تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 21:49
9 بازدید
کد خبر : 356751

همدان خاستگاه کوه‌نوردان برجسته ایران

همدان خاستگاه کوه‌نوردان برجسته ایران

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش خبرگزاری برنا در همدان ،آنچه کوه‌نوردی را از سایر رشته‌های ورزشی جدا می‌کند این است که ورزشکاران این رشته مستقیما با طبیعت سرو کار داشته و تاثیرات زیادی از آن می‌پذیرند.  این تاثیرات در خلق‌و‌خو، رفتار و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها تاثیر مثبت و شگرفی بر جای می‌گذارد. اراده قوی، تصمیم استوار

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش خبرگزاری برنا در همدان ،آنچه کوه‌نوردی را از سایر رشته‌های ورزشی جدا می‌کند این است که ورزشکاران این رشته مستقیما با طبیعت سرو کار داشته و تاثیرات زیادی از آن می‌پذیرند.

 این تاثیرات در خلق‌و‌خو، رفتار و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها تاثیر مثبت و شگرفی بر جای می‌گذارد. 
اراده قوی، تصمیم استوار و تداوم و ایستادگی تا رسیدن به هدف و در عین حال تواضع و فروتنی از خصوصیات یک کوه‌نورد باسابقه و باتجربه است.
 
خصوصیات ذکر شده به‌صورت ویژه و بارز در تیمسار «محمدجعفر اسدی» از کوه‌نوردان اثرگذار همدانی به صورت شاخص مشهود و هویداست. این همان خصوصیتی است که باعث شده که بیش از ۴۸ سال کوه‌نوردان ژاپنی یاد و خاطره او را در ذهن خود داشته باشند و حتی به بهانه شرکت در مراسم نکوداشت او سفر به ایران را در برنامه خود بگنجانند، گرچه متاسفانه این کار عملی نشد و تنها به یک ارتباط مستقیم بسنده‌ شد.
 
امروز به بهانه روز کوهنورد دوباره یادی می‌کنیم از اسطوره اخلاق در کوه‌نوردی کشور و کسی که به عنوان اولین ایرانی گام‌های استوار خود را بر فراز یک قله بالای ۸۰۰۰ متری به نام «ماناسلو» نهاد و برگی زرین در تاریخ کوهنوردی کشور رقم زد. 
 
او، هم‌نوردان ایرانی و ژاپنی‌اش ۴۸ سال پیش با تحمل شرایط سخت آن زمان در اجرای صعودهای بلند افتخاری ماندگار برای ایران آفریدند و توانستند اولین صعود پاییزه موفق بر فراز هشتمین قله بلند جهان و نیز اولین صعود مشترک موفق در قلل بالای ۸۰۰۰ متر را رقم بزنند.
 
هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان همدان این افتخار را داشت که با حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان همدان و جمعی از ادارات کل و نیز بخش خصوصی و با همکاری کوه‌نوردان عزیز استان در چهل و هشتمین سالروز صعود تیم مشترک ایران و ژاپن به قله ماناسلو، نکوداشت این بزرگ مرد و سرباز وطن، تیمسار سرافراز محمد جعفر اسدی را برگزار کرده و در حد بضاعت این فرزند نام‌آور همدان زیبا را نه تنها به جامعه کوه‌نوردی بلکه به همشهریان عزیز و نیز هموطنان در سطح کشور معرفی کند. 
 
در ادامه مسیر این هیئت تصمیم دارد معرفی و خوانش کتاب «علم کوه تا ماناسلو» به قلم  محمد جعفر اسدی و آقای سعید مهدی‌نژاد را در دستور کار خود قرار دهد.

 این کتاب که  مستند صعود به قله ماناسلو در مهر ماه سال ۱۳۵۵ است، داستان چگونگی برنامه‌ریزی صعود و اتفاقات طول برنامه را بیان می‌کند. کتابی که در تعهد دولت وقت بوده و متاسفانه در زمان مقرر نگارش آن انجام نشده بود و سرانجام به همت تیمسار گرانقدر، مترجم توانمند و ناشر حرفه‌ای چاپ کتاب در سال۱۴۰۰ محقق می‌شود. 
کتابی که به سبب نگارش به صورت مستند، بسیار جذاب و زیباست.
 
 گرچه کوهنوردی همدان به سبب توانمندی کوه‌نوردان و سنگ‌نوردانش در سطح کشور از جایگاه والایی برخوردار بوده و افرادی چون آقای «جلال چشمه‌قصابانی» در کوه‌نوردی کشور جایگاه والایی داشته و بسیار اثرگذار بوده‌است؛ اما این صعود به این دلیل برای ما اهمیت بسیاری دارد که یک همدانی به عنوان اولین ایرانی صعودکننده به یک قله بالای هشت هزار متری مطرح می‌شود و نه تنها برای همدان که برای ایران افتخار می‌آفریند.

 هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان همدان وظیفه خود می‌داند که در راستای تکریم سایر بزرگمردان و شیرزنان کوه‌نورد همدان نیز مراسم بزرگذاشت مشابهی برگزار کند و امیدوار است با معرفی این عزیزان گام موثری در رشد و ارتقای کوه‌نوردی استان و جذب نیروهای جوان به این رشته بردارد.

رضوان سلماسی؛ رئیس هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان همدان

 

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn