تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 8:40
6 بازدید
کد خبر : 348187

امیدوار به پوست‌اندازی نظام آموزشی

امیدوار به پوست‌اندازی نظام آموزشی

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش پارسینه، ۱۶ مهرماه و بعد از حدود ۱۰۰ روز از روی کار آمدن دولت چهاردهم، شورای عالی آموزش‌و‌پرورش به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد، اتفاق مثبتی که می توان آن را به فال نیک گرفت، چراکه کمتر اتفاق افتاده رئیس جمهور با وجود مشغله های فراوان بتواند در اینگونه

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش پارسینه، ۱۶ مهرماه و بعد از حدود ۱۰۰ روز از روی کار آمدن دولت چهاردهم، شورای عالی آموزش‌و‌پرورش به ریاست مسعود پزشکیان برگزار شد، اتفاق مثبتی که می توان آن را به فال نیک گرفت، چراکه کمتر اتفاق افتاده رئیس جمهور با وجود مشغله های فراوان بتواند در اینگونه جلسات حضور پیدا کند.

علاوه بر حضور مثبت ریاست جمهوری در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، برنامه های رئیس دولت چهاردهم نیز در نوع خود جالب توجه بود، از آن جهت که او نواقص موجود در زمینه آموش را دیده و آنها را زیر ذره بین قرار داده، به طوری که در این جلسه می گوید: «فرزندان ایران آنچه را که از ما می‌بینند می‌آموزند، نه آنچه را که می‌شنوند.»

بر اساس اسناد بالادستی و خط‌مشی‌ که برای نظام تعلیم‌و‌تربیت ترسیم شده در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مسالی از جمله به‌روزرسانی روش‌های آموزشی مبتنی بر علم روز، برقراری عدالت آموزشی، مهارت‌های کارگروهی و زندگی اجتماعی، مراکز تربیت معلم و مهاجرت بی‌رویه نسل جوان مورد بحث و توجه قرار گرفت.

مسیر اشتباه

از زمانی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ترسیم شد و مفاهیمی چون عدالت آموزشی، به‌روزآوری آموزش‌ها، تربیت معلم در تراز سند، تربیت چندساحتی و در بسته جامع این سند جای گرفتند، این موارد تنها روی کاغذ دیده شدند و اجرای آن با نواقص و چالش های زیادی همراه بود، مسئله ای که از چشم رئیس‌جمهور دور نمانده بود، به طوری که در جلسه شورای عالی آموزش‌و‌پرورش به آن اشاره کرده است.

مدرسه کانون اصلی

در این سند، مدرسه کانون اصلی تحول شناخته می شود و مسئول اجرای آن نیز مدیران مدارس هستند. از این رو نقش و جایگاه مدیر مدرسه در این خصوص بسیار مهم است، از آن جهت که مدیر باید سازوکاری طراحی کند که سایر همکارانش بتوانند در راستای اهداف مدنظر سند تحول حرکت کنند تا مدرسه بتواند در تراز سند تحول نقش‌آفرین باشد.  

بنابراین آموزش‌ در مدارس باید به سمتی برود که مدیران مدارس در امور اجرایی سند تحول نقش‌آفرینی جدی داشته باشند، البته این اتفاق در شرایطی رخ خواهد که فاصله مدیران کل آموزش‌و‌پرورش استان‌ها و مدیران مدارس کاهش یابد.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه تعلیم‌و‌تربیت، مدیران کل معمولا با نگاه حزبی و سیاسی انتخاب می‌شوند، به همین دلیل پیاده‌سازی سند تحول با موانع جدی و البته سلیقه‌ای روبه‌رو می شود، از این رو مدرسه باید به دور از هرگونه نگاه سیاسی و تنها با رویکرد تخصصی برای ارتقای کیفیت آموزشی، معلمان را در مسیر درست قرار دهد تا آموزش های لازم را ببینید و در مسیر درست آموزش حرکت کنند

پوست‌اندازی نظام آموزشی

براساس آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده، آموزش اولین و آخرین راه تغییر و تحول در یک سیستم است، به طوری که همه افراد در نظام آموزشی و فرهنگی با موضوع آموزش درگیرند، مسئله ای که در در نظام تعلیم‌و‌تربیت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نظام آموزشی ایران سال ها بر یک مدار می چرخید و تحولی در آن دیده نمی شد. چالش‌های بنیادین آموزش و پرورش از یک سو و تبعیض های موجود در نظام آموزشی بین طبقات مختلف جامعه از سوی دیگر دغدغه های بسیاری را ایجاد کرده بود، اما با آمدن کرونا ورق کمی برگشت.

این میهمان ناخوانده با وجود تمام خطراتی که داشت، اما باعث تغییر و پوست اندازی نظام آموزشی ایران شد، به طوری که فرصتی برای به روز شدن سیستم آموزشی فراهم آورد. با رواج دوره‌های آموزشی مجازی و تدریس برخط معلمان تحولی عظیم در نظام آموزشی کشور ایجاد شد و اتفاقات مثبتی در حوزه آموزش رقم خورد. در کنار تغییرات به وجود آمده در نظام آموزشی، برنامه درسی الکترونیکی هم در نوع خود بسیار جالب توجه بود، هرچند با تغییر شرایط و بازگشت زندگی به روال عادی این برنامه آموزشی آنطور که باید و شاید به سرانجام نرسید. با این حال تغییرات به وجود آمده در نظام آموزشی مثبت ارزیابی می شود و امید می رود با آمدن دولت چهاردهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به طور جد دنبال شود و شاهد نظام آموزشی رو به رشدی باشیم.

رئیس جمهور در اولین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش در دولت چهاردهم به تشریح دیدگاه‌های خود درباره راهکارهای اصلاح و ارتقای نظام آموزشی و ضرورت و چگونگی اجرای عدالت آموزشی در کشور پرداخت. اظهاراتی که نشان می دهد دولت وفاق قصد دارد با گام برداشتن در مسیر درست، نظام آموزشی ایران را با کمک گرفتن از سند تحول بنیادین متحول سازد و به نقطه مطلوب در امر آموزش برساند، اما اینکه این وعده ها چقدر به واقعیت نزدیک شود در آینده روشن خواهد شد.

شبنم اعماری

 


+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn