تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مهر 1403 - 19:36
7 بازدید
کد خبر : 352127

نگاهی به روند تغییر شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۴ + اینفوگرافیک

نگاهی به روند تغییر شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۴ + اینفوگرافیک

تنش‌های ژئوپلیتیکی جهانی در سال‌های اخیر به دلیل تشدید جنگ‌های منطقه‌ای و درگیری‌های تجاری در کانون توجه قرار گرفته‌اند. اینفوگرافیک زیر، وضعیت کشورها را بر اساس شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۴، با استفاده از داده‌های موسسه اقتصاد و صلح، نشان می دهد. شاخص جهانی صلح چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ شاخص جهانی صلح (GPI)

تنش‌های ژئوپلیتیکی جهانی در سال‌های اخیر به دلیل تشدید جنگ‌های منطقه‌ای و درگیری‌های تجاری در کانون توجه قرار گرفته‌اند. اینفوگرافیک زیر، وضعیت کشورها را بر اساس شاخص جهانی صلح در سال ۲۰۲۴، با استفاده از داده‌های موسسه اقتصاد و صلح، نشان می دهد.

شاخص جهانی صلح چیست و چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

شاخص جهانی صلح (GPI) معتبرترین معیار سنجش صلح جهانی است. این شاخص از ۲۳ شاخص کیفی و کمی از منابع بسیار معتبر استفاده می‌کند تا صلح را در سه حوزه اندازه‌گیری کند: ایمنی و امنیت اجتماعی، درگیری‌های داخلی و بین‌المللی جاری و نظامی‌گری.

شاخص جهانی صلح ۲۰۲۴

نتایج امسال نشان می‌دهد که سطح متوسط صلح جهانی ۰.۵۶% کاهش یافته است. این دوازدهمین کاهش در صلح جهانی طی ۱۶ سال گذشته است، به طوری که ۶۵ کشور بهبود یافته و ۹۷ کشور کاهش در صلح را تجربه کرده‌اند. از زمان شروع تعیین این شاخص در سال ۲۰۰۸، این بیشترین تعداد کشورهایی است که در یک سال کاهش صلح را تجربه کرده‌اند. همچنین، این پنجمین سال متوالی کاهش صلح جهانی است.

اروپا همچنان صلح‌آمیزترین منطقه جهان باقی مانده و میزبان ۷ کشور از ۱۰ کشور صلح‌آمیز جهان است. با این حال، این منطقه در سال گذشته کاهش صلح را تجربه کرد و بزرگترین کاهش سال به سال خود را در حوزه نظامی‌گری از سال ۲۰۰۸ ثبت کرد.

آمریکای شمالی بزرگترین کاهش منطقه‌ای در صلح را تجربه کرد، به طوری که هم کانادا و هم ایالات متحده کاهش قابل توجهی را نشان دادند. این کاهش ناشی از افزایش جرایم خشونت‌آمیز و تصورات مربوط به جنایت بود.

منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، همچنان کمترین میزان صلح‌ در منطقه را نشان می دهند و چهار کشور از ۱۰ کشور با کمترین میزان صلح‌، از جمله دو کشور سودان و یمن را در خود جای داده است.

عامل اصلی تأثیرگذار بر صلح

درگیری در غزه و جنگ جاری در اوکراین عامل اصلی کاهش صلح جهانی بودند. درگیری روسیه و اوکراین در دو سال گذشته منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر تقریبا در هر ماه شده است، بدون اینکه هیچ یک از طرفین پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. از اکتبر ۲۰۲۳، درگیری غزه بیش از ۳۵,۰۰۰ کشته بر جای گذاشته و منجر به یک بحران انسانی شدید شده است.

فناوری و افزایش جنگ نامتقارن، باعث شده است که گروه‌های کوچکتر غیردولتی و همچنین کشورهای کوچکتر یا کم‌قدرت‌تر بتوانند به راحتی با کشورها یا دولت‌های بزرگتر درگیر شوند. تعداد حملات پهپادی از سال ۲۰۱۸ بیش از هزار درصد افزایش یافته است. تأثیر اقتصادی جنگ شدید است؛ به عنوان مثال، تولید ناخالص داخلی سوریه ۸۵ درصد کاهش یافته و از ۲۵۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به ۸.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn