تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مهر 1403 - 7:18
6 بازدید
کد خبر : 354742

متقاضیان مسکن ملی واوان اسلامشهر قربانی کم کاری مسئولان وزارت راه شدند/ سود مشارکت، ترفند جدید درآمدزایی ازجیب مردم!

متقاضیان مسکن ملی واوان اسلامشهر قربانی کم کاری مسئولان وزارت راه شدند/ سود مشارکت، ترفند جدید درآمدزایی ازجیب مردم!

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش آفتاب نو، پروژه های طرح نهضت ملی مسکن علیرغم تاخیرهای چندساله، بی کفایتی پیمانکاران در ساخت و تحویل به موقع واحدها، عدم نظارت دقیق و به روز وزارت راه و شهرسازی ، نامشخص بودن زمان تحویل و هزینه تمام شده ساخت واحدها، عدم زیرساخت و بی کیفیتی ساخت واحدها،

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش آفتاب نو، پروژه های طرح نهضت ملی مسکن علیرغم تاخیرهای چندساله، بی کفایتی پیمانکاران در ساخت و تحویل به موقع واحدها، عدم نظارت دقیق و به روز وزارت راه و شهرسازی ، نامشخص بودن زمان تحویل و هزینه تمام شده ساخت واحدها، عدم زیرساخت و بی کیفیتی ساخت واحدها، حذف غیرمنصفانه از پروژه ها و … حالا کار به جایی رسیده است که مردم نه تنها نمی دانند که مبلغ وام مسکن این پروژه ها دقیقا چقدر است، بلکه مساله جدید افزایش مبلغی به عنوان سود مشارکت روزانه ۵۰۰ هزار تومان به وام آن ها تا زمان معرفی ضامن است.

در حال حاضر متقاضیان مسکن ملی باید علاوه بر اقساط وام، بابت تأخیر در تحویل واحدها هزینه ای را به بانک بپردازند که هیچ ارتباطی به آنها ندارد و این مساله به پیمانکارانی مربوط است که پروژه ها را به دلایل مختلف متوقف کرده و هنوز بعد از ۵ سال تحویل نداده اند. حالا می خواهند این جریمه را از متقاضیانی بگیرند که بسیاری از آنها با توجه به شرایط اقتصادی دشوار، توانایی پرداخت این مبالغ اضافی را ندارند. افزایش روز افزون هزینه های مسکن ملی که هر بار به بهانه ای از متقاضیان درخواست می شود و تحت عناوین مختلف از متقاضی خواسته می شود آن هم در شرایطی که متقاضی را مجبور به پرداخت در بازه زمانی کوتاه کرده و اگر متقاضی توان پرداخت نداشته باشد، به راحتی و بدون نظارت وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی حذف می شود و این دو نهاد به عنوان متولیان اصلی این طرح اگرچه در جریان امور قرار دارند و به خوبی می دانند که داستان تلخ متقاضیان مسکن ملی از چه قرار است، بازاری برای دلالان ایجاد کرده اند و متقاضی که حدود ۵ سال آورده خود را به سختی تامین کرده و طلای همسر و فرزندان خود، ماشین و حتی این اواخر رهن خانه خود را به پای این واحدها گذاشته اند و واحدهایی که با پول مستضعفان ساخته شده است، حالا با اجبار متقاضیان به حذف و انصراف به دست دلالان می رسد و نهادهای متولی و نظارتی هم فقط نظاره گر هستند.

آفتاب نو در گزارشی با عنوان “سود مشارکت، هدیه تلخ وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان مسکن ملی/ با پول مستضعفان مسکن ملی را می سازند و به دست دلالان می رسانند!” (لینک خبر) که در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۳ منتشر شد، به ابعاد مختلف مشکل سود مشارکت طرح نهضت ملی مسکن و مشکل عدم نصب انشعاب آب پروژه مآب سازه واوان اسلامشهر پرداخت. درخصوص مشکل سود مشارکت که هیچ یک از مسئولان وزارت راه و شهرسازی حتی یک جمله توضیحی ارائه نکردند که چرا اساسا سود مشارکت یا جریمه دیرکرد ساخت پروژه ها که مسبب آن پیمانکار است را باید متقاضیان پرداخت کنند.

درباره مشکل عدم نصب انشعاب آب پروژه مآب سازه که مانع تحویل پروژه صددرصد تکمیل شده است، حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، ۵ روز پس از انتشار خبر آفتاب نو و در تاریخ ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۳ در حاشیه بازدید از پروژه‌ های طرح ملی مسکن در شهرستان اسلام‌ شهر اظهار کرد: «با توافقی که با اداره آب و فاضلاب اسلام‌ شهر انجام شده با تأمین آب شرب این واحدها، مهم‌ ترین مشکل برای تکمیل و واگذاری پروژه ۲۰۰ واحدی واوان رفع شده است و خوشبختانه روند اجرایی پروژه‌ های در حال احداث در این منطقه بسیار مطلوب بوده و تأخیر به وجود آمده در واگذاری‌ ها به دلیل عدم نصب انشعابات آنها بود که با پیگیری‌ های مستمر این مشکل هم برطرف شده است. در پروژه ۶۰۰ واحدی واوان هم با پیمانکار مربوطه اتمام حجت لازم صورت‌گرفته، پرداختی‌های خوبی در روزهای گذشته جهت سرعت یافتن ساخت واحدها انجام شده و زمان‌بندی برای تکمیل هر یک از بلوک‌ها از دی‌ماه تا پایان سال مشخص شده است.»

همچنین حسین حبیبی، فرماندار شهرستان اسلام‌ شهر نیز در این بازدید، گفت: با رفع موانع و آغاز عملیات لوله‌ گذاری آب شرب توسط آبفا برای پروژه ۲۰۰ واحدی واوان (پروژه مآب سازه) از هفته آینده، امیدواریم دراسرع‌ وقت شاهد واگذاری این واحدها به مالکین باشیم.

اما با گذشت بالای ۱۰ روز نه تنها مشکل انشعاب آب پروژه مآب سازه حل نشد بلکه هیچ واحدی هم تحویل متقاضیان نشده است و مشکل اساسی سود مشارکت هم به صورت رسمی به آنها ابلاغ شده است.

مشکل سود مشارکت متقاضیان را ناامید و سرخورده کرده است / مسکن ملی واوان آب ندارد

یکی از متقاضیان مسکن ملی واوان اسلامشهر به خبرنگار آفتاب نو گفت: نه تنها طبق وعده اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و فرمانداری اسلامشهر، مشکل نصب انشعاب پروژه مآب سازه واوان اسلامشهر حل نشده است، بلکه دعوای آبفای اسلامشهر و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران بر سر حق انشعاب بالا گرفته است.

این متقاضی در ادامه درخصوص سود مشارکت گفت: از بانک با اعضای پروژه تماس گرفتند و گفتند که مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان سود مشارکت وام مسکن که این چند سال دست پیمانکار بوده است را باید پرداخت کنید. یعنی وام ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن به ۷۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و تا زمانی که ضامن خود را به بانک معرفی نکنیم، روزانه ۵۰۰ هزار تومان به این مبلغ افزوده می شود. 

این متقاضی با بیان اینکه کمترین قسط این وام ماهیانه ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، گفت: سه نوع وام ۷۲۰ میلیون تومانی در بازه های زمانی ۱۰، ۱۲ و ۱۵ ساله با اقساط ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با مبالغ متفاوت سفته به ما ابلاغ کردند.

پروژه مسکن ملی واوان اسلامشهر

این متقاضی با بیان اینکه اقساط مسکنی که قرار بود حمایتی باشد را چه کسی از ما می تواند پرداخت کند؟ گفت: ما پول اقساط را از کجا بیاوریم؟ تمام اعضای پروژه کارگر هستند و زیر نظر نهادهای حمایتی هستند. همین امروز اگر کسی بخواهد از شخصی ساز خانه بخرد متری ۱۰ میلیون ارزان تر تمام می شود اما متاسفانه این طرح بعد از ۵ سال به سفره ای برای بخوربخور عده ای شده است.

این متقاضی با بیان اینکه با پول ما مستضعفان و کارگران پروژه های مسکن ملی را ساختند اما به دست ما نمی رسد، گفت: مطالبه اصلی ما این است که پول ما که در این ۵ سال واریز کردیم را نسبت به ارزش و تورم این ۵ سال حساب کنند و به ما پس دهند.

این متقاضی در ادامه گفت: حتی به وامی که در قرارداد اداره کل راه و شهرسازی تهران قرار  بود ۵۵۰ میلیون تومان باشد و ما هم امضا کردیم، پایبند نبودند و حالا ما متقاضیان باید سود مشارکت و جریمه بابت دیرکرد ساخت و عدم تحویل به موقع واحدها که قصور پیمانکار، وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی است را بپردازیم. چرا؟ چرا ما متقاضیان بدبخت که سر وقت آورده های خود را طی ۵ سال واریز کردیم باید جریمه بدهیم؟ کدام بدبختی از ما می تواند ماهیانه ۱۲ میلیون تومان اقساط وام را پرداخت کند؟ آن هم با حقوق کارگری که اگر یک ریال آن را هم خرج نکنیم باز هم کم می آوریم.

این متقاضی در آخر گفت: خیلی از ما سرخورده شده ایم و می خواهیم بعد از ۵ سال از وعده های پوچ مسئولین دروغگو و بی کفایت، انصراف بدهیم و امتیاز خود را بفروشیم. مگر ما باید دزدی یا اختلاس کنیم که بتوانیم از عهده پرداخت اقساط سنگین برآییم؟ لطفا پیگیر مشکل ما باشید و از طرف خانواده های مستضعف و درمانده این پروژه از شما تشکر می کنیم.

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn