تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 19:50
7 بازدید
کد خبر : 348745

۷ مانع تولید نان سبوس‌دار و محرومیت مردم از نان کامل چیست؟

۷ مانع تولید نان سبوس‌دار و محرومیت مردم از نان کامل چیست؟

نان مهم‌ترین منبع دریافت انرژی و قوت غالب مردم ایران به شمار می‌رود و به همین دلیل تولید نان سبوس‌دار در کشور به دلیل مزایایی که برای سلامتی مردم دارد ضروری است اما موانع مختلفی بر سر راه تولید نان کامل و سالم در کشورمان وجود دارد. “نان” یکی از مهم‌ترین منابع غذایی دریافت انرژی

نان مهم‌ترین منبع دریافت انرژی و قوت غالب مردم ایران به شمار می‌رود و به همین دلیل تولید نان سبوس‌دار در کشور به دلیل مزایایی که برای سلامتی مردم دارد ضروری است اما موانع مختلفی بر سر راه تولید نان کامل و سالم در کشورمان وجود دارد.

“نان” یکی از مهم‌ترین منابع غذایی دریافت انرژی و قوت غالب ایرانی‌ها به شمار می‌رود. نان یکی از اساسی‌ترین نیازهای روزانه افراد بوده و به واسطه اعتقادات اصیل موجود همواره مورد اهمیت و تکریم مردم ایران است.

در فرهنگ ایرانی اسلامی، نان علاوه بر ارزش غذایی به لحاظ ارزش معنوی نیز دارای اهمیت است و از آن به عنوان برکت سفره و خانه یاد می‌شود و به همین جهت، ارزش بسیار بالایی در جامعه ایرانی دارد.

از سوی دیگر، از آنجا که نان قوت غالب مردم ایران نیز به شمار می‌رود، روزانه قسمت اعظم انرژی، پروتئین، املاح معدنی و ویتامین­های گروه B مورد نیاز جامعه نیز از طریق مصرف آن تأمین می‌شود.

بر اساس نتایج طرح جامع الگوی مصرف مواد غذایی خانوار و وضعیت تغذیه­ای کشور در ایران مصرف سرانه نان معادل ۱۱۷ کیلوگرم در سال (معادل۳۲۰ گرم در روز) است و برای اقشار کم درآمد که مقدار بیشتری نان مصرف می‌کنند بیش از ۶۰  درصد پروتئین ، بیش از ۴۵ درصد کلسیم و فسفر مورد نیاز روزانه خود را از نان بدست می‌آورند.

این مسئله نشان می‌دهد که سلامت و کیفیت نان، به طور مستقیم با سلامتی مردم در ارتباط است.

با وجود این، عمده نانی که به دست مردم می‌رسد، نان سالمی نیست.

چرا نان مصرفی مردم ایران سالم نیست؟

در آسیاب کردن گندم در ایران، سبوس که محتوی بیش از ۸۰ درصد مواد معدنی مفید برای سلامتی انسان است، از آرد جدا می‌شود و آرد سفید بدون ارزش غذایی بالا که خود زمینه‌ساز ابتلا به دیابت است، برای تولید نان به کار برده می‌شود؛ این در حالیست که تمام تحقیقات علمی نشان داده که بهترین نان برای سلامتی انسان، نان کامل و سبوس‌دار است.

نان کامل چیست؟

نان سبوس‌دار یا نان کامل به نانی گفته می‌شود که میزان سبوس‌گیری از آرد گندم در فرآیند تولید آرد، نهایتاً ۲ تا ۶ درصد باشد و سبوس گندم، همراه با سایر بخش‌های دانه،‌ آسیاب و تبدیل به آرد و سپس نان شود. این آرد که آرد کامل نامیده می‌شود، مزایای سلامتی بسیاری دارد که برخی از آنها در ادامه آمده است:‌

سرشار از فیبر: نان کامل حاوی فیبر بالایی است که به بهبود فرآیند هضم غذا و درنتیجه عملکرد دستگاه گوارشی بدن کمک می‌کند.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی: مصرف نان کامل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد زیرا مصرف فیبر کافی که در سبوس نان کامل موجود است، از تشکیل پلاک‌ در دیواره رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن و تضمین سلامتی: امروزه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر با چاقی مرتبط هستند. تحقیقات نشان داده که مصرف نان کامل باعث افزایش احساس سیری می‌شود و درنتیجه از بروز چاقی جلوگیری می‌کند.

کاهش التهاب: مصرف نان کامل می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند و جلوی بروز بسیاری از بیماری‌های التهابی را بگیرد.

سلامت قلب: نان کامل می‌تواند به بهبود سطح کلسترول خوب (HDL) کمک کند، این امر در سلامتی قلب بسیار کمک کننده است.

کاهش خطر دیابت نوع دو: مصرف غلات کامل مانند نان کامل با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. فیبر و مواد مغذی موجود در نان کامل می‌توانند حساسیت به انسولین را افزایش دهند.

سلامت روده: فیبر در نان کامل باعث تغذیه میکروبیوم روده می‌شود و می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های روده‌ای کمک کند.

غنی از ویتامین‌ها: نان کامل شامل ویتامین‌های گروه B است که برای متابولیسم انرژی و سلامت عصبی ضروری هستند.

کاهش خطر سکته مغزی: مطالعات نشان داده‌اند که مصرف غلات کامل با کاهش خطر سکته مغزی ارتباط دارد که این امر به دلیل اثرات مثبت آن بر فشار خون و سطح کلسترول است.

سلامت پوست: ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در نان کامل می‌توانند به حفظ سلامت پوست و پیشگیری از پیری زودرس کمک کنند.

کاهش خستگی: نان کامل به دلیل محتوای کربوهیدرات‌های پیچیده، انرژی پایداری را تأمین می‌کند و می‌تواند به کاهش خستگی کمک کند.

کاهش خطر بیماری‌های تنفسی: نان کامل می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر بیماری‌های تنفسی کمک کند.

نان کامل همچنین صدها فایده دیگر نیز برای سلامتی دارد. با وجود این، طبق اذعان محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، میزان سبوس‌‌گیری از آردهای موجود در کشور، ۱۸ تا ۲۲ درصد است! یعنی ۹ تا ۱۱ برابر استانداردی که برای میزان سبوس‌گیری در نظر گرفته شده است.

تسنیم

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn