تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 0:41
7 بازدید
کد خبر : 347928

برگترین خانه خشتی جهان در کرمان است | عمر این خانه بیش از ۲  قرن است + فیلم

برگترین خانه خشتی جهان در کرمان است | عمر این خانه بیش از ۲  قرن است + فیلم

به گزارش همشهری ‌آنلاین ۲۶۷ سال یعنی در سال ۱۱۳۶ معماران یزدی و رفسنجانی دست به کار شدند و در مدت ۱۴ سال این خانه را ساختند. این بنا در فاصله ۶ کیلومتری رفسنجان استان کرمان واقع شده‌است. بزگترین خانه خشتی جهان ۸۶ اتاق شامل اتاق‌های هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو دارد

به گزارش همشهری ‌آنلاین ۲۶۷ سال یعنی در سال ۱۱۳۶ معماران یزدی و رفسنجانی دست به کار شدند و در مدت ۱۴ سال این خانه را ساختند. این بنا در فاصله ۶ کیلومتری رفسنجان استان کرمان واقع شده‌است. بزگترین خانه خشتی جهان ۸۶ اتاق شامل اتاق‌های هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو دارد بوده که در ۴ بخش اصلی ساختمان حوض خانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی ساخته شده. یک آشپزخانه بزرگ و انبار بزرگ نیازهای اهل خانه را تامین می‌کرد. ۴حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و ۳ هشتی نیز قسمت‌های مختلف این خانه را به هم وصل می‌کرد.

برگترین خانه خشتی جهان در کرمان است | عمر این خانه بیش از ۲  قرن است + فیلم

تالار حوضخانه

یکی از بخش‌های خانه حاج آقا علی تالار حوضخانه است که وسیع‌ترین فضای سرپوشیده خانه است و سقف آن در ارتفاع طبقه دوم با گنبدی عظیم پوشانده شده است. در زمینه مستطیل کار بندی شده و در مرکز آن کلاه فرنگی قرار گرفته است که نور فضای حوضخانه را تامین می‌کند. در وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد. تالار شاه نشین یا بهاره نیز یکی دیگر از بخش‌های این خانه است. تالارهای پاییزی و زمستانی در اضلاع غربی و شمالی بنا قرار گرفته‌اند و نسبت به تالار شاه نشین و حوضخانه کمی ساده‌تر اجرا شده‌اند.

برگترین خانه خشتی جهان در کرمان است | عمر این خانه بیش از ۲  قرن است + فیلم

به گفته استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی، پژوهشگر، حاج آقاعلی ابتدا فقیر و تهیدست بوده‌ و از راه پیله وری روزگار می‌گذرانده، اما کم‌کم مال و منال پیدا کرد و کارش به جایی رسیده‌است که در سال ۱۲۹۸ در یک گزارش رسمی به ناصر الدین شاه در مورد او چنین آمده‌است: «حاج آقا علی تاجر، الحال اربابی معتبری در رفسنجان به هم رسانیده‌است و بسیار اعتبار دارد و به جمیع و لایات و بندرات داد و ستد دارد اربابی و محصولات او زیاد خوب شده» حاج آقاعلی در شهر کرمان نیز چندین بنا از جمله کاروانسرا، مسجد، بازار و آب‌انبار ساخته‌است که تا به امروز سالم و پابرجا مانده‌اند. سبک خاص معماری، کاشیکاری وگچ بری این بناها چه در داخل و چه خارج آنها همگی حکایت از فرهنگ غنی و هنرهای ارزشمند مردمان این سرزمین دارد. این خانه سال ۱۳۹۹ برای توسعه گردشگری به شهرداری رفسنجان واگذار شده‌است.

فیلم این خانه را اینجا ببینید:

بیشتر بخوانید:
ماجرای مسافرانی که اشتباها به جای بیرجند به بجنورد می‌روند !
سفر پرماجرای توریست‌های اسپانیایی به شیراز
آبشار ۱۲ متری در یک منطقه کویری کرمان + تصاویر و فیلم
زیارتگاهی در دل کوه و در مرز ۴ استان + تصاویر و فیلم

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn