تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 20:28
15 بازدید
کد خبر : 349911

قول می‌دهم امشب قطر را شکست دهیم

قول می‌دهم امشب قطر را شکست دهیم

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاقخبرنگار تیم ملی امشب در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ به مصاف قطر می‌رود. این در حالی است که نمایش‌های درخشانی را از این تیم در بازی‌های اخیر شاهد نبوده‌ایم؛ اما حسین کعبی مدافع راست سابق تیم ملی – که به صریح صحبت‌کردن معروف است – اعتقاد دارد الان وقت انتقاد نیست و در

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاقخبرنگار

تیم ملی امشب در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ به مصاف قطر می‌رود. این در حالی است که نمایش‌های درخشانی را از این تیم در بازی‌های اخیر شاهد نبوده‌ایم؛ اما حسین کعبی مدافع راست سابق تیم ملی – که به صریح صحبت‌کردن معروف است – اعتقاد دارد الان وقت انتقاد نیست و در کوران رقابت‌ها فقط باید از این تیم حمایت کرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با این چهره را در ادامه ازنظر می‌گذرانید.

صحبت را از بازی امشب تیم ملی برابر قطر آغاز کنیم. این دیدار را ازلحاظ فنی چطور ارزیابی می‌کنید؟ به نظر می‌رسد به یکی از حساس‌ترین بازی‌های تیم ملی رسیده باشیم تا جایی که نتیجه این دیدار تأثیر بسزایی در صعود تیم ملی به جام جهانی ایفا کند.

درست می‌گویید. نتیجه این دیدار می‌تواند در صعود تیم ملی تأثیر زیادی داشته باشد. اگر حریف را شکست بدهیم می‌توان با قطعیت بیشتری درباره صعود به جام جهانی به‌عنوان یکی از دو تیم صدرنشین جدول صحبت کرد. این در حالی است که شنیده می‌شود برخی می‌گویند باید در این بازی به دنبال انتقام شکست اخیر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا باشیم که این یک ایده بسیار اشتباه است. اگر به دنبال انتقام از قطر باشیم که باید با این وضعیت از کل تیم‌هایی که ما را شکست داده‌اند، انتقام بگیریم. ما در حالی در جام ملت‌ها از قطر شکست خوردیم که در بازی یک‌چهارم ژاپنی‌ها را شکست دادیم و این موضوع در ذهن مردم همچنان مانده است، چون تیمی که ژاپن را برده بود، می‌توانست به‌راحتی قطر را هم شکست بدهد.

به نظر می‌رسد جام ملت‌ها همان زمان – بعد از شکست‌دادن ژاپن – برای تیم ملی ایران به پایان رسید.

دقیقاً درست است. من کارشناس این رقابت‌ها در بغداد بودم و زمانی که از من سؤال کردند چه تیم‌هایی به مراحل بالاتر صعود می‌کنند، گفتم قطر تا ۸ تیم بالا نمی‌آید. اما دیدید این تیم برای دومین دوره پیاپی قهرمان آسیا شد.

روی چه حساب برای قطر شانسی قائل نشدید؟

چون تیمش خیلی ضعیف بود!

پس چرا قهرمان شد؟

به‌خاطر اعتمادبه‌نفس بازیکنان و فلسفه خواستن توانستن است. اصلاً هم این اتفاق ربطی به میزبانی این کشور نداشت. ما در بازی برابر این تیم به‌نوعی حقمان را خوردند، هرچند در روز بد فوتبالی‌مان به قطری‌ها خوردیم و روز ما نبود. اگر مثل بازی با ژاپن بودیم مطمئن باشید ۴ تا ۵ گل به این تیم در همان خانه‌اش می‌زدیم. قطر تیمی نبود که بیاید و یقه ما را بگیرد.

پس نباید به دیدار امشب دیدگاه انتقامی داشته باشیم؟

قطعاً به مشکل بر می‌خوریم و نباید با چنین تفکری امشب با این تیم بازی کنیم.

ما همین قطر را چند ماه قبل از جام ملت‌ها با ۴ گل برده بودیم.

مطمئن باشید اگر کی‌روش می‌ماند تیم ملی قطر شدید به بن‌بست می‌رسید، چون بازیکنان قطر اصلاً کی‌روش را قبول نداشتند. مدیران السد و رفقای فوتبالی‌ام در قطر می‌گفتند چطور ۸ سال این آدم را تحمل کردید؟! این واقعیت است و من هم واقعیت را می‌گویم، چون برای ما تحمل کی‌روش خیلی سخت بود. در آن زمان هم بحرانی ایجاد شد که سرمربی الوکره را به‌عنوان سرمربی تیم ملی قطر انتخاب کردند و بعد از آن این تیم نتایج خیلی خوبی را کسب کرد. به نظرم الان بازیکنان و تیمی که داریم، قطر که هیچ بزرگ‌تر از آن را هم باید به‌راحتی شکست بدهیم. من فوتبالی حرف می‌زنم و با تیم‌هایی که در آسیا می‌بینم، این تیم‌ها اصلاً در حد و نام تیم ملی ایران نیستند. شاید از تیم ملی‌مان خیلی انتقاد می‌شود و می‌گویند فوتبال بازی نمی‌کند؛ اما این تیم‌ها هم در حد نام ایران نیستند.

پس چرا شاهد شعارهای انتقادی از سوی هواداران در بازی‌های اخیریم؟

اگر می‌خواهیم تیم ملی نتیجه بگیرد و به جام جهانی صعود کند باید خیلی چیزها را تحمل کنیم. مردم ما همه فوتبالی‌اند و دیگر نمی‌شود سر کسی کلاه گذاشت. شاید صبر و تحمل مردم تمام شده اما اگر قرار است از تیم ملی حمایت کنیم باید صبور باشیم. باید از تیم ملی حمایت کنیم نه از نفرات. امثال سعید الهویی یا آندو تیموریان در تیم ملی‌اند که با جان‌ودل دارند کار می‌کنند. من به سرمربی تیم ملی کاری ندارم، بلکه هدفم منافع تیم ملی است که بتواند در میادین مختلف نتیجه بگیرد. نه به‌عنوان بازیکن سابق تیم ملی، بلکه به‌عنوان کارشناس برای تیم ملی کشورم همیشه دعا می‌کنم و هم اینکه می‌گویم ان‌شاءالله این تیم با حمایت و پشتیبانی مردم و هواداران نتایج مطلوبی بگیرد.

درهرصورت همین هواداران معتقدند با سرمربی درجه ۱ خارجی می‌توانیم فوتبال به‌مراتب بهتری را ارائه بدهیم. هرچند شاید وسط مسابقات حساس مقدماتی جام‌جهانی جای این صحبت‌ها نباشد.

این هم بحث مهمی است که الان دیگر جای این صحبت‌ها نیست، چون ذهنیت ایجاد می‌کند و می‌تواند دست‌انداز به وجود بیاورد. اگر قرار شد حمایت کنیم باید تحت هر شرایطی از تیم ملی کشورمان حمایت کنیم، اگر هم قرار شد انتقاد کنیم الان وقت و موقعیت نقد و انتقاد به تیم ملی نیست، چون این کار چیزی جز عصبانی کردن تیم ملی به همراه نخواهد داشت و الان وقتش نیست که تیم ملی و بازیکنانش را عصبانی کنیم.

درباره انتقاداتی که برخی کارشناسان فوتبالی مطرح می‌کنند چه صحبتی دارید؟

اتفاقاً خیلی از این عزیزان در برخی برنامه‌ها حاضر می‌شوند و اعتقاد دارند چرا فلانی و فلانی دعوت نمی‌شوند؟ روی صحبتم با این دوستان است که شما هنوز سرمربی تیم ملی و حتی هنوز مربی نشده‌اید که می‌نشینید در این برنامه و آن برنامه در فضای مجازی هر چه دلتان خواست می‌گویید که مثلاً چرا فلانی هست و فلانی دعوت نمی‌شود؟! مربیان تیم ملی هم خودشان فوتبال بازی کرده‌اند و بلدند چه کسی را دعوت کنند و چه کسی را خط بزنند یا اصلاً دعوت نکنند. اگر قرار به انتقاد است که اصلاً این صحبت‌ها ربطی به مسائل فنی ندارد که این موارد را دستاویزی برای انتقاد قرار می‌دهید.

یک نمونه این انتقادها به عدم دعوت از رضائیان و استفاده از صالح حردانی در پست مدافع راست مربوط می‌شود. پستی که پیش‌ازاین در تیم ملی در آن بازی می‌کردید.

به نظرم دستیاران سرمربی تیم ملی بهتر از من و شما و امثال ما می‌توانند تصمیم بگیرند. مگر غیر از این است که قرار شد بعد از جام ملت‌ها جوان‌گرایی کنیم؟! اما می‌توان در این مسیر بازیکنانی مانند آزمون یا طارمی یا جهانبخش را نادیده گرفت؟ برخی انتقاد می‌کنند که مثلاً جهانبخش تیم ندارد، اما او در اروپا تمرین و کار می‌کند. چرا باید همه‌اش به عقب برگردیم؟ مثلاً می‌گوییم فلانی نباید دعوت شود یا چرا فلانی باید دعوت شود؟ این مربیان تیم ملی‌اند که تصمیم نهایی را می‌گیرند. اگر هم قرار شد یک نفر تصمیم بگیرد آن هم سرمربی تیم ملی است که باید به او احترام بگذاریم. همه هم می‌دانند که من با این فرد چقدر مشکل دارم و هزارساله دیگر هم مشکلم با او حل نمی‌شود؛ اما چون سرمربی تیم ملی کشورم است به او احترام می‌گذارم.

یعنی هیچ نقدی را به تیم ملی وارد نمی‌دانید؟

الان و وسط مسابقات نه! ضمن اینکه شما در تمام این سال‌ها یک‌بار ندیدید که من از تیم ملی کشورم انتقاد کنم. من اینجا بازی کردم، عرق ریختم، مصدوم شدم و سال‌ها پیراهن تیم ملی را پوشیدم و وظیفه‌ام است تا الان از این تیم حمایت کنم. اگر امثال من از تیم ملی حمایت نکنند چه کسی باید حمایت کند؟

در زمان شما هم یادمان می‌آید در مقطعی با قطبی به مشکل برخورده بودید؟

بله درست است. زمانی در دوره قطبی باوجوداینکه برای استیل آذین فوق‌العاده بازی می‌کردم و گل می‌زدم و پنالتی می‌گرفتم و درحالی‌که هیچ اتفاقی نمی‌افتاد باز هم دعوت نمی‌شدم. حاشیه هم به وجود نمی‌آمد. از همان سال‌ها هیچ‌وقت درباره مربی تیم ملی هیچ‌وقت صحبت نکردم و همیشه هم احترام گذاشته‌ام.

حالا امشب مقابل قطری که قهرمان آسیا شد، بازی می‌کنیم یا قطری که ۴ گل از تیم ملی خورد؟

بازیکنان ما بیرون از خانه خیلی خوب بازی می‌کنند، بنابراین مطمئن باشید امشب اتفاق‌های خوبی برای تیم ملی می‌افتد. قول می‌دهم هم نتیجه لازم را می‌گیرد و هم قطر را شکست می‌دهد. اگر خوب نبودیم باید این روزها و این بازی‌ها را رد کنیم تا در آینده بتوانیم نتایج مطلوب و خوبی را بگیریم.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn