تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مهر 1403 - 12:04
8 بازدید
کد خبر : 351749

بعد از مدت‌ها یک بازی دلچسب از تیم ملی دیدیم

بعد از مدت‌ها یک بازی دلچسب از تیم ملی دیدیم

حمیدرضا اسکندریخبرنگار  تیم ملی فوتبال کشورمان در دیداری که به‌نوعی مجبور شد در خارج از ایران میزبان تیم ملی قطر باشد با ارائه نمایشی تهاجمی و هوشمندانه موفق شد با یک برد شیرین و پرگل به‌نوعی انتقام باختش به این تیم در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا را بگیرد. این برد به قدری برای فوتبال‌دوستان

حمیدرضا اسکندریخبرنگار

 تیم ملی فوتبال کشورمان در دیداری که به‌نوعی مجبور شد در خارج از ایران میزبان تیم ملی قطر باشد با ارائه نمایشی تهاجمی و هوشمندانه موفق شد با یک برد شیرین و پرگل به‌نوعی انتقام باختش به این تیم در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا را بگیرد. این برد به قدری برای فوتبال‌دوستان ایرانی شیرین بود که ناکامی در جام ملت‌ها را فراموش کرده و به آینده تیم ملی امیدوار شدند. این بازی نکات فنی مثبت و منفی زیادی داشت که محسن بیاتی‌نیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به آن اشاره کرده است. 

برد شیرینی بود

کارشناس فوتبال کشورمان با تبریک به امیر قلعه‌نویی و شاگردانش در ابتدا گفت: «خوشحالم از اینکه مردم بعد از مدت‌ها یک بازی دلچسب و یک برد شیرین از تیم ملی دیدند و این پیروزی باعث شد آنها اتفاقات تلخ جام ملت‌ها را که مقابل همین قطر رقم خورد به فراموشی بسپارند. این برد ارزش زیادی داشت و نشان داد که تیم ملی می‌تواند بازی‌های زیبا و هماهنگی را هم به نمایش بگذارد. در کنار آن ‌انگیزه بالای بازیکنان مخصوصا در خط حمله ستودنی بود و به‌نوعی غیرتی بازی کردند.» 

عملکرد خط حمله عالی بود

وی درباره بازی ایران و قطر اضافه کرد: «تیم ملی در کنار اینکه نتیجه عالی گرفت و نمایش خوبی داشت در خط حمله بسیار باهوش و هماهنگ ظاهر شد تا حدی که همه را به آینده بهتر امیدوار کرد. بارها گفته‌ایم که توانایی‌های مهاجمان ما خیلی بالاست و مقابل تیم‌هایی آسیایی آن‌طور که باید از توانایی‌های آنها استفاده نشده است. اما در مقابل قطر دیدیم که حتی در زمین بی‌طرف می‌توانیم آنها را تا چه حد تحت فشار قرار داده و چنین بردی را که نباید اسمش را انتقام و تحقیر بگذاریم، کسب کنیم. اصولا در فوتبال با بحث انتقام و تحقیر و موارد اینچنینی سخت مخالفم و اعتقادم این است که هر نتیجه‌ای در هر مسابقه‌ای رقم می‌خورد را باید از زاویه فنی و فوتبالی دید.»

در انتخاب ورزشگاه باهوش عمل کردیم

بیاتی‌نیا با بیان اینکه انتخاب ورزشگاه اختصاصی تیم شباب الاهلی امارات برای میزبانی از قطری‌ها تصمیمی هوشمندانه بوده است، یادآور شد: «در این بازی اکثر بازیکنان تیم ملی خیلی خوب بازی کردند اما عملکرد سردار آزمون عالی بود و هم گلزنی کرد و هم پاس گل داد. احساسم این بود که او در این ورزشگاه خیلی راحت‌تر از بقیه بازی می‌کرد. به‌هر‌حال او و عزت‌اللهی عضو تیم شباب الاهلی‌اند و با شرایط ورزشگاه کاملا آشنا بودند. به‌هر‌حال سردار روز فوق‌العاده‌ای داشت و پشت این مسئله یک تصمیم درست قرار گرفته بود.» 

نباید ایرادات تیم ملی نادیده گرفته شود

کارشناس فوتبال کشورمان با تاکید بر اینکه در این بازی ایراداتی هم داشتیم، عنوان کرد: «در کارهای تهاجمی بسیار هماهنگ و هوشمندانه بازی کردیم اما در کارهای دفاعی اشتباهاتی داشتیم که نباید پیش می‌آمد یا نباید تکرار شود. روی گل قطر اشتباه بزرگی در خط دفاع داشتیم و نباید توپ مستقیم به آن شکل زیر پای مهاجم حریف قرار می‌گرفت و او هم با یک‌ضربه درجا دروازه‌مان را باز می‌کرد. قطعا روی این گل خط دفاع مقصر بود.

مسئله دیگر جا‌به‌جایی بود که در خط دفاع داشتیم و به نظر من این جابه‌جایی جواب نداد؛ چراکه در خط دفاع ناهماهنگ بودیم. اینکه به‌هرحال ما بازیکنی مثل آریا یوسفی را به‌عنوان دفاع راست به اردو دعوت می‌کنیم اما بازیکن غیرتخصصی را به جای او بازی می‌دهیم هم نکته‌ای است که ما البته به این تصمیم احترام می‌گذاریم. حتما این تصمیم جمعی بوده و کادرفنی تشخیص داده که یوسفی را در یک بازی به‌مراتب راحت‌تری بازی دهد اما اصولا وقتی بازیکنی را به تیم ملی دعوت می‌کنیم باید آنقدر به توانایی او ایمان داشته باشیم یا او به حدی رسیده باشد که بتواند در ترکیب تیم ملی قرار بگیرد. در کل باید گفت نتیجه این تصمیمات درست یا غلط یک برد دلچسب بود که همه ما را خوشحال کرد.» 

چرا تکلیف تیم امید مشخص نمی‌شود؟

بیاتی‌نیا با انتقاد از فدراسیون فوتبال کشورمان درمورد اینکه چرا تکلیف کادرفنی تیم امید را مشخص نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: «این همه فیفادی را پشت سر گذاشتیم و خیلی از کشورها در این روزها تیم امیدشان هم به میدان رفته است اما ما الان چند ماه است به دنبال اینیم که تکلیف کادرفنی تیم امید را مشخص کنیم. این همه بازیکن زیر ۲۳ سال خوب در لیگ داریم و چرا نباید اینها یک تیم شده و در فیفادی‌ها بازی کنند. به این کار پشتوانه‌سازی برای تیم ملی می‌گویند. تا چه زمانی می‌خواهیم به خط حمله قدرتمند تیم ملی دلخوش باشیم.

از حالا باید برای چهار، پنج سال دیگر فکر کرد و بهترین جانشین‌ها را برای آنها تعیین کنیم. شما الان در تیم ملی بازیکن جوان با سن امید می‌بینید که بخواهیم او را جانشین خوب برای بازیکنان بالای ۳۰ سال بدانیم؟ واقعا نمی‌دانم چرا یک سرمربی برای تیم امید انتخاب نمی‌کنند. واقعا یک مربی خوب که ‌انگیزه بالایی برای کار کردن با جوانان داشته باشد از نظر تصمیم‌گیرندگان نداریم؟ این همه مربی خوب با مدارک معتبر و با‌انگیزه داریم. آیا قرار است به آنها وقتی ۵۰ ساله‌شان شد اعتماد شود. به‌هر‌حال باید این حرف‌ها زده شود تا مسئولان با چشمان بازتری به آینده فوتبال ملی‌مان نگاه کنند. برای تیم امید زمان زیادی را تا الان از دست داده‌ایم و شاید بهتر باشد آنهایی که قرار است در این مورد تصمیم بگیرند بیشتر از این زمان را از دست نداده و تکلیف کادرفنی تیم امید و بازیکنان جوان و امید لیگ را مشخص کنند.»

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn