تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 23:23
10 بازدید
کد خبر : 348917

یادداشت | حزب‌الله؛ چابک و آتش‌به‌اختیار

یادداشت | حزب‌الله؛ چابک و آتش‌به‌اختیار

آفتاب نو – گروه سیاسی: احمد بخشایش‌اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یادداشتی نوشت:حمله یکشنبه‌شب حزب‌الله لبنان به تیپ گولانی اسرائیل، ضربه بزرگی به تصویر این رژیم از نابود کردن حزب‌الله وارد کرد. این عملیات نشان داد حزب‌الله لبنان با وجود شهادت فرماندهان متعدد خود، سازمان خود را حفظ کرده است

آفتاب نو – گروه سیاسی: احمد بخشایش‌اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یادداشتی نوشت:
حمله یکشنبه‌شب حزب‌الله لبنان به تیپ گولانی اسرائیل، ضربه بزرگی به تصویر این رژیم از نابود کردن حزب‌الله وارد کرد. این عملیات نشان داد حزب‌الله لبنان با وجود شهادت فرماندهان متعدد خود، سازمان خود را حفظ کرده است و به ماموریت‌های خود ادامه می‌دهد.
اسرائیلی‌ها به‌ویژه در جریان حمله تروریستی انفجار پیجرها، فرماندهان رده‌میانی حزب‌الله را شهید و مجروح کردند، ولی تشکیلات حزب‌الله ساختارمند است و برای هر فردی در رده فرماندهی ۳نفر جانشین در رده‌های پایین‌تر مشخص شده است.
اسرائیل همانطور که در کنست، مجلس اسرائیل بحث شد، می‌دانست زدن رهبران یک منع پروتکلی است و نباید رهبران را زد؛ چون اگر قرار بر صلح باشد با رهبران راحت‌تر می‌توان مذاکره کرد، ولی نتانیاهو دست به حمله تروریستی پیجری زد؛ چون به‌زعم خودش می‌خواست ساختار را از میان ببرد و در عمل نه‌تنها ساختار از میان نرفت، بلکه رهبران بعدی هم سر کار آمدند.
تلفات ارتش اسرائیل در حمله پهپادی حزب‌الله به این رژیم ثابت کرد که مقاومت اسلامی را نمی‌توان از بین برد و ساختار آن حفظ می‌شود؛ مضاف بر اینکه فرماندهان حزب‌الله به‌صورت چابک و آتش به اختیار نیز عمل می‌کنند.
پس از آنکه پیجرها منفجر شد و سیستم ارتباطی حزب‌الله آسیب دید، آنها به گذشت زمان نیاز داشتند تا خود را مجددا بازیابی کنند. حزب‌الله لبنان یک‌بار دیگر در تاریخ جنگ‌های خود با اسرائیل نشان داد روی زمین خیلی قوی‌تر از اسرائیل است و موفق عمل می‌کند.
تماس مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با آقای پزشکیان، همتای ایرانی خود برای گفت‌وگو درباره طرح آتش‌بس دلالت بر همین امر دارد که غربی‌ها به قدرت بزرگ‌تر حزب‌الله لبنان از سایر نیروهای محور مقاومت وقوف پیدا کرده‌اند. هر وقت غربی‌ها در این شرایط تماس می‌گیرند، دارند یک درخواست اسرائیل را پیگیری می‌کنند.
معنای تلاش‌های دیپلماتیکی از این دست آن است که برخلاف ادعای اسرائیلی‌ها که می‌گویند حزب‌الله لبنان را تا ۱۰کیلومتر بعد از رود لیتانی عقب می‌رانند، آنها هرگز قادر به چنین کاری نیستند و مجبور خواهند شد به‌نحوی با حزب‌الله صلح کنند. البته صلح با حزب‌الله به این معناست که آتش‌بس با غزه باید اجرا شود؛ چون حزب‌الله این مسئله را به‌عنوان آرمان خود انتخاب کرده است.
ویرانی و کشتار اسرائیل در این مدت هدف این رژیم را برآورده نکرد و حزب‌الله لبنان نشان داد قادر است به حملات خود در سرزمین‌های اشغالی و علیه اسرائیل عمق بیشتری بدهد. حزب‌الله حتی به این کار هم نیاز دارد. حمله اخیر تنها یک هشدار به حیفا بود؛ چون تا شعاع ۳۰کیلومتری شمال اسرائیل، جمعیت اسرائیلی‌ها آواره شده‌اند.
حزب‌الله از ابتدای جنگ غزه با حملات موشکی و راکتی شهرهای شمال اسرائیل را خالی از سکنه کرد. این جمعیت در مرکز و جنوب اسرائیل ساکن شدند و چادر زدند و این مسئله نتانیاهو را بسیار آزار می‌دهد. خط محوری او در همه صحبت‌هایش این است که بتواند آوارگان را برگرداند و این موضوع برای نخست‌وزیر اسرائیل حیثیتی محسوب می‌شود.
نخست‌وزیر اسرائیل با حمله یکشنبه‌شب به‌خوبی فهمید که حزب‌الله هرگز اجازه نخواهد داد که اسرائیل آنها را ۱۰کیلومتر به شمال خاک اسرائیل عقب براند.
مقاومت افزون بر این، پیام واضحی به اسرائیل داد که حمله این رژیم به ضاحیه و توان نظامی حزب‌الله را با حمله به حیفا و پادگان گولانی پاسخ خواهد داد و بر چنین اقداماتی قادر است. این حمله درواقع، پیام تداوم اقتدار حزب‌الله و ابتکار نظامی در صحنه میدان بود.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn