تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 9:47
5 بازدید
کد خبر : 356035

موضع حوزه در مباحث قانون‌گذاری شفاف و همراه با ادله باشد

موضع حوزه در مباحث قانون‌گذاری شفاف و همراه با ادله باشد

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با بیان اینکه این مرکز نباید تنها به رصد مطابقت یک قانون با فقه و دین اکتفا کند، بلکه باید ابعاد و زوایای پیدا و پنهان دین را

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با بیان اینکه این مرکز نباید تنها به رصد مطابقت یک قانون با فقه و دین اکتفا کند، بلکه باید ابعاد و زوایای پیدا و پنهان دین را به جامعه و کشورهای دنیا نشان دهد، از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد، مدل دستاوردها و محصولات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را در اتحادیه بین المجالس ارائه دهد و این مرکز را به مجالس دنیا معرفی کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: بسیاری از موضوعات از جمله جمعیت، یارانه‌ها، بورس و مباحث ربوی در بانک‌ها نیازمند ورود جدی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از منظر فقهی و دینی است.

فاضل لنکرانی خطاب به رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اینکه دین و فقه در مباحث قانونگذاری کجا باید ورود پیدا کنند و کجا وارد نشوند، نیاز به مرزبندی‌های شفاف دارد و باید توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تهیه و تدوین شود، تا هم قانونگذاری و هم حوزه‌های علمیه، مرزهای خود را بدانند و بر اساس آن به وظایف خود عمل کنند.

وی تصریح کرد: باید تفکیک کنیم که دین در یکسری از امور، اصلا نباید دخالت کند و اساسا برخی موضوعات ارتباطی به دین ندارد.

وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: حوزه علمیه باید از این فرصت و ظرفیتی که از طریق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای حضور در قانونگذاری از منظر دین، ایجاد شده، نهایت استفاده را داشته باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار( ع) تصریح کرد: نباید قانونی در کشور تصویب شود که بعد از ۱۰ سال، بگویند این قانون با دین سازگاری ندارد، چنین چیزی جای نگرانی دارد، مرکز تحقیقات مجلس باید با استفاده حداکثری از ظرفیت حوزه، این مسئله را تضمین کند که قوانین مجلس در مسیر مسائل اسلام و شریعت قدم بر می دارد.

وی تصریح کرد: امید است فعالیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به گونه‌ای گسترش پیدا کند که شورای نگهبان دیگر دغدغه خلاف شرع بودن قوانین را نداشته باشد، بلکه خلاف قانون اساسی آن را ملاحظه کنند. برخی قوانین نیاز به بررسی جدی دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به قانون کنترل جمعیت در دهه ۶۰ و ۷۰ گفت: رهبر معظم انقلاب این قانون کنترل جمعیت را خلاف شرع دانستند و توانستند جلوی آن را بگیرند ولی این قانون تاثیر خود را گذاشته‌است، امروز باید برای جمعیت فکر اساسی بشود.

وی ادامه داد: قانون یارانه‌ها نیز از قوانینی است که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید ورود داشته باشد، چرا که با اهداف اصلی خود که رونق تولید بود فاصله گرفته‌است و برخی از مبانی آن با روش دینی سازگاری ندارد.

وی با اشاره به اینکه بورس نیز از مباحثی است که باید بر سازگاری آن بر مباحث دینی بحث و بررسی صورت بگیرد، گفت: درست است که اسلام بر تجارت، اشتغال و کسب و کار تاکید کرده‌است، ولی این سوال مطرح است که آیا شکل فعلی قانون بورس منطبق بر اصول تجارت اسلامی و اشتغال است؟ با آنچه حضرت علی (ع)فرموده هست؟

حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در این دیدار گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این مرکز را ارائه داد.

انتهای پیام

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn