تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 6:32
9 بازدید
کد خبر : 358360

نتیجه‌گیری برابر النصر دشوار است اما غیرممکن نیست

نتیجه‌گیری برابر النصر دشوار است اما غیرممکن نیست

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاقخبرنگار تیم فوتبال استقلال امشب از هفته سوم لیگ نخبگان آسیا در مصافی حساس مقابل النصر عربستان برابر رونالدو و یارانش به میدان می‌رود. درخصوص این دیدار دقایقی با هاشم حیدری مهاجم سابق آبی‌ها به گفت‌وگو پرداخته و بیشتر روی این مبحث متمرکز شدیم که از لحاظ فنی امیدی به کسب نتیجه در این

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاقخبرنگار

تیم فوتبال استقلال امشب از هفته سوم لیگ نخبگان آسیا در مصافی حساس مقابل النصر عربستان برابر رونالدو و یارانش به میدان می‌رود. درخصوص این دیدار دقایقی با هاشم حیدری مهاجم سابق آبی‌ها به گفت‌وگو پرداخته و بیشتر روی این مبحث متمرکز شدیم که از لحاظ فنی امیدی به کسب نتیجه در این دیدار برای نماینده ایران وجود خواهد داشت یا خیر. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حیدری را در ادامه از نظر می‌گذرانید. 

می‌خواهیم دیدار استقلال و النصر عربستان را از منظر فنی بررسی کنیم. درهرصورت تیم عربستانی از یک اسطوره پرتغالی بهره می‌برد که یک‌تنه می‌تواند نتیجه این دیدار را تعیین کند. از لحاظ فنی و بضاعت فعلی می‌توانیم از پس این تیم بربیاییم؟ 

بازی‌های النصر را دیده‌ام. سخت است که بتوانیم از این تیم در این وضعیت فعلی نتیجه بگیریم، چون واقعا خط هافبک و هجومی خوبی دارند. کریستیانو رونالدو، سادیو مانه، مارسلو بروزوویچ هرکدام در شرایط مطلوبی‌اند و این موضوع کار استقلال در این دیدار را حسابی سخت می‌کند. ضمن اینکه عبدالرحمن غریب هم شرایط خوبی دارد و هرکدام از این نفرات یک وزنه برای این تیم محسوب می‌شوند. با این شرایط کار سخت است اما نشدنی نیست. تیم‌های ما نشان داده‌اند در امارات می‌توانند بهتر از هر کشور دیگری نتیجه بگیرند به‌خصوص استقلال که معمولا در این کشور نتیجه خوبی گرفته است. امیدوارم هواداران هم از این تیم حمایت کنند تا بتوانیم یک شب خاطره‌انگیز را به ثبت برسانیم. در هر صورت امیدوارم در این دیدار شاهد شب خوب استقلال باشیم. امیدوارم این تغییر و تحولات هم باعث شود بازیکنان باجدیت در این میدان کار کنند. النصر تیم خوبی دارد و باز هم تاکید می‌کنم کار سختی را برابر این تیم در این هفته از رقابت‌ها در لیگ نخبگان داریم. 

در بازی با ذوب‌آهن در بین دو نیمه چه اتفاقی افتاد که استقلال ازاین‌رو به آن رو شده و در حالی که در نیمه اول تیم برتر میدان بود، در نیمه دوم شکست سنگینی را متحمل شد؟ 

نتیجه‌ای که در پایان بازی رقم خورد؛ یک اشتباه باعث آن بود. استقلال حتی در دقایق ابتدایی نیمه اول تا قبل از آن اشتباه هم داشت خوب بازی می‌کرد. یک اشتباه بین دو بازیکن خط دفاعی باعث شد گل اول را بخوریم و در ادامه هم هر بار برای جبران نتیجه اقدام کردیم، گل بعدی را خوردیم. 

به نظر بیشتر فلاح مقصر گل‌هایی بود که دریافت کردیم. 

در این مدت سیلوا که ضعیف نشان داده بود اما سامان فلاح هم واقعاً متزلزل و ضعیف نشان داد. از آن سمت مرادمند هم شب خوبی نداشت و هر ۳ نفر در خط دفاعی واقعاً ضعیف و شکننده ظاهر شدند؛ نه بازیسازی کردند نه در انتقال توپ موفق بودند و فوق‌العاده ضعیف بودند. همین ضعف خط دفاعی باعث شد با این نتیجه برابر ذوب‌آهن شکست بخوریم در غیر این صورت اینکه چه بازیکنانی تعویض شدند یا اینکه چه کسانی در چه دقایقی جایگزین این نفرات شدند، شاید در وهله بعدی اهمیت پیدا کنند که اگر این‌طور می‌شد شاید فلان اتفاق می‌افتاد. اما در درجه اول فقط ضعف خط دفاعی و نفرات آن باعث شد استقلال با نتیجه‌ای سنگین از تیم اصفهانی شکست بخورد. من اگر جای سهراب بختیاری‌زاده بودم با همان اشتباه اول فلاح را تعویض می‌کردم، چون نشان داد تمرکز و صلابت لازم برای حضور در این میدان را ندارد. 

گل‌هایی که استقلال خورد خیلی به هم شبیه نبود؟ 

بله، درست است! کادرفنی وقتی دید حریف فقط روی عمق خط دفاع استقلال برنامه دارد باید عمق را می‌بست. حریف که از کناره‌ها کاری نمی‌کرد. فقط تو عمق پاس می‌دادند و اینجا باید کادرفنی سه مدافع خود را به هم نزدیک می‌کرد. این دیگر کاری داشت؟ مرادمند این‌ور لب خط، سیلوا وسط تنها بود و فلاح هم‌سوی دیگر لب خط و فضای باز زیادی در خط دفاعی استقلال وجود داشت. 

چطور می‌شود بهترین خط دفاعی چندسال اخیر فوتبال ایران امسال به‌یک‌باره تا این اندازه شکننده ظاهر شده و در ۷ بازی ۱۱ گل می‌خورد؟ 

ساختار دفاعی تیم تغییر کرده است. درهرصورت برای رسیدن به این منظور باید هافبک دفاعی خوب در میانه میدان داشته باشید تا کمربند وسط زمین خود را محکم کنید. در این بازی ما روزبه را هم نداشتیم، درحالی‌که این بازیکن واقعاً عصای دست مربی به‌شمار می‌رفت و به‌نوعی فرمانده میدان محسوب می‌شود. او در بازیسازی بسیار خوب است و تیم را به‌خوبی هدایت می‌کند اما یک هافبک دفاعی خوب برای نتیجه‌گرفتن در تیم لازم است. گل سرسبد بازیکنان در میدان برای یک مربی همان هافبک دفاعی است. استقلال پارسال چنین بازیکنی را داشت. شاید روزبه هم همان بازیکن قاطع میانه میدان نبود. روزبه بود، مهدی‌پور یا نیک‌نفس و حامدی‌فر هم اضافه می‌شدند و خیلی کمک‌حال تیم می‌شدند. اینها همگی تأثیر داشتند. اندونگ هم بازیکن خوبی به‌شمار می‌رود اما او نمی‌تواند در این پست کمک کند، بلکه باید او را به یک خط جلوتر منتقل کرد. همه اینها دست به دست هم داده تا به خط دفاعی فشار آمده و امسال تیم آنطور که باید در خط دفاعی صلابت نداشته باشد. 

با این وضعیتی که از آن صحبت می‌کنید، جلوی النصر در بازی امشب با حضور بازیکنانی مانند رونالدو و… چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

در فوتبال هر اتفاقی می‌افتد اما فکر نمی‌کنم شرایط آن طوری هم باشد که قبلا در بازی با العین اتفاق افتاد. آنقدر هم اختلاف بین دو تیم وجود ندارد. شما مطمئن باشید بازیکنان تیم برای این بازی که اتفاقا در خارج از خانه برگزار می‌شود از توان سرشاری برخوردارند و نسبت به بازی با ذوب آهن انگیزه بیشتری دارند، ضمن اینکه این دیدار در یک شرایط خوب محیطی ازجمله چمن مطلوب و شرایط هواداری خوب برگزار می‌شود. به هر حال همه اینها کمک می‌کند استقلالی‌ها به نتیجه‌گیری در این بازی امیدوار باشند. نتیجه بازی با ذوب آهن یک اتفاق بود که هر چندسال یک بار تکرار می‌شود. اما باز هم تاکید می‌کنم که کار سخت است؛ اینکه تصور کنیم که تیم نبازد و به یک امتیاز بازی برسد یا بخواهد حریف را شکست بدهد، کار دشوار است و باید برای موفقیت تلاش مضاعف و تدبیر بیشتری به خرج بدهد. ولی آنقدری هم اختلاف نیست که فکر کنیم قرار است با سوت پایان این بازی، فاجعه‌ای رخ بدهد! شاید اختلاف دو تیم همین رونالدویی باشد که این روزها در شرایط فوق العاده به‌سر می‌برد. او فرصت گیرش بیاید خیلی تاثیرگذار است و اجازه نمی‌دهد فرصت‌ها به راحتی از بین برود. اما بچه‌های ما هم برای بازی جلوی این بازیکن انگیزه زیادی دارند و این‌ور قضیه را هم باید دید. 

به نظر می‌رسد اتفاق خوبی رخ داد؛ اینکه باشگاه راضی شد تا حسینی برگردد. 

این تصمیم که گرفتند اشتباهی بود. هیچ جای دنیا بازیکن را این‌طوری تنبیه نمی‌کنند. می‌توان بازیکن را جریمه نقدی کرد نه اینکه او را بازی ندهند. اینکه چیزی را حل نمی‌کند و این یک‌جور خودزنی و به ضرر باشگاه است. می‌توان به‌خاطر مصاحبه خلاف واقع بازیکن را جریمه نقدی کرد اما اینکه بازیکن را یک بازی کنار بگذارند و دوباره اضافه‌اش کنند، الان این شد تنبیه؟! 

درباره فاز هجومی به نظر می‌رسد ضعف استقلال در این فاز مشهود باشد. 

بله، درست است. بازیکن تاثیرگذار در این فاز نداریم ضمن اینکه لو رفتن تاکتیک استقلال بیشتر به این دلیل است که چیز خاصی ارائه نمی‌دهد! این بحث هم فقط به خط حمله مربوط نمی‌شود، بلکه این تیم کلا مشکل دارد و بیمار است. هرچند با این بازیکنانی که دارد قابل‌حل است و می‌توان شرایط را درست کرد. استقلال ابزارش را دارد فقط یک معمار خوب می‌خواهد که آن‌ها را به‌درستی در کنار هم قرار داده و این تیم را از نو بسازد. 

موسیمانه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

شناختی روی این مربی ندارم و فقط رزومه‌اش را دیدم. باید دید شرایطش در ایران چطور است. آیا تاکتیکی که می‌خواهد کار کند مهره‌های مدنظرش را دارد و باید به او زمان داد.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn