تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1403 - 0:24
6 بازدید
کد خبر : 350116

۲۵ مهر در دنیای علم چه خبر؟

۲۵ مهر در دنیای علم چه خبر؟

تقویم علم؛ در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز

تقویم علم؛

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۵ مهر برابر ۱۶ اکتبر را ورق می‌زنیم.  

*** 

جوانترین گیرنده عضو 

۱۶ اکتبر ۱۹۸۷ میلادی برابر با ۲۵ مهر ۱۳۶۶ خورشیدی، پل هولک به جوان‌ترین فرد در جهان تبدیل شد که که پیوند عضو دریافت کرد. هولک زمانی‌که قلب جدیدی دریافت کرد فقط ۳ ساعت سن داشت. پیوند قلب را جراحان مرکز پزشکی دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا انجام دادند. نوزاد در بدو تولد حدود ۳ کیلوگرم وزن داشت و از سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک رنج می‌برد که نقص قلبی کشنده است که در آن طرف چپ قلب از بین رفته یا آتروفی شده است. او با سزارین زود به دنیا آمد زیرا قلب اهدایی از یک نوزاد مرگ مغزی در کانادا در دسترس بود. تا زمانی که پل ۱۰سالگی خود را جشن گرفت، صدها پیوند مشابه در لوما لیندا انجام شده بود. پل که درحال حاضر ۳۷ سال دارد پدر فرزندی سالم است.  

۲۵ مهر در دنیای علم چه خبر؟

اولین عکس از سی‌امین بازگشت هالی 

۱۶ اکتبر ۱۹۸۲ میلادی برابر با ۲۵ مهر ۱۳۶۱ خورشیدی، گروهی از اخترشناسان به رهبری دیوید جوت و جی. ادوارد دانیلسون توانستند با استفاده از تلسکوپ ۵ متری (۲۰۰ اینچی) هیل در رصدخانه کوه پالومار اولین عکس از ‌سی‌امین بازگشت دنباله‌دار هالی را ثبت کنند. آنها دنباله‌دار را آن‌سوی مدار زحل، در حدود ۱۱ واحد نجومی برابر با ۱.۶میلیارد کیلومتری از خورشید یافتند. در‌حالی‌که ۵۰میلیون بار کم‌نورتر از کم‌نورترین اجرامی بود که چشم ما می‌تواند ببیند. هالی  در سال ۱۹۸۶ از زمین با چشم غیرمسلح رویت شد. ادموند هالی، اخترشناس انگلیسی در سال ۱۷۰۵ از نظریه‌های نیوتن برای محاسبه مدار استفاده کرد و بازگشت این دنباله‌دار را هر ۷۶ سال به درستی پیش‌بینی کرد و به‌دلیل این پیش‌بینی درست، بعد از مرگ او، دنباله‌دار هالی نامیده شد. بازگشت بعدی هالی در جولای ۲۰۶۱ خواهد بود.  

۲۵ مهر در دنیای علم چه خبر؟

بروس پاستل 

۱۶ اکتبر ۱۹۹۸ میلادی برابر با ۲۵ مهر ۱۳۷۷ خورشیدی، جاناتان بروس پاستل، دانشمند علوم رایانه‌ای آمریکایی که نقشی اساسی در خلق و مدیریت اینترنت داشت درگذشت. اواخر دهه ۱۹۶۰، پاستل با نظارت استادش سکار روی پروژه‌ آرپانت را آغاز کرد که اینترنت اولیه برای استفاده در وزارت دفاع ایالات متحده بود. پاستل در این پروژه به‌عنوان مدیر اداره شماره‌های اختصاص‌داده‌شده اینترنت (IANA) که خودش آن را تشکیل داده بود شد و این اداره درواقع بخش سامانه آدرس اینترنتی بود. پس‌از خلق وب‌ جهان‌گستر (www) به‌دست تیم‌ برنز- لی در شورای تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن)، اینترنت در دهه ۱۹۹۰ به سرعت رشد کرد و نگرانی درباره فقدان مقررات آن وجود داشت. از این‌رو، پاستل مدت کوتاهی قبل از مرگش پیشنهادی به دولت ایالات متحده برای ایجاد یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی ارائه کرد که بر اینترنت و نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌داده‌شده به آن نظارت می‌کند. این سازمان با نام «شرکت اینترنتی برای نام‌ها و اعداد واگذارشده» با مخفف ICANN و تلفظ آیکان شناخته می‌شود. درطول زندگی حرفه‌ای پاستل به او لقب «رب‌النوع اینترنت» داده بودند. او در سن ۵۵ سالگی بر اثر عوارض جراحی قلب درگذشت. 

۲۵ مهر در دنیای علم چه خبر؟

اولین آزمایش بمب اتمی چین 

۱۶ اکتبر ۱۹۶۴ میلادی برابر با ۲۵ مهر ۱۳۴۳ خورشیدی، چین اولین بمب اتمی کشورش را منفجر کرد و پس از ایالات متحده (۱۹۴۵)، انگلستان (۱۹۵۳)، اتحاد جماهیر شوروی (۱۹۶۱) و فرانسه به پنجمین کشور دارای سلاح هسته‌ای تبدیل شد. کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده مشخص کرد که این بمب اتم آزمایشی در مجاورت لٌپ نٌور، دریاچه‌ای در منطقه‌ای دورافتاده از آسیای مرکزی منفجر شده است و آن را به‌عنوان یک انفجار کم‌بازده معمول از یک آزمایش هسته‌ای اولیه یک بمب شکافت هسته‌ای با استفاده از اورانیوم ۲۳۵ با قدرت انفجاری معادل ۲۰هزار تن تی‌ان‌تی یا کمتر توصیف کرد. دولت چین اعلام کرد که این دستاورد بزرگ مردم چین در مبارزه آنها برای افزایش توان دفاعی ملی خود و مخالفت با سیاست امپریالیستی ایالات متحده در باج‌خواهی هسته‌ای و تهدیدات هسته‌ای است. 

۲۵ مهر در دنیای علم چه خبر؟

 

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn