشت. بازار اکنون به‌دنبال برآورد گزارش‌های ۹ماهه و سالانه است تا بتواند، برای شاخص‌کل بورس هدف‌گذاری کند.

 

 

به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که در گزارش‌های نیمه دوم سال، حاشیه سود صنایع تقویت‌شده و به سطح نرمالی به لحاظ تاریخی برسد، پاییز فصل سبزی برای بازار خواهد بود، اما در صورتی‌که انتظارات بازار از صورت‌های مالی برآورده نشود، متغیرهای اقتصادی اثرگذار در سال‌آینده سرنوشت‌‌‌‌‌ساز است. میانگین دلار نیما در سال‌جاری به ۴۵هزار‌تومان نزدیک شده‌است.

 

 

با این تفاسیر شاخص‌کل بازار باید حداقل در کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد حضور داشته‌باشد. اگر دلار ۴۵هزار‌تومانی، سود ‌هزار و ۲۰۰همتی برای شرکت‌های تولیدی به‌ارمغان آورد، در بهترین حالت، شاخص تا ۳میلیون واحد پتانسیل خوبی برای افزایش ارتفاع خواهدداشت، اما این موضوع بدون تقویت P/E بازار امکان‌پذیر نیست.

 

 

بازگشت P/E به کف؛ بورس ارزنده؟

در پی افزایش تنش‌ها و کاهش قیمت سهام، P/E بورس به کف تاریخی خود بازگشته است. این نسبت بااهمیت مالی که اخیرا به ۶.۱واحد رسیده‌است، برای برخی از فعالان، نوید ارزندگی بورس را می‌دهد، اما باتوجه به مفروضات فعلی در اقتصاد ایران نمی‌توان عدد بالایی را برای این نسبت برآورد کرد، چراکه همچنان نرخ بهره در اقتصاد بالاست.

 

 

با توجه به افزایش انتظارات تورمی ناشی از درگیری‌های خاورمیانه و انتخابات پیش‌رو در آمریکا، همچنان سرنوشت این متغیر مهم اقتصادی مشخص نیست.  علاوه‌بر این، خاورمیانه دچار تغییرات سیاسی و نظامی گسترده‌ای شده و درخصوص P/E نمی‌توان با خوش‌بینی تصمیم گرفت. همچنین بدون رشد نرخ دلار نیما، محرک کافی در جهت رشد سودآوری و حاشیه سود شرکت‌ها وجود ندارد. به‌طور تاریخی P/E بازار با محرک دلاری اعداد بالایی را به خود دیده است. P/E گذشته‌‌‌‌‌نگر ۶.۱‌واحدی برای سرمایه‌گذاری ارزنده است که نرخ بهره آتی اقتصاد ایران را حتی در کوتاه‌مدت زیر ۲۶درصد برآورد می‌کند و کاهش فاصله دلار نیما و آزاد را مورد پیش‌بینی قرار داده‌است.

 

 

سیگنال ابهام از بازار مشتقه

پرمیوم قراردادهای اختیار معامله بازار مشتقه سهام، رشد خوبی را طی هیجانات مثبت روز گذشته به‌ثبت رساندند. نوسان‌‌‌‌‌پذیری ضمنی قراردادهای اختیار خرید به‌خصوص در نمادهای پرمعامله بازار نسبت به نوسان‌پذیری تاریخی آن به‌شدت کاهش ‌یافته‌است. به‌عبارت بهتر، پرمیوم‌‌‌‌‌های قراردادها با فرض نوسان‌‌‌‌‌پذیری پایین سهام پایه در آینده موردمعامله قرار می‌گیرد.

 

 

در این شرایط بازار احتمالا در فضای ابهام به‌سر می‌‌‌‌‌برد و روند رخوت‌‌‌‌‌انگیزی را در پیش خواهد‌گرفت. به‌طور تاریخی هرزمانی‌که این نوسان‌‌‌‌‌پذیری به سطح پایینی رسیده‌است، بازار وارد یک روند صعودی شده‌است، اما زمان آن با توجه به اخبار و متغیرهای اقتصادی مشخص نیست. همچنین ارزش معاملات اختیارمعامله‌‌‌‌‌های بازار طی روزهای اخیر به ۸۷میلیارد‌تومان نیز رسیده‌است که همچنان نشان از وضعیت رکودی بازار دارد.

 

با کمال میل از شما دعوت می‌کنیم تا نظرات و تحلیل‌های خود را با ما در صد آنلاین به اشتراک بگذارید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn