تاریخ انتشار : شنبه 28 مهر 1403 - 11:19
5 بازدید
کد خبر : 353742

چگونه از سکته قلبی جلوگیری کنیم؟

چگونه از سکته قلبی جلوگیری کنیم؟

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۷۱۱۵۱ تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ – ۰۷:۴۱ به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نوید ربیعی اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران و جهان هستند و لازم است که انجام اقدامات جدی را در این خصوص و در جهت پیشگیری و درمان

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۷۱۱۵۱

تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ – ۰۷:۴۱

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نوید ربیعی اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران و جهان هستند و لازم است که انجام اقدامات جدی را در این خصوص و در جهت پیشگیری و درمان این بیماری‌ها مدنظر قرار دهیم.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از هر نوع بیماری از جمله مشکلات قلبی و عروقی باید به ریزفاکتورهایی همچون قند خون (دیابت)، چربی خون، فشار خون، عدم مصرف سیگار، فعالیت بدنی مناسب و داشتن سبک زندگی و تغذیه سالم توجه نماییم.

عضو هیأت علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از بهترین کارها در جهت سلامت قلب پیاده‌روی روزانه ۳۰ دقیقه‌ای بوده است، خاطرنشان کرد: انجام این کار در ۵ روز از هفته و مجموع ۱۵۰ دقیقه توصیه می‌شود و در کنار آن بر رژیم غذایی کم نمک و کم چرب، فعالیت بدنی منظم و دوری از انواع دخانیات از جمله سیگار و قلیان تأکید داریم.

دکتر ربیعی تأکید کرد: نکته بسیار مهم در خصوص قلیان این است که مصرف آن نه تنها کم خطر نیست، بلکه از سایر مواد دخانی بیشتر هم هست و یک پک قلیان با چند نخ سیگار برابری می‌کند، ضمن اینکه خطرات مصرف سیگار الکترونیک هم به مانند سیگار عادی است و برخلاف تصور غلط رایج در جامعه بی‌خطر نیست.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۵۰ بیمار سرپایی و بستری قلبی ویزیت می‌شوند که از خفیف تا شدید هستند، بیان کرد: علائم و مشکلات این بیماران  از درد جزئی تا سکته قلبی بوده و در اکثر این افراد مشکل تنگی عروق کرونر و موارد اشاره شده وجود داشته و تعدادی از آنها هم سابقه خانوادگی داشته‌اند.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق ادامه داد: کسانی که سابقه خانوادگی دارند باید از سنین نوجوانی غربالگری کامل قلب را انجام دهد تا اگر مشکلی داشتند به‌موقع شناسایی و درمان شود.

دکتر ربیعی با ضمن تأکید بر اهمیت کنترل فشارخون  در سلامت قلب، تصریح کرد: بسیاری از موارد را که بدون علامت هستند، مانند فشار خون که از آن به عنوان قاتل خاموش نام برده می‌شود و در مواردی که سابقه خانوادگی در این خصوص دارند باید سالی یک نوبت غربالگری قلب انجام شود و در موارد خاص‌تر هر ۶ ماه یک بار و در سایر موارد نیز هر ۲ تا ۳ سال یک بار انجام شود.

وی اضافه کرد: اگر کوچک‌ترین دردی در قفسه سینه احساس می‌شود باید به پزشک مراجعه شود تا که مورد بررسی قرار بگیرد و این کار نباید به زمانی که آن درد تشدید می‌شود و فرد به بیمارستان انتقال می‌یابد موکول شود.

عضو هیأت علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن ابزار نگرانی از کاهش سن بیماران قلبی و عروقی، بیان کرد: در سال‌های اخیر کاهش ۱۰ تا ۲۰ ساله سن بیماران قلبی را داشتیم، در گذشته پائین‌ترین سن این گروه از بیماران ۵۰ سال بود، اما امروزه به بین ۳۰ تا ۴۰ سال رسیده و اگر روند نامناسب فعلی در تمامی موارد اشاره شده به‌ویژه مصرف دخانیات ادامه یابد احتمال رسیدن سن حداقلی مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی به ۲۰ سال هست و باید این هشدار کاملاً جدی گرفته شود.

دکتر ربیعی افزود: دخانیات  مهمترین عامل ابتلای به بیماری‌های قلبی بوده و برای پیشگیری از این بیماری‌ها و آسیب‌ها و عوارض ناشی از آنها به خانواده‌ها و محیط‌های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین رسانه‌ها توصیه بر آموزش لازم، سبک زندگی سالم، انجام غربالگری، داشتن فعالیت بدنی مناسب و مراقبت از فرزندان و عدم اغفال آنان و کشیده‌شدنشان به سمت سیگار و دیگر ماده‌های دخانی را داریم.

وی در پایان گفت: پیشگیری بهتر از درمان است یک شعار نیست، چرا که پیشگیری یک اقدام کم هزینه و بسیار آسان است که یک زندگی سالم و شاد را به شما پیشکش خواهد کرد، درحالی که پروسه درمان با هزینه‌های فراوان مالی و روحی با درد و رنج بسیار همراه است؛ در پیشگیری شما فقط با رعایت یک سبک زندگی سالم شامل تغذیه و ورزش و رعایت سایر اصول بسیار ساده می‌توانید از زندگی لذت ببرید، اما در روش‌های درمانی غالباً نیاز به مصرف داروهای مختلف با عوارض و تحمل مشکلات خاصی است که می‌تواند زندگی عادی شما را دچار مشکل کند و به همین دلیل است که می‌گوییم سبک زندگی نادرست خود را تغییر دهید تا که از ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات قلبی و عروقی به‌دور باشید.

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn