تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 19:38
11 بازدید
کد خبر : 348737

وقتی مهره بهتر داریم چه اصراری به حضور جهانبخش است/ ازبکستان ۲۰ سال قبل دوش هم نداشت، حالا پیشرفتش را ببینید/ قلعه‌نویی مقداری ترسو شده و تغییر نسل نمی‌دهد!

وقتی مهره بهتر داریم چه اصراری به حضور جهانبخش است/ ازبکستان ۲۰ سال قبل دوش هم نداشت، حالا پیشرفتش را ببینید/ قلعه‌نویی مقداری ترسو شده و تغییر نسل نمی‌دهد!

در آستانه بازی تیم های ایران و قطر در چارچوب مرحله نهایی از بازی های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ از مهدی پاشازاده دعوت کردیم تا با حضور درآفتاب نو بازی ایران با ازبکستان را تحلیل کند و همینطور از بازی ایران و قطر بگوید. این برنامه را می بینید و می خوانید: سلام می گویم

در آستانه بازی تیم های ایران و قطر در چارچوب مرحله نهایی از بازی های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ از مهدی پاشازاده دعوت کردیم تا با حضور درآفتاب نو بازی ایران با ازبکستان را تحلیل کند و همینطور از بازی ایران و قطر بگوید.

این برنامه را می بینید و می خوانید:

سلام می گویم به شما، خسته نباشید به همکاران تان و سلام به بینندگان خوب برنامه.

بازی با ازبکستان را چطور دیدید؟ ۱۰ نفره مساوی کردیم با ازبکستان، خیلی ها ناراضی بودند از بازی و نتیجه، خیلی ها هم گفتند بازی خوبی بود و ۱۰ نفره مساوی کردن در بازی خارج از خانه نتیجه خوبی است. البته دیدیم هواداران ازبکستان هم انتهای بازی سوت زدند و از عملکرد تیم انتقاد کردند. در کل عملکرد تیم ملی راضی کننده بود؟ چه زمانی که ۱۱ نفره بود و چه بعد از ۱۰ نفره شدن تیم.

بازی دو بخش بود. یک نیمه اولی داشتیم که خیلی خوب نبودیم. بهتر بگویم، برنامه خاصی نداشتیم برای بازی. با یکی از دوستان بازی را نگاه می کردم و وقتی قائدی تعویض شد و به بازی آمد، گفتم خدا را شکر، البته نه برای اینکه شخص قائدی به بازی آمد.

قبلش این را بگویم، دوستان عزیز، من دارم تحلیل فنی و ورزشی می کنم. همه ما زحمت کشیدیم، یکی از معضلات جامعه ما این است نمی شود حقیقت را بگویی. همینجا معذرت خواهی می کنم اما حقیقت را می گویم. درباره هرچیزی حقیقت را می گویم، هرکسی هم می خواهد ناراحت شود، بشود.

جهانبخش برای تیم ملی زحمت کشید اما وقتی بازیکن دیگری می تواند در زمین بهتر باشد. چه اصراری به استفاده از جهانبخش است؟ جنس ما در تیم ملی جور نیست. به همین خاطر وقتی ۱۰ نفره شدیم و قائدی آمد، به دوستم گفتم الان ببین ضربات ایستگاهی ما خطرناک تر می شود. دقیقا هم همین اتفاق رخ داد.

چند فاز داشت بازی، تیم ۱۰ نفره شد، ازبکستان هم تیم خوبی است و قطعا تا چند سال آینده از ما بهتر می شود چون برنامه ریزی دارند. همین استادیومش را ببینید، وضعیت مشخص است. ازبکستان را می گویم، ۲۰ سال پیش آنجا می رفتیم به خدا قسم دوش نبود! حتی در هتل ها و برخی مناطق آب نبود. آنها پیشرفت کردند و به اینجا رسیدند. قطعا از ما جلو می زنند چون برنامه ریزی دارند.

نگاه ما شاید به ازبکستان چند سال قبل است که بگوییم باید راحت ببریم، خیر! آنها پیشرفت کرده اند اما ما درجا می زنیم. چه از لحاظ ساختاری و چه از نظر استعدادهایی که باید پرورش داده می شد.

فکر می کنم از نظر سخت افزار عقبگرد هم کردیم…

خیلی! یکسری چیزها داشتیم، تاریخ مصرف شان گذشت، وصله پینه کردیم، تاریخ مصرف آن هم گذشت، الان کشتی ما انتهای اقیانوس نشسته است!

مگر می شود معضل دفاع وسط داشته باشیم الان؟ جام جهانی گفتم معضل دفاع وسط داریم، باز برخی دوستان ناراحت شدند که آقا این چه حرفیست؟ مگر ما نیستیم؟ هستیم!

پس دفاع وسط نداریم که در این بازی شجاع خلیل زاده ۳۵ ساله، علی نعمتی بی تجربه از لحاظ ملی فیکس هستند. علی نعمتی بازیکن خوبی است، این بازی هم خوب بود، اما بی تجربه است در عرصه ملی. کلیت را می گویم، آینده تیم ملی را می گویم.

یک مقدار از بحث تیم ملی خارج شدیم اما باید بگویم در فوتبال پایه اوضاع فاجعه است. نمی شود کسی جایی برود و از او درخواستی نشود. شاید زیر ۵% چنین اتفاقی رخ ندهد. باز آن هم معضلات خودش را دارد. امیدوارم یک برنامه درباره فوتبال پایه بگذارید چون اوضاع اسفناک است.

درباره تیم ملی اما، بازیکنان خوبی داریم و نمی دانم دلیل مقاومت آقای قلعه نویی نسبت به تغییر نسل چیست؟ متوجه نمی شوم. قطعا ایشان در موردش فکر کرده است، مصاحبه هم انجام داده اما تیم ملی در حال کوچک شدن است.

یک نقد کنم به آقای قلعه نویی، آقای قلعه نویی یک مقدار ترسو شده اند. امیر قلعه نویی یک زمان به استقلال آمد و با نسل عوض کردن قهرمان شد. تمام کسانی که در کادر فنی حضور دارند عزیز هستند اما با احترام بگویم، فکر نکنم که آنها تصور می کردند روزی عضو کادر فنی تیم ملی شوند.

آندو (آندرانیک تیموریان)، رحمان (رضایی) رفقای من هستند. سعید الهویی خیلی خوب صحبت می کند اما باید یک چیزی هم در زمین ببینیم. من چیزی نمی بینم و این ضربه می زند به تیم ملی. یک زمان صحبت ما باشگاهی است، اوضاع فرق می کند اما تیم ملی برای همه مملکت و مردم است.

یک مدیر خوب مثل آقای قلعه نویی باید از افرادی استفاده کند که مفید باشند. اگر فرگوسن ۲۵ سال مربیگری کرده یک به خاطر هوش بالای او بود، دو به خاطر کمک گرفتن از افرادی که در آن زمان بازدهی بالایی داشتند.

امیرخان خوش قلب است، نان رسان است، واقعا نان رسان است. یک زمانی هم در استقلال چنین اتفاقی افتاد. قرار بود بنده هم بروم که نرفتم. به ایشان گفتم، به این شکل دلسوزی کردن ایجاد مشکل می کند که همان سال در استقلال به مشکل هم خورد.

دم بچه های تیم ملی گرم، واقعا زحمت می کشند، درباره موج منفی صحبت نمی کنیم، در این باره صحبت می کنیم که بازدهی بهتر شود. بازدهی خوب نیست. برد و باخت وجود دارد اما می توانیم خیلی بهتر شویم. یکسری جوان هم هستند که انگیزه دارند، نمی گویم بازیکن مسن را باید دور انداخت، نه! تونی کروس هم به جام جهانی آمد و بازی کرد اما وقتی جور در نمی آید باید روش را عوض کنیم.

در رابطه با قطر چطور؟ فردا قرار است تیم ملی با قطر بازی کند، قطری که خوب کار نکرده، قرقیزستان را فقط برده و با کره شمالی مساوی کرده و به امارات هم باخته. این تیم آن قطری نیست که در جام ملت ها قهرمان شد.

شرایط مساعدی ندارند ولی در این چند وقت یک مقدار مقابل قطر باهوش عمل نکردیم. جام ملت ها می شد یک اتفاق خوبی رخ دهد اما نشد. امیدوارم از آن اشتباهات درس گرفته باشیم. امیدوارم ما پله پرش قطر نشویم چون گاهی اوقات چنین تیم هایی خطرناک می شوند. روی حساب اینکه با کره شمالی مساوی کرده و از امارات باخته نمی شود گفت می بریم. هر بازی شرایط خودش را دارد. امیدوارم بازیکنان تمرکز لازم را داشته باشند. امیدوارم که ارنج خوبی داشته باشیم.

می شود گفت آن بعد احساسی که صحبت از انتقام از قطر می شود می تواند ضربه بزند به ما.

صددرصد. این می تواند خطرناک باشد برای ما. قطعا قطری ها هم انگیزه بالایی خواهند داشت. من بیشتر نگران چیدمان هستم. اگر چیدمان مناسب باشد، قطعا می توانیم قطر را ببریم.

نقش چیدمان را فکر کنم در بازی با ازبکستان دیدیم. آن قدری که ۱۰ نفره موقعیت ساختیم، آن موقع که ۱۱ نفره بودیم موقعیت ایجاد نکردیم.

پس قبول کنید که اشتباه بوده ترکیب. من نمی دانم چرا قلی زاده بازی نمی کند؟ وقتی که می توانیم رو به جلو این اندازه خوب باشیم. به همین خاطر گفتم ای کاش یکسری چیزها رعایت می شد.

به عنوان سوال آخر این بخش، این را از شما بپرسم اگر بخواهید یک ترکیب ۱۱ نفره راهی زمین کنید مقابل قطر، آن ترکیب کدام بازیکنان هستند؟

قطعا کادر فنی وقتی بالای سر تیم است شرایط را بهتر می داند اما وقتی یکی مثل قائدی بازی می کند و خوب هم هست، نمی توانی بگویی سرحال نبوده!

در جام ملت ها هم هر موقع بود، خوب بود. ما یک مدل بازی می کنیم. وقتی آن مدل به بن بست می خورد همه چیز تمام می شود. من ۱۱ نفر را نمی گویم ولی یک موضوع دیگر را می توانم به شما بگویم.

وقتی مهدی طارمی بازی با ژاپن را از دست داد و محروم بود همه گفتند بد شد اما من گفتم ما بهتر بازی می کنیم چون با تک مهاجم بازی می کنیم و می توانیم تمرکز داشته باشیم. نه سردار بد است و نه طارمی، اصلا این را نمی گویم. من می گویم باید هنرش را داشته باشیم از این دو کنار هم با چه روشی استفاده کنیم. بازی با ژاپن از بهترین بازی های ما بود. مهدی طارمی خیلی بازیکن خوب و تاثیرگذاری است. خدا را شکر که الان در اروپا می درخشد و باعث افتخار همه ما است. منظور من این است که تاکتیک و روش ما جور در می آید یا نه.

شما می توانید اینجا دو سردبیر داشته باشید، هر دو هم خوب باشند ولی اگر کار پیش نرود، بهتر است یکی برود و دیگری صد باشد. ضرب المثل داریم اگر آشپز دو تا شد…

ما باید آن روش را نسبت به بازیکنانی که داریم در شرایط خودش پیدا کنیم. اگر واقعا می خواهیم با دو مهاجم بازی کنیم، باید روشش مشخص شود. اینها کمبودهایی است که مورد انتقاد واقع می شود وگرنه هم کادر فنی و هم بازیکنان زحمت می کشند و هم دوست دارند موفق شوند و دل مردم را شاد کنند.

فکر کنم جواب آن سوال از جام ملت ها را هم خیلی از مخاطبان گرفتند. خیلی ها گفتند شاید بازی ما مقابل ژاپن بهترین عملکرد تاریخ ما مقابل این تیم بود. با آن بازی که مقابل ژاپن کردیم دیگر قطر که چیزی نیست. اما به قطر باختیم.

بله این برمی گردد به حرف اولم که ای کاش آقای قلعه نویی از این یکدندگی دست بردارد و استفاده درست از افراد شود تا خودش هم موفق باشد… این یک هنر است. فرگوسن این هنر را داشت. امیر قلعه نویی مدیری بسیار قوی است و در بخش های دیگر هم باید قوی باشد. این نظر من فقط نظر ورزشی است و هر سه عزیز برای من محترم هستند.

ممنون از شما مهدی پاشازاده، امیدوارم مقابل قطر یک نمایش خیلی خوب و لذتبخش ببینیم.

واقعا همه امیدواریم و همه خوشحال می شویم. به غیر از این نیست. دل مردم شاد می شود. سه چهار تا به قطر بزنیم و موفق شویم. آن زمان می گوییم چقدر خوب بازی کردیم، همانطور که بعد از بازی با ژاپن گفتیم. اما این عملکردهای خوب محدود به تک بازی نشود. طی سه چهار روز از بازی مقابل ژاپن تا قطر تیم ما ۱۸۰ درجه برگشت. امیدواریم اتفاقات خوبی برای تیم ملی رخ دهد.

پایان

همچنین گفتگویی در مورد وضعیت باشگاه استقلال با مهدی پاشازاده انجام دادیم که طی روزهای آتی تقدیم شما می‌شود.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn