تاریخ انتشار : جمعه 27 مهر 1403 - 0:02
18 بازدید
کد خبر : 352327

آیا پهپادهای حزب‌الله موازنه قوا در نبرد با اسرائیل را بر هم می‌زند؟

آیا پهپادهای حزب‌الله موازنه قوا در نبرد با اسرائیل را بر هم می‌زند؟

یک پهپاد حزب الله روز یکشنبه ۱۳ اکتبر با عبور از سامانه پیشرفته پدافندی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین به یک پادگان نظامی در جنوب … یک پهپاد حزب الله روز یکشنبه ۱۳ اکتبر با عبور از سامانه پیشرفته پدافندی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین به یک پادگان نظامی در جنوب حیفا اصابت کرد و

یک پهپاد حزب الله روز یکشنبه ۱۳ اکتبر با عبور از سامانه پیشرفته پدافندی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین به یک پادگان نظامی در جنوب …

یک پهپاد حزب الله روز یکشنبه ۱۳ اکتبر با عبور از سامانه پیشرفته پدافندی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین به یک پادگان نظامی در جنوب حیفا اصابت کرد و حداقل ۶۰ کشته و زخمی بر جا گذاشت.

این سنگین ترین تلفاتی است که حزب‌الله از زمان تشدید تنش‌ و اوج‌گیری درگیری‌ها در دو سوی مرز جنوب لبنان تاکنون به اسرائیل در خاک این کشور وارد کرده است.

فرانس‌پرس در گزارشی این سوال را مطرح کرده است که آیا پهپادهای حزب‌الله می توانند روند جنگ جاری با اسرائیل را دستخوش تغییر و تحول کند؟

حمله پهپادی اخیر که با حملات دیگر موشکی طی روزهای گذشته ادامه یافت، مرگبارترین اقدامی است که از حدود یک ماه پیش، زمان اوج‌گیری درگیری میان دو طرف، از سوی حزب‌الله علیه اسرائیل انجام شد.

این حمله که ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل آنرا «دردناک» توصیف کرده، بر اساس آمار رسانه‌های اسرائیلی به کشته شدن دست کم ۴ سرباز منجر شد.

به گفته نیکلاس بلانفورد، محقق شورای آتلانتیک، این پهپاد که از طریق دریا وارد اسرائیل شده بود و برای مدت زمانی در تیررس پدافند ارتش داشت، به یکباره از رصد رادارها خارج شد.

به گفته همین منبع، هنوز مشخص نیست که حزب‌الله برای این حمله از پهپاد ایرانی «ابابیل‌۲» استفاده کرده یا آنطور که ارتش اسرائیل می‌گوید این پهپاد از نوع «صیاد ۱۰۷» بوده است.

«ابابیل‌۲» پهپاپی است با برد ۱۲۰ کیلومتر که حداکثر سرعت‌ آن به ۳۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. بر اساس منابعی که نشریه لبنانی « اوریان دو ژور» به آن اشاره کرده‌، پهپاد «صیاد ۱۰۷» را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که «ارتفاع و جهت خود را به طور مکرر تغییر دهد»؛ این ترفند تشخیص و ردیابی این گونه پهپادها را دشوار می‌کند.

حزب الله می تواند اسرائیل را غافلگیر کند؟

پی‌یر رازو، مدیر آکادمیک و ژئوپلیتیک بنیاد مطالعات استراتژیک مدیترانه می‌گوید: «حزب‌الله بواسطه مجهز بودن به چنین ادواتی (پهپادهای انتحاری)، هنوز هم می‌تواند اسرائیل را به صورت موردی غافلگیر کند.»

او درادامه به روش انحرافی حزب‌الله در حملاتش به اسرائیل اشاره می‌کند و می‌گوید آنها ابتدا گنبد آهنین را با شلیک‌های پیاپی راکت و موشک درگیر می‌کنند و سپس هواپیمای بدون سرنشین را از «پایین» در مسیر‌هایی با ارتفاع کم‌تر و به شکلی پیچیده به عمق خاک اسرائیل نفوذ می‌دهند.

حزب‌الله پس از حمله ۱۳ اکتبر به پادگان نظامی اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که همزمان با هواپیماهای بدون سرنشین، ده‌ها موشک و راکت را برای منحرف کردن پدافند هوایی اسرائیل به سوی اهدافی در شهرهای نهاریا و عکا شلیک کرده است.

به گزارش رسانه‌های دولتی اسرائیل، سامانه پدافند هوایی «گنبد آهنین» از زمان راه اندازی در سال ۲۰۱۱ تاکنون هزاران راکت را رهگیری و منهدم کرده و سپر محافظتی قابل اعتمادی در زمان جنگ بوده است.

پی‌یر رازو، مدیر بخش آکادمیک و ژئوپولیتیک بنیاد مطالعات استراتژیک مدیترانه در پایان می‌گوید: «اسرائیل حالا متوجه شده است که کاملاً آسیب‌ناپذیر نیست و علی‌رغم وجود سیستم‌های ضد موشکی بسیار پیشرفته، نتوانسته مانع از نفوذ هواپیماهای بدون سرنشین شود.»

حملات پهپادی «احتمالا ادامه خواهد داشت»

الکساندر واتراورز، سردبیر مجله نظامی سوئیس و مدیر علمی مرکز تاریخ و چشم انداز نظامی می گوید: «پهپادها عملاً ده سال پیش وجود نداشتند.»

او می‌افزاید: «اما امروزه، حزب‌الله تسلیحاتی دارند که از مدرن‌ترین نوع موجود هستند».

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn