تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مهر 1403 - 23:13
10 بازدید
کد خبر : 355607

تأثیر لابی‌های صهیونیستی بر انتخابات آمریکا

تأثیر لابی‌های صهیونیستی بر انتخابات آمریکا

مائده زمان فشمیخبرنگار حدودا دو هفته دیگر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان مانده است. در برخی از ایالت ها مردم برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند و حالا منتظر روز انتخابات و نتیجه انتخابات بین دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه هستند. یکی از موضوعاتی که در انتخابات آمریکا کلیدی است

مائده زمان فشمیخبرنگار

حدودا دو هفته دیگر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان مانده است. در برخی از ایالت ها مردم برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند و حالا منتظر روز انتخابات و نتیجه انتخابات بین دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه هستند.

یکی از موضوعاتی که در انتخابات آمریکا کلیدی است بحث حمایت از نامزدها خصوصا حمایت مالی از کمپین های هریک از نامزدهاست. موضوعی که پای لابی های صهیونیستی در آمریکا را هم به انتخابات و حمایت از نامزدها باز کرده است. لابی هایی که از سال های خیلی دور در سیاست داخلی و خارجی آمریکا نفوذ داشته اند تا جایی که برای هر نماینده کنگره یک مشاور قرار داده اند و در هر انتخاباتی پول پاشی های خاص خودشان را دارند.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را اما نه فقط این حمایت ها، که نسل کشی در غزه بیش از پیش مهم کرده است. لابی های اسرائیلی در آمریکا با همان حمایت های مالی خودشان چند نامزد حامی فلسطین را در انتخابات های ایالتی کنار گذاشته اند و تاکنون بیش از میلیاردها دلار به کمپین های انتخاباتی نامزدها کمک کرده اند.

یکی از حمایت های یهودیان آمریکایی از نامزدها؛ برگزاری مجمع یهودیان آمریکا در نیوجرسی با حضور دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات است. مراسمی که به میزبانی میریام اندرسون برگزار شده بود. میریام ادلسون، همسر شلدون ادلسون میلیاردر یهودی آمریکایی که یکی از بزرگترین حامیان کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخابات کنگره بود.

پولیتیکو در گزارشی درباره حمایت میریام ادلسون از نامزدهای حزب جمهوری خواه می نویسد: خاندان ادلسون بزرگترین حامی مالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ بودند. میریام در انتخابات آن سال ۴۶ میلیون دلار و همسرش ۵۰ میلیون دلار به جمهوری خواهان کمک کرده بودند. علاوه بر این میریام و همسرش بزرگترین حامیان ترامپ در دوران ریاست جمهوریش بودند و بیشترین کمک مالی را به کمیپین او در سال ۲۰۱۶ داشتند.

برخی تحلیلگران می گویند که این حمایت های سخاوتمندانه مالی یکی از انگیزه‌های ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های اشغالی جولان سوریه بود. در آستانه انتخابات امسال هم میریام پیشنهاد کرده بود تا بزرگ‌ ترین حامی مالی ترامپ در مبارزات باشد و تلاش کند دوباره او را به کرسی ریاست جمهوری کاخ سفید برساند، در ازای یک شرط: به رسمیت شناختن الحاق کرانه باختری به اسرائیل.

چند ماه قبل بود که روزنامه صهیونیستی هاآرتص مقاله ای را با تیتر “ترامپ به دنبال پول نقد میریام ادلسون است. او در مقابل چه انتظاری خواهد داشت؟” منتشر کرد.

این روزنامه در این مقاله ضمن اشاره حمایت های مالی خاندان ادلسون به جمهوری خواهان در انتخابات های مختلف و همینطور نیاز ترامپ به حمایت مالی از کمپین انتخاباتی اش، نقل قولی از ترامپ درباره وفاداری اش به اسرائیل را آورده است. ترامپ می گوید: من فردی بسیار وفادار هستم. من به اسرائیل وفادار بوده ام. من به دلیل تمام کارهایی که انجام می‌دهم، ۱۰ برابر بهترین رئیس‌جمهور تاریخ نسبت به اسرائیل وفادار بوده‌ام. ترامپ ضمن اشاره به، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل در سرزمین های اشغالی توسط آمریکا گفت: اورشلیم پایتخت اسرائیل است. اسرائیل بعد از توافق ابراهیم بلندی های جولان را خواهد داشت. هیچ کس حتی فکر نمی کرد که این موضوع امکان پذیر باشد.

ترامپ این حرفا ها را زد و باز هم حمایت ادلسون ها را جلب کرد. پولیتیکو هم گزارش داد که رئیس جمهور سابق و ادلسون چندین بار با هم ملاقات و تلفنی صحبت کرده اند.

هاآرتص در ادامه گزارشش به نکته ای درباره کمک میریام ادلسون به ترامپ در این انتخابات اشاره می کند و می نویسد: آنچه میریام واقعا از دوره دوم ترامپ می‌خواهد، الحاق کرانه باختری به اسرائیل و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل در تمام مناطق فلسطین توسط ایالات متحده است.

حالا خبرها حکایت از این دارند که میریام ادلسون به تعهداتش به ترامپ پایبند بوده است.

طبق افشاگری‌هایی که به کمیسیون انتخابات فدرال ارائه شد، میریام ادلسون به تعهدی که گفته می‌شود در آغاز فصل انتخابات مبنی بر اهدای ۱۰۰ میلیون دلار به کمیته مبارزات انتخاباتی حامی نامزدی دونالد ترامپ، عمل کرده است.

این پول در یک سری اقساط به سوپر PAC ادلسون، Preserve America، که او در اوایل امسال با ۵ میلیون دلار راه اندازی کرده بود، توزیع شد: ۲۵ میلیون دلار در ماه جولای، آگوست و سپتامبر و ۲۰ میلیون دلار اضافی در پایان سپتامبر.

ادلسون یکی از سه میلیاردرآمریکایی است که به ترامپ کمک مالی می کند. او به همراه ایلان ماسک و ریچارد اویلین در عرض سه ماه تقریبا ۲۲۰ میلیون دلار به ستاد انتخاباتی ترامپ کمک کرده اند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn