تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مهر 1403 - 1:12
7 بازدید
کد خبر : 351336

چرا افرادی که آلرژی دارند شب‌ها خوب نمی‌خوابند؟

چرا افرادی که آلرژی دارند شب‌ها خوب نمی‌خوابند؟

همشهری‌آنلاین – پروانه بندپی: حدود ۴۰ درصد از کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلرژی از این شکایت دارند که شب‌ها خوب نمی‌خوابند و حق هم دارند. واقعیت این است که هر نوع آلرژی مزمن که بینی، دستگاه تنفسی یا پوست را تحریک کند، می‌تواند باعث مشکلات خواب شود. علتش هم علائم آزاردهنده آلرژی هستند که

همشهری‌آنلاین – پروانه بندپی: حدود ۴۰ درصد از کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلرژی از این شکایت دارند که شب‌ها خوب نمی‌خوابند و حق هم دارند. واقعیت این است که هر نوع آلرژی مزمن که بینی، دستگاه تنفسی یا پوست را تحریک کند، می‌تواند باعث مشکلات خواب شود.

علتش هم علائم آزاردهنده آلرژی هستند که اجازه داشتنِ خواب باکیفیت را به شما نمی‌دهند. علاوه بر آبریزش بینی و سرفه و خس‌خس سینه که مانع خوابیدن می‌شوند، گرفتگی بینی هم می‌تواند تنفس را در طول خواب دشوار کند و باعث خر و پف و همچنین آپنه خواب (وقفه‌های ناخواسته در تنفس) شود.

دکتر محمدحسن بمانیان، فوق تخصص آلرژی و استاد دانشگاه در گفتگو با همشهری‌آنلاین در پاسخ به این سوال که چرا آلرژی باعث ایجاد مشکلات خواب می‌شود، توضیح می‌دهد: آلرژی به خصوص آلرژی‌های بینی چون باعث گرفتگی یا کیپ شدن بینی می‌شود، اختلال خواب را در فرد مبتلا به همراه دارد. علتش هم ساده است؛ گرفتگی بینی باعث تنفس از طریق دهان و نیز تورم در غدد لنفاوی یا همان لوزه‌ها می‌شود. ورم لوزه‌ها باعث می‌شود که فرد با دهان باز بخوابد و خر و پف کند. خروپف اگر شدید باشد، باعث افت شدید اکسیژن خون در فرد شده و به این ترتیب خواب او منقطع می‌شود.

این فوق تخصص آلرژی اضافه می‌کند: این موارد باعث می‌شود که فرد مبتلا – به خصوص کودکان – تا صبح چندین بار بیدار ‌شود و خواب درست و راحت و مناسبی را تجربه نکند. در این حالت می‌گوییم آپنه انسدادی در خواب (Sleep Apnea) ایجاد شده است. در آپنه انسدادی خواب، راه هوایی مسدود ‌شده و وقفه‌های تنفسی ایجاد می‌شود. فردی که دچار آپنه خواب شده، در طول روز هم مدام خسته است. اگر کودک باشد، بدتر است. چون وقتی سر کلاس می‌نشیند، مدام خسته و خواب‌آلود است و این روی یادگیریش هم تاثیر می‌گذارد. چون از خواب شبانه‌اش به جای این که سرحال شود، بیشتر خسته شده است.

چرا افرادی که آلرژی دارند شب‌ها خوب نمی‌خوابند؟

دکتر بمانیان با اشاره به این که آلرژی انواع دارد و یکی از مهم‌ترین آنها آلرژی فصلی است، می‌گوید: اختلالات خواب فقط یکی از عوارض آلرژی است. آلرژی شدید اگر درمان نشود باعث ایجاد انواع اختلالات گوش، انواع اختلالات چشمی مثل آب مروارید و سینوزیت می‌شود. مثلا فردی که آلرژی چشمی دارد، خیلی از اوقات خارش چشم دارد و مجبور است همیشه چشم‌های خود را با فشار بخاراند. با این کار فشار چشم‌ها بالا می‌رود و احتمال بروز آب مروارید افزایش پیدا می‌کند. همچنین ممکن است عیوب انکساری مثل آستیگمات برای چشم ایجاد شود. حتی در مواردی فرد نیاز به پیوند قرنیه چشم پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: در آلرژی‌های فصلی یا آلرژی بینی ممکن است حس بویایی و چشایی فرد از دست برود و کیفیت زندگی خیلی پایین بیاید، ممکن است آلرژی در حنجره منتشر شود و صدای فرد برای همیشه تغییر کند، ممکن است به گوش میانی گسترش پیدا کند و مایع در پشت گوش میانی جمع شود و موجب کاهش شنوایی شود. حتی می‌تواند به ریه‌ها برسد و ایجاد آسم کند.

بیشتر بخوانید؛

این فوق تخصص آلرژی می‌گوید: همچنین مواردی از آلرژی‌های بینی را داریم که به پولیپ ختم می‌شود. پولیپ هم چون باعث انسداد بینی می‌شود و فرد مجبور است لز راه دهان تنفس کند، فرم فک در بلندمدت تغییر می‌کند. اگر کودکی آلرژی داشته باشد و درمان نشود، در بزرگسالی نیاز به ارتودنسی و جراحی فک پیدا می‌کند. بنابراین آلرژی یک حساسیت ساده نیست که از کنارش بگذریم.

به گفته دکتر بمانیان، نکته مهمِ دیگر این است که اگر درمان آلرژی جدی گرفته نشود، کم‌کم آلرژی فرد چهارفصل می‌شود. اوایل، فرد فقط در یک فصل آلرژی دارد اما در صورت عدم درمان، بیماری‌اش دائمی خواهد شد.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn