تاریخ انتشار : شنبه 28 مهر 1403 - 7:49
28 بازدید
کد خبر : 353561

شکست اسرائیل در جنگ زمینی در جنوب لبنان – آفتاب نو | اخبار ورزشی

شکست اسرائیل در جنگ زمینی در جنوب لبنان – آفتاب نو |  اخبار ورزشی

آفتاب نو، گروه بین‌الملل: در روز اول اکتبر ۲۰۲۴ بود که رژیم صهیونیستی با چهار لشکر از چهار محور حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کرد. در ابتدا سران اسرائیلی مدعی بودند که نوع حمله محدود خواهد بود و تنها زیرساخت‌های حزب‌الله را هدف قرار می‌دهد؛ اما با گذشت زمان در تقابل بودن کلام

آفتاب نو، گروه بین‌الملل: در روز اول اکتبر ۲۰۲۴ بود که رژیم صهیونیستی با چهار لشکر از چهار محور حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کرد. در ابتدا سران اسرائیلی مدعی بودند که نوع حمله محدود خواهد بود و تنها زیرساخت‌های حزب‌الله را هدف قرار می‌دهد؛ اما با گذشت زمان در تقابل بودن کلام و عمل مقامات رژیم صهیونیستی مانند آنچه که در غزه رخ داد، نمایان شد. با آغاز درگیری‌ها به صورت زمینی، مقامات کشورهای مختلف و افراد حاضر در سازمان ملل نگرانی خود از وقایع اخیر ابراز کردند.

ریما جاموس امسیس، مدیر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل درباره وقایع اخیر گفت: «دستور تخلیه جدید اسرائیل برای ۲۰ روستا در جنوب لبنان به این معنا است که بیش از یک چهارم این کشور در حال حاضر تحت دستور تخلیه قرار دارند.» علاوه بر نگرانی‌های بین‌المللی، اوج‌گیری درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله، منافع کشورهای منطقه را به شدت درگیر می‌کند. طی روزهای اخیر بارها مقامات قطری، فرانسوی، ترکیه‌ای، اردنی و مصری در خصوص پیامدهای گسترش دامنه جنگ غزه به خاک لبنان هشدار دادند.

چالش‌های اسرائیل در نبرد زمینی

حمله زمینی در جنگ، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین انواع نبرد نظامی در تاریخ امپراتوری‌ها و دولت‌ها محسوب می‌شود. معمولاً هم‌مرز بودن، شروع نبرد زمینی را برای دو طرف درگیر امکان پذیر می‌کند و از سویی دیگر ابعاد و دامنه تأثیرگذاری آن، تصمیم‌گیری در هر مرحله از این نوع جنگ را برای طرف‌های درگیر دشوارتر می‌نماید. به همین خاطر شروع حمله زمینی از سوی رژیم اشغالگر به جنوب لبنان، با توجه به تاریخ به جا مانده جنگ دو طرف و عواقب پیچیده آن، در این برهه از زمان، اقدامی غیرعقلانی محسوب می‌شود.

شکست اسرائیل در جنگ زمینی در جنوب لبنان

زمین ناهموار، توپوگرافی متمایز یک محدوده، وجود دره‌ها و غیره ویژگی‌های بالقوه سرزمین لبنان است که امکان به سرانجام رساندن عملیات دشمن را به پایین‌ترین درصد خود می‌رساند. همچین در طول این سال‌ها، نیروهای حزب‌الله توانسته‌اند از طریق ساخت تونل در داخل تپه‌ها، شرایط جغرافیایی موجود را به ابزارهای بالفعل در برابر تهدیدات خارجی تبدیل کنند. مجموعه عوامل فوق سبب می‌شود تا رژیم صهیونیستی پیش از اعزام نیروهای کلاسیک خود به میدان نبرد، ابتدا واحدهای کماندویی را راهی روستاهای مرزی کند تا از این طریق بتواند شانس بیشتری برای مقابله با مقاومت لبنان و حفظ نیروهای خود در برابر تهدیدات احتمالی داشته باشد.

آخرین تحولات میدانی در جنوب لبنان

هم اکنون ارتش اسرائیل با ۴ لشکر به جنوب لبنان یورش برده است. صهیونیست‌ها از سمت نواحی جنوبی به میس جبیل، کفرکلا و العدیسه حمله کردند و مناطق بنت جبیل و مارون الراس را تحت حملات خود قرار دادند. نکته کلیدی آن است که در بسیاری از این جبهه‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی مجبور به عقب‌نشینی شده و پیش‌بینی آنها مبنی بر تصرف مناطق جنوبی لبنان با بن‌بست روبه رو شده است. از نظر تعداد تلفات، سیستم خود سانسوری ارتش رژیم صهیونیستی از ارائه آمارهای واقعی جلوگیری می‌کند، اما بر حسب آمارهای غیررسمی تلفات آنها حدود ۵۰۰ نفر برآورد شده است. تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ نظامی صهیونیست در میدان لبنان زخمی شدند.

افزایش تعداد تلفات اسرائیل در درگیری زمینی به نسبت پایین بودن کشته‌ها و تلفات آنها در حملات موشکی، امکان عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی را ممکن می‌سازد. پیش از این در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ نیروهای مقاومت لبنان با وارد کردن تلفات مشابه به اسرائیل زمینه پذیرش آتش‌بس از سوی تل‌آویو را فراهم کردند.

نقاط قوت حزب الله در برابر دشمن

حزب‌الله برای مقابله مؤثر با هجوم زمینی دشمن، به طور عمده از طریق حملات راکتی، موشک زرهی و منفجر کردن انواع بمب‌ها در مسیر حرکت ارتش رژیم صهیونیستی موفقیت‌های زیادی کسب کرده است. حزب‌الله در بسیاری از مواقع با استفاده از عملیات‌های چریکی، دشمن را غافلگیر کرده و ضربات سختی را بر پیکره آن وارد نموده است.

اسرائیلی‌ها با حملات زمینی خود به دنبال چند هدف اساسی هستند. اول اینکه آنها با ورود به لبنان، به دنبال تجسس در تسلیحات و امکانات نیروی مقاومت حزب‌الله هستند. دوم اینکه تصور آنها این است که با افزایش نیروهای خود در جبهه شمالی، امکان ضربه زدن به طرف مقابل را افزایش می‌دهند.

شکست اسرائیل در جنگ زمینی در جنوب لبنان

سومین دلیل راهبردی، ایجاد منطقه حائل میان مرز فلسطین اشغالی و روستاهای جنوب لبنان و در نهایت جلوگیری از عملیات نفوذ نیروهای نخبه رضوان به منطقه الجلیل است. در سوی مقابل، حزب الله به دلیل آشنایی کامل با محیط جنوب لبنان و در عین حال انعطاف پذیری بالا در برابر قدرت آتش دشمن، امکان عقب راندن دشمن را دارد.

بهره سخن

فشارهای بین‌المللی برای جلوگیری از ادامه جنگ و میانجی‌گری‌های دولت‌های منطقه‌ای با هدف حفظ منافع بلند مدت خود در منطقه از مواردی است که ارتش رژیم صهیونیستی را در مضیقه قرار داده است. همانطور که پیشتر گفته شد، تنها با گذشت چند روز از آغاز تجاوز زمینی به لبنان تعداد کشته‌ها و زخمی‌های رژیم صهیونیستی از عدد ۵۰۰ نفر عبور کرده است. عملکرد درخشان نیروهای رضوان در نبرد زمینی سبب شد تا شیخ نعیم قاسم معاون، معاون دبیرکل حزب الله به رژیم صهیونیستی در خصوص تداوم جنگ در جنوب لبنان هشدار دهد.

منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn