تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 19:18
11 بازدید
کد خبر : 348718

با شدت اعتیادآور بودن مواد مخدر مختلف آشنا شوید + اینفوگرافیک

با شدت اعتیادآور بودن مواد مخدر مختلف آشنا شوید + اینفوگرافیک

اعتیاد موضوعی پیچیده است که بسیاری از جنبه‌های آن هنوز به طور کامل درک نشده است. زیرا بسیاری از مواد لذت‌ بخش پتانسیل «اعتیادآور» شدن را دارند. با این حال، آسیب نسبی مرتبط با آنها، اعتیاد خطی نیست و پیامدهای اعتیاد نیز یکسان نیستند. اینفوگرافیک زیر، انواع مواد مخدر را بررسی می کند و دلایل

اعتیاد موضوعی پیچیده است که بسیاری از جنبه‌های آن هنوز به طور کامل درک نشده است. زیرا بسیاری از مواد لذت‌ بخش پتانسیل «اعتیادآور» شدن را دارند. با این حال، آسیب نسبی مرتبط با آنها، اعتیاد خطی نیست و پیامدهای اعتیاد نیز یکسان نیستند. اینفوگرافیک زیر، انواع مواد مخدر را بررسی می کند و دلایل خطرناک‌ و اعتیادآور بودن برخی مواد نسبت به سایرین را نشان می دهد.

سوء مصرف مواد

بر اساس نظرسنجی ملی ایالات متحده درباره مصرف مواد و سلامت (NSDUH) در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۵۰ میلیون آمریکایی معتقد بودند که نوعی سوء مصرف مواد (SUD) دارند.

سوء مصرف مواد با استفاده از ۱۱ معیار مشخص می‌شوند، از جمله میزان وابستگی فرد به یک ماده و اینکه آیا فرد علی‌رغم اثرات نامطلوب به مصرف آن ادامه می‌دهد یا خیر.

با این حال، یک فرد نیازی به داشتن تمام ۱۱ معیار برای اینکه دچار سوء مصرف در نظر گرفته شود، ندارد. در عوض، هر چه فرد شامل معیارهای بیشتری باشد، شدت سوء مصرف بیشتر است.

لازم به ذکر است که همه افراد به یک ماده به یک شکل واکنش نشان نمی‌دهند. افراد ممکن است بسته به استعداد ژنتیکی، سابقه خانوادگی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، اختلالات روانی، تروماها و مهم‌تر از همه، ماده مورد استفاده، اختلالات سوء مصرف متفاوتی داشته باشند.

شدت اعتیادآور بودن مواد مختلف

یک ماده می‌تواند به روش‌های مختلفی بر فرد تأثیر بگذارد. با این حال، این تأثیر بر اساس تعداد معیارهایی که فرد از میان ۱۱ معیار تأیید می‌کند، تعیین می‌شود.

بنابراین، اگر فرد ۲ یا۳ معیار را تأیید کند، علائم خفیف هستند، ۴ یا ۵ معیار، متوسط و تأیید ۶ معیار یا بیشتر به عنوان شدید محسوب می‌شود.

هنگام تحلیل علائمی که افراد پس از مصرف مواد خاص توصیف می‌کنند، شدت این علائم به شدت به ماده مورد نظر بستگی دارد. به عنوان مثال، مصرف‌کنندگان کراتوم و کافئین بیشتر احتمال دارد علائم خفیف را تجربه کنند. در حالی که علائم شدید در مواد مخدر مانند هروئین شایع‌تر است.

تاثیرات نامطلوب مواد مخدر

در حالی که مواد به روش‌های مختلفی بر افراد تأثیر می‌گذارند، مهم است بدانیم که چه زمانی این تأثیر به یک اثر نامطلوب تبدیل می‌شود: پیامدی مضر یا نامطلوب که در نتیجه قرار گرفتن در معرض یک ماده سمی رخ می‌دهد.

اما حجم اثرات نامطلوب اغلب با تعداد افرادی که از ماده مورد نظر استفاده می‌کنند، مرتبط است. رایج‌ترین مواد مانند الکل و کانابیس، علی‌رغم علائم نسبتاً خفیف آنها، بیشترین تاثیرات نامطلوب را دارند.

هر سال میلیون‌ها نفر با سوء مصرف مواد مبارزه می‌کنند. با این حال، شدت علائم و تأثیری که این علائم می‌توانند بر فرد داشته باشند، متفاوت است. اما اختلالات مصرف مواد رایج هستند که نشان‌دهنده نیاز فوری به درک عمیق‌تر ماهیت چندوجهی اعتیاد و مواد مخدر به طور کلی است.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn