تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 21:38
6 بازدید
کد خبر : 349966

در راستای بیابان زدایی ۲۰ میلیون هکتار از مراتع فرسوده کشور در برنامه هفتم احیا می‌شود

در راستای بیابان زدایی ۲۰ میلیون هکتار از مراتع فرسوده کشور در برنامه هفتم احیا می‌شود

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش آفتاب نو، کارگاه ملی هم‌اندیشی- آموزش سیاست‌ها، راهبردها و مدیریت مراتع کشور به مدت دو روز در گرگان راه اندازی شد. عصر سه شنبه در حاشیه این کارگاه حسن وحید، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این گردهمایی با هدف سیاست گذاری در

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش آفتاب نو، کارگاه ملی هم‌اندیشی- آموزش سیاست‌ها، راهبردها و مدیریت مراتع کشور به مدت دو روز در گرگان راه اندازی شد.

عصر سه شنبه در حاشیه این کارگاه حسن وحید، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این گردهمایی با هدف سیاست گذاری در خصوص راهبردها و برنامه اجرایی بخش مراتع کشور در حال برگزاری است.

وی افزود: مجموع برنامه‌های که در سیاست گذراری ها و مراتع کشور قرار است انجام دهیم طی این دو روز به آن خواهیم پرداخت.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: پرداختن به مسائل اجتماعی، اقتصادی و مدل بهره برداری در سطح مراتع از جمله مواردی است که در این کارگاه‌ها دو روزه به آن پرداخته می‌شود.

وی با اشازه به اینکه برنامه‌های بسیار خوبی در بخش مراتع کشور تدوین شده است، افزود: برای نخستین بار در برنامه هفتم توسعه ۲۰ میلیون هکتار از مراتع فرسوده و یا مراتع درجه سه کشور احیا می‌شود که خروجی جلسه این برنامه می‌تواند در نحوه اجرای طرح تأثیر گذار باشد.

وحید اظهار کرد: در بحث کانون ریزگردها که بخشی هم در استان گلستان وجود دارد که کاهش ۲۰ درصدی این کانون‌ها مد نظر قرار گرفته است و باید انجام شود.

۲۰ میلیون هکتار از مراتع فرسوده کشور در برنامه هفتم احیا می شود

وی ادامه داد متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۵.۴ تن در سال است که سالانه بیش از دو میلیارد تن خاک در سطح مراتع و جنگل‌های کشور فرسایش پیدا می‌کند که این ناترازی باعث مشکل می‌شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه اکنون سفره‌های آب زیرزمینی به شدت دچار افت شده است، گفت: اکنون نیاز است مدیریت آب و خاک انجام شود و نگاه مدیریت کشور به سمت مدیریت جامع آبخیزبرود.

وی افزود: دو حوزه اصلی در خصوص مدیریت جامع کشور به عنوان پایلوت در کشور تعیین شده است که بخش از آن در استان گلستان در حوزه گرگان و قره سو و حوزه اترک اجرایی خواهد شد.

وحید با اشاره به اینکه طرح مدیریت و پایداری جنگل‌ها در ارکان برنامه هفتم دیده شد، اظهار کرد: اکنون این طرح در حال شتاپ گرفتن است و بخشی از آن در استان گلستان تهیه می‌شود

وی در خصوص بخش حفاظتی هم، ادامه داد: قرار است ۲۰ درصد از ضریب حافاظتی افزایش پیدا کند که علاوه بر حفاظت فیزیکی باید از تکنولوژی‌ها استفاده شود.

خرید ۶۰ دوربین پایش در کشور

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه امسال ۶۰ دوربین پایش در کشور خریداری شد که نخستین دوربین در عرصه منابع طبیعی استان گلستان نصب شده است، گفت: سعی داریم تا پایان سال دو تا سه دوربین دیگر به استان گلستان اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل فرو نشست استفاده نامناسب و بیش از حد ازمنابع آب است که نرخ فرونشست کشور حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر است که برای جبران آن باید کارهای مهم و اساسی صورت گیرد.

وحید اظهار کرد: اگرصنایع موجب تخریب سرزمین می‌شود باید به مسؤولیت اجتماعی خود عمل کند چرا که صنایع در قبال مردم مسؤولیت دارند.

نباید با تغییر سیاست‌ها ضربه‌های جبران ناپذیر به اکوسیستم وارد کرد

در ادامه صادقعلی مقدم، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان از انجام دو اقدام زهکشی زمین‌های کشاورزی و زهکشی در انتقال آب‌های سیلابی در پهنه شمالی گلستان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه امروز باید با نگاه کارشناسان بخش کشاورزی در انجام زهکشی زمین‌های کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت زیان از انجام آن جلوگیری شود، افزود: نباید با تغییر سیاست‌ها، ضربه‌های جبران ناپذیر به اکوسیستم وارد کرد.

وجود ۸۶۲ هزار هکتار مرتع در گلستان

۲۰ میلیون هکتار از مراتع فرسوده کشور در برنامه هفتم احیا می شود

حمید سلامتی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در گفت‌وگو با خبرنگاران از وجود ۸۶۲ هزار هکتار مرتع در استان خبر داد و اظهار کرد: ۱۰۰ هزار هکتار مراتع ییلاقی است که عمدتاً در جنوب استان واقع شده است.

وی مراتع قشلاقی استان را ۷۶۲ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: اکنون استان دارای ۲۷۵ محدوده عرفی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در بحث مدیریت مراتع، تهیه و اجرای طرح‌های مرتع داری یکی دیگر از سیاست‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است که تا کنون برای بیش از ۶۰ درصد از مراتع استان طرح مرتع داری تهیه و تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها با مشارکت بهره برداران اجرا می‌شود، افزود: با تشکیل تعاونی‌های مرتع داری و اتحادیه تعاونی‌های مرتع داری توانستیم در امر مدیریت مرتع، اصلاح و احیای مرتع اثر گذار باشیم.

۱۳۰ هزار هکتار از مراتع درجه سه مستعد بیابانی شدن است

سلامتی با بیان اینکه مراتع گلستان جز مراتع درجه یک نیست، افزود: بیشتر مراتع ییلاقی استان از مراتع درجه یک برخوردار است، مراتع قشلاقی یا مراتع درجه دو و یا درجه سه هستند.

سلامتی اظهار کرد: ۱۳۰ هزار هکتار از مراتع درجه سه مستعد بیابانی شدن است که این خود منشأ تولید ریزگرد است

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn