تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 3:22
8 بازدید
کد خبر : 358234

معیارهای عجیب در انتخاب همسر یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج است

معیارهای عجیب در انتخاب همسر یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج است

جامعه ورزشی آفتاب نو: سمیه حاجی اسماعیلی عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در گفتگو با خبرنگاره زنان و خانواده خبرگزاری برنا، درباره عوامل افزایش سن ازدواج گفت: با توجه به این که سبک زندگی تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر کرده است؛ نظریه تاثیرگذاری رسانه‌های غرب در فرآیند افزایش سن ازدواج رد می‌شود. دست

جامعه ورزشی آفتاب نو:

سمیه حاجی اسماعیلی عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در گفتگو با خبرنگاره زنان و خانواده خبرگزاری برنا، درباره عوامل افزایش سن ازدواج گفت: با توجه به این که سبک زندگی تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر کرده است؛ نظریه تاثیرگذاری رسانه‌های غرب در فرآیند افزایش سن ازدواج رد می‌شود. دست کم عنصری که از سوی غرب روی مسأله افزایش سن ازدواج تاثیر می‌گذارد نه رسانه، که تغییرات فرهنگی و اجتماعی‌ است که در طول گذر زمان ایجاد شده است. به عبارت دیگر این نظریه که رسانه‌های غرب با برنامه ریزی قبلی در راستای افزایش سن ازدواج فعالیت دارند؛ نظریه مردودی به شمار می‌آید.

وی ازدواج سفید را یکی از عواقب افزایش سن ازدواج دانست و ادامه داد: با توجه به تغییر نگرش انسان نسبت به تمام مسائل، ازدواج و طلاق نیز به عنوان یک «انتخاب» شناخته می‌شوند و انتخابی شدن موضوع زندگی، به این معنا است که فرد هروقت که دوست داشت می‌تواند به زندگی مشترک خود پایان دهد. در بحث ازدواج نیز زن تحت اجبار الزامات فرهنگی و اجتماعی تن به ازدواج نمی‌دهد و در عصر حاضر با این مسأله به عنوان یک انتخاب شخصی برخورد می‌شود.

ازدواج سفید حاصل تبدیل ازدواج به مسئله‌ای گران و مشقت‌بار است

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده روابط همباشی یا ازدواج سفید را مصادیقی از روابط آزاد دانست و افزود: وقتی ازدواج تبدیل به مسئله‌ای گران و مشقت‌بار می‌شود طبیعی است که افراد تصمیم به تاخیر در رسمی کردن روابط بگیرند. چرا که در روابط آزاد بدون هرگونه تعهدی نیاز‌های عاطفی و جنسی خود را رفع می‌کنند.

اسماعیلی استقلال اقتصادی را یکی از دلایلی دانست که مقوله ازدواج را تبدیل به انتخاب کرده و یادآور شد: با توجه به این که بسیاری از دختر‌ها بر اساس تجربیات اطرافیان یا شنیده‌ها ازدواج را نوعی از محدودیت برای آزادی‌های اجتماعی می‌دانند؛ از همین رو به سمت مستقل بودن می‌روند.

خانواده را نمی‌توان عاملی برای افزایش سن ازدواج دانست

وی با اشاره به ورود دختران به بازار کار و دستیابی به مشاغل مناسب تشریح کرد: با توجه به این که مسیر ایجاد رابطه نه برای مجردها، که برای افراد متاهل نیز تسهیل وامکان‌پذیر شده؛ خیانت از جانب مردان نیز یکی از عواملی است که بانوان به صورت آگاهانه تجرد را انتخاب کنند؛ همچنین در عصر حاضر نیز نظر خانواده‌ها کاربرد و اهمیت خود را نسبت به گذشته که نقش پررنگی در فرآیند ازدواج ایفا می‌کردند؛ از دست داده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به شیوع فردگرایی در جامعه تصریح کرد: به عنوان مثال پیش از این در خیلی از موارد خانواده‌ها در مواجهه با خواستگار از پاسخ «دختر من قصد ادامه تحصیل دارد» برای رد کردن خواستگار استفاده می‌کردند. از سوی دیگر در عصر گذشته، می‌توان گفت ازدواج‌ها به نوعی ترتیب داده شده بود و خانواده‌ها همسر آینده فرزند خود را انتخاب می‌کردند و در این فرآیند، فرزندان نقش زیادی نداشتند.

حاجی اسماعیلی با بیان این که خانواده را نمی‌توان عاملی برای افزایش سن ازدواج دانست اظهار داشت: در عصر حاضر خیلی از افراد علیرغم مخالفت‌های خانواده، کاری را انجام می‌دهند که دوست دارند و از همین رو نه تنها افراد برای خود تصمیم می‌گیرند؛ بلکه تحت تاثیر حرف‌های خانواده نیز نیستند. با این حال اگرچه خیلی از افراد به نظر خانواده بی‌اعتناء هستند و به همین منظور دست به قطع ارتباط با خانواده خود می‌زنند؛ از سوی دیگر بسیاری با توجه به نظر خانواده خود، مسیر زندگی را پیش می‌گیرند.

فاکتور‌های عجیب و غریب در انتخاب همسر

وی با اشاره به افزایش سن ازدواج آقایان تحت تاثیر عوامل اقتصادی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جاری در جامعه، عدم عمل به تعهدات مالی یکی از دلایل انتخاب زن شاغل به عنوان همسر از طرف مردان است. با این حال اگرچه خیلی از افراد با این مسئله شبیه یک شوخی حل شدنی رفتار می‌کنند، اما به عنوان فاکتوری برای ازدواج مردان به شمار می‌آید.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان این که بحث تمکن مالی به منظور تامین خانواده و ازدواج مهم است؛ ادامه داد: اگرچه مسائل اقتصادی درباره بانوان صادق نیست، اما برای خیلی از بانوان تا حدی مهم است که بعضی از بانوان در شروط ازدواج خود بر همسر متمول و بدون مشکل مالی تاکید می‌کنند چرا که در غیر این صورت ممکن است زندگی دچار مشکل شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به فاکتور‌های عجیب و غریب افزود: همچنین با توجه به این که زن نه به عنوان انتخاب کننده بلکه به عنوان انتخاب شونده شناخته می‌شود؛ سلیقه آقایان به سمتی گرایش پیدا کرده که خیلی از دختر‌ها از دایره انتخاب مرد، خارج می‌شوند. به عنوان مثال وقتی مردی در ملاک همسر‌های آینده خود دختری با ۱۰ سال اختلاف سنی را انتخاب می‌کند؛ دختری که اختلاف سنی کمتر از این ۱۰ سال را دارد از فهرست انتخاب پسر خارج می‌شود.

حاجی اسماعیلی با بیان این که قانون کلی درباره خانواده‌های ایرانی وجود ندارد خاطرنشان کرد: با توجه به این که به طور معمول پدیده‌های اجتماعی، تک عاملی نیستند؛ اگر برای بحران افزایش سن ازدواج تنها یک عامل در نظر گرفته شود تحلیل نیز با خطا مواجه خواهد شد چرا که عوامل زیادی در این قضیه ایفای نقش می‌کنند.

انتهای پیام/

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn