تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مهر 1403 - 10:40
7 بازدید
کد خبر : 351679

صرفا پزشکان می‌توانند در عرصه درمان ِطب رایج و سنتی فعالیت کنند

صرفا پزشکان می‌توانند در عرصه درمان ِطب رایج و سنتی فعالیت کنند

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، دکتر مسعود مختاری در نشست خبری« طب سنتی بایدها و نبایدها»  بیان کرد: در حال حاضر صرفا دو گروه پزشکان  اجازه طبابت در حوزه های تخصصی طب سنتی دارند. متخصصین طب ایرانی که دارای مدرک پی.اچ.دی تخصصی طب ایرانی هستند  و یا  پزشکان عمومی

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، دکتر مسعود مختاری در نشست خبری« طب سنتی بایدها و نبایدها»  بیان کرد: در حال حاضر صرفا دو گروه پزشکان  اجازه طبابت در حوزه های تخصصی طب سنتی دارند. متخصصین طب ایرانی که دارای مدرک پی.اچ.دی تخصصی طب ایرانی هستند  و یا  پزشکان عمومی که دوره کوتاه مدت طب سنتی را در مرکز ملی مهارتهای وزارت بهداشت گذرانده اند که البته محدوده فعالیت آنها تفاوت دارد. 
وی افزود: ما مشکلی با فعالیتهای قانونی در حوزه های مرتبط مثل عطاری ها را نداریم. اما طبق قانون عطاری‌ها صرفا مجاز به عرضه‌ی گیاهان داروئی هستند و اجازه فروش داروهای گیاهی و مداخلات تشخیصی- درمانی را ندارند چراکه می تواند تهدیدکننده سلامت بیماران باشد. 
وی با اشاره به اینکه فعالیت و دریافت مجوز عطاری ها در حوزه وظایف دانشگاه علوم پزشکی نیست؛ اما در صورت انجام فعالیتهای تهدیدکننده سلامت از طریق مجاری قانونی برخورد می شود گفت:  به نظر می رسد با توجه به حساسیت موضوع و تقاضای روز افزون جامعه باید تدابیری برای نظارت بهتر و بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه اندیشیده شود. در عین حال فعالیت و ساماندهی عطاریهای چهارچوب مدار بعنوان بخشی حائز اهمیت در زنجیره ارائه خدمات طب سنتی ضروری و غیر قابل انکار است. لذا تغییر ریل سیاست گذاری در این حوزه مورد انتظارمی باشد. که امیدوارم وزارت محترم بهداشت درمان وآموزش پزشکی در تعامل و هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط اقدامی موثر و عاجل در این خصوص داشته باشند.
دکتر مختاری در پاسخ به سوالی در حوزه تشخیص پزشکان متخصص طب سنتی از مداخله گران در امر درمان گفت: پزشکان مجاز به انجام فعالیتِ خصوصی، دارای پروانه فعالیت اخذ شده از نظام پزشکی بوده و ملزم به نصب در محل فعالیت می‌باشند. از طرفی گواهی های معتبر دوره های تکمیلی نیز بایستی نصب باشد. علاوه براین پزشکان طب سنتی داروها طب رایج و سنتی را در نسخ الکترونیک و یا کاغذی دارای مهر و شماره نظام پزشکی به بیمار ارائه می دهند. در نهایت دو سامانه در اختیار هموطنانمان قرار دارد یکی سامانه اینترنتی ITMA.IR که پزشکان متخصص طب ایرانی عضو انجمن علمی طب سنتی در آن لیست شده اند و دومی سامانه‌ی اینترنتی membersearch.irimc.org  که مشخصات کلیه پزشکان دارای پروانه فعالیت، تصویر و آدرسهای محل طبابت آنها را در اختیار مخاطب قرار می دهد. 
وی در پایان با اشاره به فضای مشوش طب سنتی به خصوص در بستر شبکه های مجازی گفت: باید در خصوص حدود و ثغور قوانین و فعالیت در عرصه‌ی طب سنتیِ علمی برای مردم اطلاع رسانی شفاف صورت پذیرد تا آگاهانه از مراجعه به  مدعیان دروغین طب سنتی پرهیز کنند. سوء استفاده کنندگان از اقبال مردم به درمان های سنتی و مکمل و ارائه درمانهای غیر اصولی و علمی ضمن تهدید جدی سلامت آحاد جامعه باعث سلب اعتماد طب مدرن نسبت به طب اصیل سنتی شده که نتیجه آن محرومیت از مزایای فراوان درمان ها و توصیه های پیشگیرانه طب اصیل سنتی است.آنچه مسلم است درمان های مکمل و سنتی به هیچ وجه جایگزین طب مدرن نبوده بلکه با رعایت همه‌ی جوانب در کنار این طب تحت نظر متخصص مربوطه قابل استفاده است. لذا از رسانه ها و سیاست‌گذاران نظام سلامت انتظار می رود که با توجه به اهمیت حوزه سلامت و تقاضاهای زیاد جامعه برای دریافت خدمات سلامت در حوزه تخصصی طب سنتی نسبت به آگاه‌سازی جامعه بیش از پیش همت گمارند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn