تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 8:51
12 بازدید
کد خبر : 358456

جزئیات دخل و خرج ۱۴۰۴

جزئیات دخل و خرج ۱۴۰۴

بودجه عمومی کشور نیز به بیش از ۶۴۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است. بخش دوم لایحه بودجه حداکثر ظرف ۱۰روز پس از ابلاغ بخش اول به مجلس ارسال خواهد شد.مطابق لایحه ۱۴۰۴ سود سهام شرکت‌های دولتی ۶۰همت، مالکیت دولت در بخش ارتباطات ۲۶ همت، بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن ۵۵همت، درآمد حاصل از فروش کالا

بودجه عمومی کشور نیز به بیش از ۶۴۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است. بخش دوم لایحه بودجه حداکثر ظرف ۱۰روز پس از ابلاغ بخش اول به مجلس ارسال خواهد شد.مطابق لایحه ۱۴۰۴ سود سهام شرکت‌های دولتی ۶۰همت، مالکیت دولت در بخش ارتباطات ۲۶ همت، بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن ۵۵همت، درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات ۶۰ همت و سایر درآمدها‌ ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.جمع درآمدهای دولت در سال۱۴۰۴و ترازعملیاتی ۲۲ هزار و ۷۵۶ همت پیش‌بینی شده که از افزایش ۴۲ درصدی نسبت به سال گذشته حکایت دارد. برای بودجه عمرانی هم ۷۱۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده است.
   
رشد ۳۲ درصدی درآمدهای نفتی
بنا بر بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ میزان منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی نسبت به سال ۱۴۰۳ معادل ۳۲ درصد رشد خواهد داشت‌. در لایحه بودجه سال آینده منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی ۲۱ میلیون و ۷۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. قیمت هر بشکه نفت صادراتی در بودجه ۱۴۰۴ با نرخ ۵۷.۵یورو یا ۶۳ دلار و بهای هر متر مکعب گاز صادراتی ۰.۳یورو تعیین شده است.میزان تولید نفت سه میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز، مقدار خالص صادرات گاز طبیعی ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال و میزان تولید میعانات گازی ۶۹۰ هزار بشکه در روز عنوان شده است. سهم صندوق توسعه ‌ملی هم ۴۸ درصد ‌از منابع حاصل از صادرات نفت خام،میعانات گازی وخالص ‌صادرات گازاست.البته براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده که دولت از صندوق توسعه ملی ۵۴۱همت از منابع صندوق توسعه ملی استقراض کند.
   
رشد ۳۹ درصدی درآمدهای مالیاتی
سقف درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۴نسبت به سال گذشته با رشدی۳۹درصدی نسبت به قانون بودجه امسال به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.سهم خالص حقوق ورودی گمرکی در لایحه بودجه سال آتی نسبت به امسال رشدی ۸۵ درصدی دارد. طبق لایحه بودجه ارائه شده به مجلس برای سال آینده ارزش کل واردات ۶۱.۲میلیارد یورو در نظر گرفته شده که درصدی از آن به عنوان حقوق ورودی و گمرکی به درآمدهای دولت اضافه می‌شود.
   
رشد ۱۷۵ درصدی فروش اوراق
طبق جدول سقف واگذاری دارایی‌های مالی درسال۱۴۰۴،انتشار اوراق از ۲۵۵ هزار در بودجه ۱۴۰۳ به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، واگذاری سهام از ۶۰ هزار به ۱۳۵هزار میلیارد تومان و استقراض از صندوق توسعه ملی ۵۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. فروش اوراق مالی اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ با رشدی ۱۷۵ درصدی از ۲۵۵همت در قانون بودجه ۱۴۰۳ به ۷۰۰ همت رسیده است.
   
معافیت‌های مالیاتی
براساس تبصره یک بخش اول لایجه بودجه، مجموع معافیت‌ها،نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی وحقوقی از محل مجموع درآمدهای حاصل‌شده برای عملکردسال۱۴۰۴ کلیه مؤدیان به‌استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی، برای افراد حقیقی تا سقف ۷۵ میلیارد تومان و برای اشخاص حقوقی تا ۷۵۰ میلیارد تومان از درآمد مشمول مالیات قابل اعمال است. همچنین معافیت مالیاتی حقوق در بودجه سال آینده صد درصد افزایش یافته است و به ۲۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که می‌تواند به بحث عدالت کمک کند.
   
۱۱ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی
طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، دولت و دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک مرکزی، مجازند نسبت به ۱۱میلیارد یورو(۱۲میلیارددلار)برای واردات صرفا کالاهای اساسی کشاورزی،دارو ومواد اولیه آن، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک اطفال و مواد اولیه به نرخ ترجیحی اقدام کنند. براساس لایحه بودجه سال آینده نرخ تسعیر کالاهای اساسی به صورت شناور و متناسب با تورم در نظر گرفته شده است. بر اساس تبصره ۱۲لایحه بودجه ۱۴۰۴ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر درسال آینده به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.در بند۲ تبصره۱۲لایحه بودجه آمده است که حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان(مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری) به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. همچنین حداقل حقوق کارمندان را ماهانه ۱۲میلیون تومان و برای بازنشستگان ۱۰میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. امتیاز کمک‌هزینه عائله‌مندی وحق اولاد برای شاغلان مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ترتیب ۳۶۲۵ و ۲۹۶۷ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای سایر مشمولان ماده مذکور تعیین شده است.
   
منابع یارانه نقدی
طبق لایحه بودجه سال‌آینده مجموع یارانه‌نقدی درلایحه بودجه ۱۴۰۴،مستمری خانوارهای تحت‌پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی‌(ره) و سازمان بهزیستی کشور ۴۰۵ هزار میلیارد تومان و یارانه نان۲۵۰هزارمیلیارد تومان است. در بودجه لایحه ۱۴۰۴، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است یارانه نقدی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و یارانه آرد و نان را مستقیما به حساب ذی‌نفع نهایی پرداخت کند.
   
حقوق گمرکی گوشی‌های تلفن‌همراه 
طبق لایحه بودجه سال آینده، حقوق گمرکی گوشی‌های تلفن همراه وارداتی بالای ۶۰۰ دلار در رویه تجاری ۱۵ درصد و در سایر رویه‌ها ۳۰ درصد محاسبه و دریافت خواهد شد. واردات این کالاها از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز مشمول این حکم می‌شود.
   
مالیات خودروهای بالای ۵ میلیارد
براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ انواع خودروهای سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۵۰ میلیارد ریال است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌گردند.براساس بند(ت) لایحه بودجه سال آینده، برای خودروهای بالغ بر پنج میلیاردتومان که به موجب این بند برای آن مالیات وضع شده وبایستی یک درصدمبلغ مازادراسالانه به عنوان مالیات پرداخت کنند،پیش ازپرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال(شامل مالیات بر دارایی)، نقل‌و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند.وزارت نیرو بر اساس لایحه بودجه مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بها به‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب تا الگوی مصرف آب برای مشترکین خانگی (و تا ظرفیت قراردادی برای مشترکین غیرخانگی) آب، مبلغ ۲۰۰۰ ریال و به‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاترازالگوی مصرف آب برای مشترکین خانگی(وتا ظرفیت قراردادی برای مشترکین غیرخانگی) آب مبلغ ۴۰۰۰ ریال از مشترکان خانگی و غیر خانگی دریافت و به حساب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. همچنین برای معوقات گازبها ناشی از پرداخت پس از موعد جریمه موضوع مادۀ ۱۹۰ قانون مالیات مستقیم ۲.۵درصد ماهانه به ازای هر ماه محاسبه و از بدهکاران اخذ می‌شود. در لایحه بودجه ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده حداقل ۷۰ درصد منابع مالی بند(ب) تبصره ۱۵،جهت پرداخت تسهیلات به طرح‌ها و پروژه‌های حمایت از تولید و اشتغال با اولویت تأمین مالی مشارکت عمومی- خصوصی در سطح استانی با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اختصاص می‌یابد.

ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی حذف نمی‌شود
محمد قاسمی،سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه وبودجه با بیان این‌که ازسیاست شوک‌آور حذف ارز۴۲۰۰تومانی درس گرفتیم، گفت: خط قرمز سیاست بودجه‌ای این است که به معیشت مردم شوک وارد نشود. قرار نیست ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی حذف شود، بلکه آهنگ رشد در طول سال نسبت به رشد نقدینگی و سایر متغیرها با تعدیل‌هایی همراه خواهد بود. 

بودجه ۱۴۰۴؛ از افزایش بودجه عمرانی تا کسری بودجه
رئیس سازمان برنامه و بودجه خود در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: هدف ما جلوگیری از اثر تورمی است و این‌که پول‌های دولت در جایی رسوب نکند. سید‌حمید پورمحمدی تاکید کرد: تلاش شد اثر بودجه سال آینده در رشد اقتصادی به صورت خوبی دیده شود و احکام و تبصره‌های بودجه نهایت کمک را به ثبات بازار‌ها داشته باشد. وی افزود: بودجه عمرانی نسبت به سال قبل ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است و ۲۰۰هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی صرف طرح‌های عمرانی می‌شود. علاوه بر این ۲۰۰هزار میلیارد تومان از بدهی بانک‌ها و ۲۰۰هزار میلیارد تومان از بدهی‌های تأمین اجتماعی نیز پرداخت خواهد شد.پورمحمدی گفت: ضریب حقوق ۲۰درصد افزایش می‌یافت اما در مورد خانواده‌های مشمول این قانون ممکن است با توجه به جمعیت به ۲۸ درصد و ۳۰ و چند درصد رشد کند. وی ادامه داد: تلاش شد بودجه، حامی ثبات اقتصادی کشور باشد و هیچ فشاری به ثبات کشور در بازار پول و سرمایه وارد نشود و بازارها توسط بودجه مورد حمایت قرار گیرند. وی با بیان این‌که ۸۵۰‌هزارمیلیارد تومان کسری بودجه داریم، گفت: کسری بودجه را شفاف بیان کردیم تا مجبور نباشیم سال آینده از صندوق توسعه ملی کمک بگیریم.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn