تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 0:31
7 بازدید
کد خبر : 348964

چرا محیط زیست با ورود زباله سوز ۶ هزار تنی چینی مخالف است؟

چرا محیط زیست با ورود زباله سوز ۶ هزار تنی چینی مخالف است؟

جامعه ورزشی آفتاب نو: مهدی خادم ثامنی مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا درباره عدم صدور مجوز سازمان محافظت محیط زیست برای ورود زباله سوز ۶ هزار تنی چینی گفت: با توجه به این که پسماند سوزی جزو آخرین اولویت‌های حوزه مدیریت پسماند است؛

جامعه ورزشی آفتاب نو:

مهدی خادم ثامنی مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا درباره عدم صدور مجوز سازمان محافظت محیط زیست برای ورود زباله سوز ۶ هزار تنی چینی گفت: با توجه به این که پسماند سوزی جزو آخرین اولویت‌های حوزه مدیریت پسماند است؛ طبق طرح جامع مدیریت پسماند استان‌ها نیز بحث‌های تفکیک در مبدا یا بازیافت از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

وی با اشاره به این که سالانه ۵۵ میلیون تن پسماند در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: اگرچه ۷۰ تا ۶۵ درصد از پسماند‌های عادی تولید شده در زمره «پسماند تر» قرار می‌گیرند؛ با این حال «پسماند تر» نیز قابلیت تبدیل شدن به کمپوست را دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فقر مواد مغذی ۱۴ الی ۱۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی افزود: با توجه به این که کمپوست‌ها نقش بسزایی در بهبود خاک اراضی کشاورزی دارند؛ همچنین ۳۰ تا ۳۵ درصد از  پسماند‌های عادی به عنوان پسماند‌های با ارزش خشک، کم ارزش شناخته می‌شوند.

خادم‌ثامنی با اشاره به لزوم ورود پسماند‌های خشک با ارزش به شبکه بازیافت یادآور شد: علاوه بر این که مواد اولیه در اقتصاد چرخشی از پسماند‌های خشک با ارزش استفاده می‌شود که وارد شبکه بازیافت شده؛ ریجکتی‌ها (پسماند‌های کم ارزش و بی‌ارزش) نیز ظرفیت تبدیل شدن به سوخت مشتق یا RDF را دارند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از سوخت RDF به جای سوخت فسیلی در صنایع بزرگ تشریح کرد: علاوه بر این برنامه هفتم توسعه نیز به این موضوع پرداخته؛ منظور از صنایع بزرگ، سیمان و فولاد است.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کاربرد دستگاه‌های زباله سوز را برای کشور‌هایی دانست که با مشکلات سوخت‌های فسیلی یا تولید برق دست پنجه نرم می‌کنند و تصریح کرد: با توجه به این که کشور‌هایی مثل الجزایر، سنگاپور و ژاپن اراضی ندارند؛ زباله‌ها را نیز به جای تبدیل به کمپوست، در راستای تولید انرژی برق استفاده می‌کنند، در حالی که تولید کمپوست در ایران با توجه به اراضی قابل توجهی که دارد؛ در صدر استفاده از کمپوست قرار می‌گیرد. همچنین ورود زباله سوز ۶ هزار تنی برای شهری که ۶ الی ۷ هزار تن فقط پسماند عادی در روز دارد؛ صرفاً تبدیل زباله‌هایی به برق است که می‌توانند زمینه‌ساز فرصت‌های بهتری باشد.

خادم ثامنی مدیریت اجرایی پسماند‌های عادی را به عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها دانست و اظهار داشت: با توجه به این که سازمان حفاظت از محیط زیست از جمله دستگاه‌های نظارتی کشور به شمار می‌آید و وظیفه صدور یا عدم صدور مجوز را ندارد؛ این سازمان، شهرداری را به سمت تفکیک در مبدأ و بازیافت به جای وارد کردن زباله سوز هدایت و تشویق می‌کند.

وی مدیریت اجرایی پسماند‌های عادی را بر عهده شهرداری دانست و گفت: زباله سوزی که قرار بود در رشت راه اندازی شود، در حال حاضر چندین سال است که متوقف شده یا زباله سوز ساری که با توجه به هزینه‌های بالای راه اندازی و بهره برداری چندین سال در صف افتتاح مانده؛ مصادیقی از تجربیات ناخوشایندی هستند که ایران در حوزه زباله سوز‌ها دارد. چه بسا زباله سوز راه اندازی شده در نوشهر نیز هزینه‌های هنگفتی بابت حفظ و نگهداری تجیزات می‌طلبد. در حال حاضر نیز زباله سوز پسماند عادی ۲۰۰تنی در آراد کوه تهران و زباله سوز با همین ظرفیت در نوشهر فعال هستند.

انتهای پیام/

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn