تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 21:07
14 بازدید
کد خبر : 349946

اسرائیل قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشته است/ کسی در غرب حاضر به اعتراف نیست

اسرائیل قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشته است/ کسی در غرب حاضر به اعتراف نیست

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، جوزپ بورل روز سه‌شنبه طی سخنانی در پارلمان اروپا گفت: خاورمیانه این روز‌ها دچار چرخه خشونت، نفرت و انتقام شده است. این تحولات برای اتحادیه اروپا عواقب قابل توجهی در پی دارد، اما به دلیل فقدان وحدت و یکپارچگی متاسفانه نتوانستیم در این زمینه اثرگذار باشیم. وی افزود: برخی

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، جوزپ بورل روز سه‌شنبه طی سخنانی در پارلمان اروپا گفت: خاورمیانه این روز‌ها دچار چرخه خشونت، نفرت و انتقام شده است. این تحولات برای اتحادیه اروپا عواقب قابل توجهی در پی دارد، اما به دلیل فقدان وحدت و یکپارچگی متاسفانه نتوانستیم در این زمینه اثرگذار باشیم.

وی افزود: برخی کشور‌ها از شناسایی کشور مستقل فلسطین صحبت می‌کنند و برخی دیگر مخالف هستند. برخی می‌گویند فروش سلاح به اسرائیل باید متوقف شود، برخی دیگر می‌گویند ما به فروش سلاح ادامه می‌دهیم. در سازمان ملل متحد شاهد تشتت آرا در خصوص بحران خاورمیانه هستیم. من نمی‌خواهم وارد دلایل این اختلافات شوم، اما ما (اتحادیه اروپا) طی یکسال گذشته تلاش کردیم تا ابعاد این وضعیت را مورد بررسی قرار دهیم.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به حق ادعایی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود گفت که این اتحادیه بار‌ها حملات علیه اسرائیل (فلسطین اشغالی) را با لحن شدیدی محکوم کرده است. وی با این حال تصریح کرد: هر حقی محدودیت‌هایی دارد و هیچ حقی نامحدود نیست. حق دفاع از خود باید در چارچوب قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده شود. اما سووال این است که آیا این محدودیت‌ها زیر پا گذاشته نشده است؟

 

بورل اعتراف کرد: ما نمی‌خواهیم به این پرسش شرم‌آور پاسخ دهیم. اما زمانی که وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل دستور محاصر کامل غزه را می‌دهد و این منطقه را از برق، غذا و سوخت محروم و ساکنین آن‌جا را حیوان خطاب می‌کند، مسلما این اظهارات فراتر از حق دفاع از خود است. زمانی که کاملا هریس (معاون رئیس جمهوری آمریکا) می‌گوید طی دو هفته گذشته هیچ غذایی وارد غزه نشده است، از نظر من این بدین معناست که حق دفاع از خود یک مقوله است و حق اقدام تلافی‌جویانه یک مساله دیگر است.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه عملیات هفتم اکتبر نمی‌تواند جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را توجیه کند گفت: بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در جریان عملیات نظامی اسرائیل در غزه کشته و شاید بیش از ۱۰۰ هزار نفر مجروح شده‌اند. ۶۰ درصد از ساختمان‌ها در این منطقه ویران و تمام جمعیت غزه آواره شده‌اند. دسترسی به اقلام بشردوستانه به پایین‌ترین رسیده، قحطی و بیماری در حال گسترش است و تمام عناصری که باعث فعالیت یک جامعه می‌شود به خاکستر تبدیل شده است. این‌ها واقعیت است.

 

وی با اشاره به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و لبنان هم هشدار داد که این دو منطقه ممکن است به غزه دوم تبدیل شوند. بورل گفت: در کرانه باختری که تحت اشغال غیرقانونی (اسرائیل) است و شهرک‌نشینان با مصونیت کامل سرگرم جنایات بین جوامع فلسطینی هستند شاهد حملات هوایی اسرائیل و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی هستیم. وی این اقدامات را نامتناسب توصیف و محکوم کرد و خواستار توقف فوری آن شد.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود، نسبت به عواقب طرح رژیم اشغالگر اسرائیل برای جلوگیری از فعالیت‌های آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» در سرزمین‌های اشغالی بشدت ابراز نگرانی کرد و گفت که اگر این لایحه تصویب شود، عملیات بشردوستانه در غزه تضعیف خواهد شد و تبعات فاجعه‌باری در پی خواهد داشت.

 

گفتنی است که پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) با پیش‌نویس طرحی درباره افزودن نام آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به‌عنوان سازمان تروریستی موافقت کرده است. رژیم اسرائیل مدعی است که آنروا در عملیات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (پانزدهم مهر ۱۴۰۲) گروه‌های مقاومت فلسطین (عملیات طوفان الاقصی) نقش داشته است، تا جایی که به دنبال این ادعا برخی کشور‌ها برای مقطعی تأمین مالی این شاخه از سازمان ملل را قطع کردند.

 

بورل گفت: ما در غزه و لبنان باید سرانجام به یک روند سیاسی برسیم، زیرا هیچ اقدام نظامی امنیت منطقه را تامین نخواهد کرد. ریشه درگیری‌ها در منطقه سیاسی است و ما اروپایی‌ها در این زمینه مسئول هستیم.

 

وی مسیر برون‌رفت از بحران موجود را راه‌حل موسوم به «دو دولتی» توصیف کرد و گفت: اکنون دولت (رژیم) اسرائیل با یک ظرفیت نظامی عظیم وجود خارجی دارد، اما طرف دیگر فاقد دولت است. مشکل اینجاست وقتی چکش دست شما باشد، بقیه از نگاه شما میخ هستند و دائم مایل هستید که از چکش‌تان استفاده کنید.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: از نظر ما، راه‌حل دو دولتی می‌تواند به درگیری‌ها در منطقه پایان دهد، اما این راه‌حل از سوی یکی از طرف‌های مهم مناقشه حمایت نمی‌شود؛ نتانیاهو. البته او نخستین نخست وزیری نیست که با این راه‌حل مخالف است و اسلاف او نیز با این راه‌حل مخالف بودند. اما او مقاومت بیشتری دربرابر تشکیل کشور مستقل فلسطین نشان داده و این یک واقعیتی است که باید مد نظر داشت.

 

وی سپس نسبت به گسترش دامنه جنگ در لبنان هشدار داد و گفت: این کشور از قبل دچار بی‌ثباتی بود و تجاوز اخیر اسرائیل (که برای چهارمین بار صورت می‌گیرد) منجر به کشته شدن ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و آوارگی ۲۰ درصد جمعیت شده است. نتانیاهو هم گفته یا به حضور حزب‌الله پایان می‌دهید یا شما را به غزه دوم تبدیل می‌کنم.

 

بورل ادامه داد: ادامه این جنگ باعث رنج انسانی بیشتری خواهد شد و ممکن است به کل منطقه گسترش یابد. ما در راستای تحقق آتش‌بس تلاش خواهیم کرد، اما به نظر می‌رسد کسی نمی‌تواند آتش‌بس را برقرار کند. نه آمریکا، نه اعضای اتحادیه اروپا و نه عرب‌ها و این درحالیست که بمباران‌های بی‌امان ادامه دارد.

 

بورل در خصوص مسیر پیش‌رو خواستار خروج نیرو‌های اسرائیل از خاک لبنان و توقف بمباران نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل (یونیفیل) در جنوب لبنان شد. او گفت: هربار اسرائیل به لبنان حمله کرده است، پیروزی‌های تاکتیکی به دست آورده، اما بلحاظ راهبردی شکست خورده است. در داخل اسرائیل (فلسطین اشغالی) هم بسیاری معتقدند که این حملات نه تنها امنیت آن‌جا را افزایش نداده که باعث بی‌ثباتی شده است؛ بنابراین چرا کسی باید باور کند که انجام یک عملیات نظامی دیگر، نتیجه بهتری خواهد داشت.

 

وی در پایان اعتراف کرد: ما امروز از توقف چرخه خشونت در منطقه عاجز هستیم. درد دیگران را مد نظر قرار نمی‌دهیم و در عوض هرچقدر طرف مقابل رنج بکشد، برای شما (رژیم اسرائیل) قشنگ‌تر به نظر می‌رسد. این یک فاجعه است و ما بیش از هر چیز به گفتگو و همدلی نیاز داریم.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn