تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1403 - 16:12
8 بازدید
کد خبر : 350875

تلاش برای هم سطح کردن دیپلماسی و میدان  

تلاش برای هم سطح کردن دیپلماسی و میدان  

به گزارش جام جم آنلاین، سید هادی سید افقهی درباره سفر‌های وزیر خارجه کشورمان به منطقه و لزوم ایجاد وحدت در جهان اسلام عنوان کرد‌: وحدت در جهان اسلام به لحاظ ملت‌ها برقرار است. اما در این بین مساله حکام نیز مطرح است، زیرا بسیاری از آن‌ها یا با رژیم صهیونیستی به صورت علنی رابطه

به گزارش جام جم آنلاین، سید هادی سید افقهی درباره سفر‌های وزیر خارجه کشورمان به منطقه و لزوم ایجاد وحدت در جهان اسلام عنوان کرد‌: وحدت در جهان اسلام به لحاظ ملت‌ها برقرار است. اما در این بین مساله حکام نیز مطرح است، زیرا بسیاری از آن‌ها یا با رژیم صهیونیستی به صورت علنی رابطه دارند یا به شکل زیر میزی با آن در ارتباط هستند.

 

‌وی با اشاره به اینکه سفر‌های آقای عراقچی برای همفکری و هم اندیشی برای چند هدف است، توضیح داد: هدف اول این است که احتمال ماجراجویی و جنایت رژیم صهیونیستی علیه کشور ما مطرح است و آقای عراقچی در سفری ادواری بخصوص به کشور‌های پیرامون ما مطرح می‌کند که جمهوری اسلامی ایران خواهان ادامه جنگ نیست.

 

سید افقهی ادامه داد: این در حالی است که رژیم صهیونیستی به خاک ما تجاوز کرد و مهمان ما را در خانه ما شهید کرد. جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقررات بین‌المللی یعنی بند ۵۱ منشور سازمان ملل به این اقدام رژیم صهیونیستی پاسخ داد. به همین دلیل اگر اسرائیل بخواهد دوباره پاسخ بدهد، احتمال منطقه‌ای شدن جنگ وجود دارد.

 

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه در این شرایط چند مساله پیچیده وجود دارد، یادآور شد: در اکثر کشور‌های پیرامون ما پایگاه‌های آمریکایی وجود دارد، مخصوصا کشور‌های حوزه جنوب خلیج فارس که به شکل زمینی، هوایی و دریایی همیشه در خدمت آمریکا هستند و جرات هم ندارند به آمریکایی‌ها چیزی بگویند.

 

وی یادآور شد: آقای عراقچی در سفر به کشور‌های منطقه گفته ما خواهان توسعه جنگ و حتی درگیری با آمریکا نیستیم. در واقع مشکل ما با رژیم صهیونیستی ایدئولوژیکی و راهبردی است. ایشان به کشور‌های منطقه گفته ما از شما خواهش می‌کنیم که اگر جنگ منطقه‌ای شد و بنیامین نتانیاهو خواست پای آمریکا را به صحنه بکشد اجازه ندهید از پایگاه‌های آمریکا در خاک شما یا آسمان، زمین و آب‌های شما اقدامی علیه ما انجام شود. علاوه بر این از این کشور‌ها خواسته شده تا آسمان‌شان را در اختیار هواپیما‌های رژیم صهیونیستی نیز قرار ندهند.

 

سید افقهی با اشاره به اینکه مساله دیگر محور مقاومت، شرایط غزه، لبنان و شهادت سید حسن نصرالله و دیگر فرماندهان حزب الله است، توضیح داد: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به بیروت، دمشق، ریاض و دوحه تاکید کرد که اولا ما به دنبال آتش‌بس هستیم و بعد از آن باید برای این مساله راه حل سیاسی پیدا کنیم.

 

وی تاکید کرد: آتش بس نیز فقط مخصوص لبنان نیست، چون اساسا این همه خسارت و هزینه‌ای که لبنان و حزب الله داده است به دلیل مساله غزه است؛ بنابراین نباید برقراری آتش بس فقط به لبنان محدود شود. در واقع در فلسطین و لبنان باید آتش بس ایجاد شود.

 

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: ما با هر کشوری رابطه حسنه داریم، البته بجز بحرین که قطع رابطه شده است. در این بین روابط دوگانه نیز مطرح است از دیدار وزیر خارجه کشورمان با آقای بن‌سلمان که در آن صحبت‌های مهمی مطرح شد گرفته تا دیدار با امیر قطر و وزیر خارجه عمان و … بنابراین سفر‌های آقای عراقچی لازم بود تا ما بتوانیم سطح دیپلماسی را به سطح میدان برسانیم.

 

سید افقهی درباره اینکه به نظرتان در این سفر‌ها روند مذاکرات چگونه سپری شده است؟ به جام جم آنلاین گفت: در بیشتر این سفر‌ها طرف‌های مقابل نیز اظهار همکاری و تمایل می‌کنند که هر چه زودتر جنگ تمام شود و جنگی منطقه‌ای در نگیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید دیدگاه‌های خود را صریح و شفاف مطرح کند و سخنان طرف‌های مقابل را نیز بشنود. در این بین مقامات این کشور‌ها نیز می‌گویند با جنگ منطقه‌ای و ماجراجویی‌های اسرائیل مخالف هستند.

 

‌این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اقتصاد بیشتر این کشور‌ها تک محصولی است، بیان کرد: در این شرایط اگر بحرانی ایجاد و تنگه هرمز و باب المندب بسته شود، همه متضرر می‌شوند و در این بین تنها اسرائیل است که می‌خواهد همه را با خود غرق کند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn