تاریخ انتشار : شنبه 28 مهر 1403 - 14:54
4 بازدید
کد خبر : 353947

افت نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو

افت نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو

به گزارش پدال نیوز؛ تولید کل خودروسازی کشور در نیمه نخست امسال، به بالای ۶۰۵هزار و ۵۰۰دستگاه رسید، آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت پنج‌درصدی را نشان می‌دهد. «دنیای اقتصاد» پیش‌تر در همین صفحه بنا بر آمارهای ارائه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، گزارش داد که طی نیمه نخست امسال، تولید خودروی

به گزارش پدال نیوز؛ تولید کل خودروسازی کشور در نیمه نخست امسال، به بالای ۶۰۵هزار و ۵۰۰دستگاه رسید، آماری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت پنج‌درصدی را نشان می‌دهد.

«دنیای اقتصاد» پیش‌تر در همین صفحه بنا بر آمارهای ارائه‌شده از سوی خودروسازان به بورس، گزارش داد که طی نیمه نخست امسال، تولید خودروی سواری در شرکت‌های وابسته به دولت حدود ۱۰درصد نسبت به نیمسال نخست پارسال افت کرده است.

حالا طبق گزارشی که انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در اختیار «دنیای اقتصاد» گذاشته، تولید کل خودرو در نیمسال ۱۴۰۳افت پنج‌درصدی داشته است.

در گزارش قبلی «دنیای اقتصاد» عنوان شد که افت تولید شش‌ماهه ریشه در سه مساله اصلی، یعنی کمبود ارز، ضعف نقدینگی و بی‌برقی داشت. انتظار می‌رود در نیمه دوم سال با توجه به اینکه مساله تخصیص ارز تا حدی حل شده و بی‌برقی مخصوص روزهای گرم نیز در میان نیست، تولید روند بهتری را نسبت به نیمسال نخست طی کند.

اما طبق گزارشی که انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ارائه کرده، کل تولید خودرو در فروردین امسال ۶۱هزار و ۶۹۰دستگاه بوده است. در مقایسه با فروردین پارسال با تولید ۷۶هزار و ۴۹ دستگاهی، کل تولید خودرو ۱۹درصد افت کرده است.

در اردیبهشت، تولید خودرو به ۱۸۲هزار و ۵۹۴دستگاه می‌رسد که نسبت به دو ماه ابتدایی پارسال، بیش از پنج‌درصد افت را نشان می‌دهد.

تولید سه‌ماهه کل خودرو در سال جاری اما به ۳۰۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه می رسد که باز هم کمتر از مدت مشابه پارسال است و از افت کمی بیش از چهار درصد حکایت دارد.در پایان تیر امسال، تولید کل خودرو در کشور به حدود ۴۱۸هزار دستگاه می‌رسد، حال آنکه در چهار ماه مشابه پارسال تولید بیش از ۴۴۱دستگاه بوده است. بنابراین در بازه زمانی تحت بررسی، تولید بیش از پنج‌درصد افت داشته است.

در پایان مرداد امسال، خودروسازان آمار تولید ۵۰۹هزار و ۲۰۸دستگاهی را ثبت می‌کنند که نسبت به پنج ماه مشابه پارسال، حدود پنج‌درصد کاهش داشته است.

در نهایت در پایان نیمسال، تولید کل خودرو در کشور به ۶۰۵هزار و ۵۴۶ دستگاه می‌رسد که در مقایسه با نیمسال ابتدایی ۱۴۰۲ افت پنج‌درصدی را ثبت کرده است.

اما بررسی تولید ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد تولید نقطه‌به‌نقطه خودروسازان در نیمه نخست امسال به‌جز اردیبهشت، در دیگر ماه‌ها منفی بوده است.

تولید کل خودرو تنها در اردیبهشت نسبت به ماه مشابه پارسال افزایشی بوده، به نحوی که حدودا چهارهزار دستگاه خودروی بیشتر به تولید رسیده است.

بیشترین افت نقطه‌به‌نقطه اما به فروردین مربوط می‌شود، چه آنکه تولید افت ۱۹درصدی را به خود می‌بیند.

همچنین کمترین افت نقطه‌به‌نقطه تولید در خرداد رخ داده که تولید خرداد ۱۴۰۳حدودا سه‌هزار دستگاه کمتر از ماه مشابه پارسال بوده است.

نکته دیگر اینکه با صرف‌نظر کردن از فروردین (به عنوان ماهی که تولید در نیمی از آن متوقف است) مرداد بدترین‌ماه تولید نیمسال ۱۴۰۳ بوده است. در این ماه، بی‌برقی نقش مهمی در افت تولید داشته، به نحوی که تیراژ کل خودرو کمتر از ۹۲هزار دستگاه بوده است. در مرداد سال گذشته نیز تیراژ خودروسازان کمتر از ۹۵هزار دستگاه بود، چه آنکه در آن مقطع هم بی‌برقی، تولید را تحت‌تاثیر قرار داد.

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn