تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 11:02
9 بازدید
کد خبر : 349387

انچه رنگ های مختلف برچسب های روی خوراکی ها به ما می گویند

انچه رنگ های مختلف برچسب های روی خوراکی ها به ما می گویند

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۷۰۸۹۹ تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ – ۰۷:۲۷ به گزارش بهداشت نیوز، درج برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای روی محصولات غذایی و آشامیدنی که با مشارکت و همکاری سازمان غذا و دارو و صاحبان صنایع غذایی و آشامیدنی اجرا شده است، یک راهنمای مطمئن برای انتخاب مواد غذایی

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۷۰۸۹۹

تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ – ۰۷:۲۷

به گزارش بهداشت نیوز، درج برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای روی محصولات غذایی و آشامیدنی که با مشارکت و همکاری سازمان غذا و دارو و صاحبان صنایع غذایی و آشامیدنی اجرا شده است، یک راهنمای مطمئن برای انتخاب مواد غذایی سالم‌تر است.

در نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای علاوه بر رنگ، میزان موجود از هرکدام از شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس  را در مقدار مشخصی از یک محصول غذایی، مشخص می‌کند.

نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای روی بسته‌بندی مواد غذایی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا با نگاه سریع، اطلاعات مهم تغذیه‌ای محصول را ارزیابی کنند. این نشانگرها شامل سه رنگ سبز، زرد و قرمز هستند که هر کدام معنای خاصی دارند.

«مسعود حبیبی» رنگ سبز این نشانگرها را به معنای کم بودن مقدار ماده مورد نظر و نشان‌دهنده انتخاب سالم‌تر می‌داند و می‌گوید: رنگ زرد یا نارنجی نیز به معنای مقدار متوسط و نشان‌دهنده انتخاب نسبتاً خوب است.

وی می‌افزاید: رنگ قرمزجدول به معنای زیاد بودن مقدار ماده مورد نظر است و مصرف آن به خصوص برای افرادی که مشکلات سلامتی مانند دیابت دارند باید محدود شود.

رییس اداره نظارت بر واردات و صادرات غذا و داروی استان تصریح می‌کند: این نشانگرها معمولا برای شاخص‌های مهمی مانند انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس استفاده می‌شوند و هدف اصلی آن ها افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان و کمک به انتخاب‌های غذایی سالم‌تر است.

وی در خصوص اهمیت توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای، می‌گوید: این نشانگرها به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا از محتوای تغذیه‌ای محصولات آگاه شوند و انتخاب‌های بهتری داشته باشند و همچنین مصرف‌کنندگان با نگاه کردن به رنگ‌ها می‌توانند به سرعت تصمیم بگیرند که آیا محصول مورد نظر برای رژیم غذایی‌شان مناسب است یا خیر.

حبیبی خاطرنشان می‌کند: با کمک این نشانگرها، افراد می‌توانند مصرف مواد غذایی با محتوای بالای قند، چربی و نمک را کاهش دهند و از بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی پیشگیری کرده و به سمت انتخاب‌های سالم‌تر و رژیم غذایی متعادل‌تر تشویق شوند.

رییس اداره نظارت بر واردات و صادرات غذا و داروی استان توجه به شماره پروانه بهداشتی ساخت یا همان سیب سلامت در خرید محصولات را یکی دیگر از فاکتورهای خرید سالم عنوان می‌کند و می‌گوید: شماره پروانه بهداشتی ساخت می‌تواند به شما کمک کند تا از سلامت محصول اطمینان حاصل کنید.

وی در خصوص نحوه استفاده از شماره پروانه بهداشتی ساخت ضمن بیان این که این شماره معمولا در قسمت پایین یا پشت بسته‌بندی و زیر لوگوی سازمان غذا و دارو قرار دارد، می‌گوید: افراد می‌توانند شماره پروانه بهداشتی ساخت را در سامانه استعلام پروانه های بهداشتی سازمان غذا و دارو «FDACRM» وارد کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد محصول و تولیدکننده آن به دست آورند.

حبیبی ضمن بیان این که افراد با بررسی شماره پروانه بهداشتی ساخت، می‌توانند از مطابقت محصول با ضوابط بهداشتی و کیفیتی مطمئن شوند، تصریح می‌کند: متاسفانه به علت این که ممکن است برخی از شماره‌های پروانه‌های بهداشتی ساخت، جعلی یا غیرمعتبر باشند، افراد باید از صحت آن ها اطمینان حاصل کنند.

رییس اداره نظارت بر واردات و صادرات غذا و داروی استان خاطرنشان می‌کند: افراد برای گرفتن استعلام شماره پروانه بهداشتی ساخت و اطمینان از سلامت کالا می‌توانند وارد سامانه fdacrm  به نشانی www.fdacrm.ir  شده و شماره پروانه درج شده زیر علامت سیب سلامت را جستجو کنند.

حبیبی در پایان نیز اظهار می‌کند: در مورد محصولات خارجی نیز برچسب زرد رنگ اصالت و سلامت کالا از سایت Ttac.ir قابل استعلام است.

منبع: ایسنا

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn