تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 14:01
11 بازدید
کد خبر : 358747

مهارت‌افزایی را از وزارت علوم شروع کنید!

مهارت‌افزایی را از وزارت علوم شروع کنید!

زهرا رمضانیخبرنگار اهمیت ارائه مهارت‌های موردنیاز بازار کار به دانشجویان موضوع تکراری و پراهمیتی است که بارها به طرق مختلف درباره آن نوشته و صحبت شده است، مسئله‌ای که روز گذشته نیز بهانه‌ای برای گردهمایی متولیان مختلف مرتبط با این حوزه تحت‌عنوان دومین همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی

زهرا رمضانیخبرنگار

اهمیت ارائه مهارت‌های موردنیاز بازار کار به دانشجویان موضوع تکراری و پراهمیتی است که بارها به طرق مختلف درباره آن نوشته و صحبت شده است، مسئله‌ای که روز گذشته نیز بهانه‌ای برای گردهمایی متولیان مختلف مرتبط با این حوزه تحت‌عنوان دومین همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی در دانشگاه علم و صنعت شد. همایشی که حواشی آن جای اصل ماجرا را گرفت تا بار دیگر نشان داده شود افزایش مهارت‌افزایی در کشور بیشتر به حرف اهمیت دارد و وقتی فرصت عمل می‌رسد، مسئولان اصلی ترجیح می‌دهند در زمره غایبان قرار بگیرند.

تصمیم‌گیران آموزش‌های مهارتی؛ غایبان اصلی همایش

اولین حاشیه اصلی این همایش را باید تغییرات قابل‌تأمل در میهمانان حاضر دانست. با وجود اینکه پوستر دومین دوره این همایش که قرار بود در سطح ملی! برگزار شود از مدتی قبل در کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی مختلف دست‌به‌دست می‌شد اما تغییرات دقیقه نودی به‌خصوص در میهمانان دعوت‌شده، نشان می‌داد خبری از برگزاری همایش در سطح ملی نیست و گویی مسئولان چه در سطح وزارت علوم و چه در مجلس ترجیح می‌دهند حتی به‌اندازه حضور در چنین همایشی هم اهمیتی به مهارت‌افزایی ندهند. براساس جدول برنامه‌هایی که در آخرین ساعات روز یکشنبه ۲۹ مهرماه اعلام شد قرار بود به‌ غیر از وزیر علوم، معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون آموزش، رئیس سازمان اداری و استخدامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ازجمله میهمانان ویژه افتتاحیه باشند که از بین اسامی ذکرشده تنها معاون پژوهشی وزیر علوم بود که خودش را به این همایش رساند. هرچند حضور او نمی‌توانست بی‌توجهی بخش قابل‌توجهی از مدعوین به این مراسم را جبران کند و عملاً افتتاحیه سوت‌وکوری را شاهد بودیم.

سروسامان دادن‌های دقیقه نودی هم نتیجه نداد!

بی‌میلی حضور مسئولان در این همایش تنها به بخش افتتاحیه خلاصه نشد، بلکه به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران مجبور شدند تا میهمانان مربوط به سه میزگردی را که در حاشیه این همایش و به‌منظور تبادل‌نظرات متخصصان برگزار شده بود هم جایگزین کنند. تا جایی که در جدول برنامه‌هایی که همزمان با همایش به دست اهالی رسانه رسید، نه‌تنها خبری از میهمانانی که در پیش‌تر حضور آنها در این همایش اعلام‌شده بود به چشم نمی‌خورد، بلکه حتی برخی میهمانان جدید مانند سخنگوی کمیسیون آموزش که نام آنها در دور دوم جایگزینی‌ها به چشم می‌خورد، بازهم به این همایش نیامدند تا این بار نشان داده بود بی‌نظمی در روند برگزاری همایش ملی مهارت‌افزایی، حتی بعد از اصلاحیه‌ها همچنان باقی‌ مانده است. حاشیه جالب دیگر این همایش را هم باید شروع زودهنگام آن دانست؛ چراکه بر‌اساس برنامه‌ریزی اولیه بنا بود همایش از ساعت ۹ شروع شود که در تصمیمی عجیب از ساعت ۸ آغاز به کار کرد

خلوتی مراکز هدایت شغلی مستقر در دانشگاه علم و صنعت

 از عدم حضور قابل‌تأمل میهمانان در این دوره از همایش که بگذریم، باید عنوان کرد حتی میزهایی که با عنوان مراکز هدایت شغلی دانشگاه‌های مختلف مانند خواجه‌نصیرالدین طوسی، علمی کاربردی، علم و صنعت، تبریز، اصفهان، ملی مهارت و… در راهروی قبل از سالن برگزاری همایش برپا بودند هم نتوانستند نظر شرکت‌کنندگان را به خود جلب کنند؛ تا جایی که پیمان صالحی و زمانی رئیس سازمان ملی مهارت را باید جزء معدود بازدیدکنندگان از این میزها به‌حساب آورد، بازدیدی که البته در زمان استراحت انجام شد و عملاً فرصتی برای تبادل‌نظر بین کارشناسان حاضر در این غرفه‌ها و مسئولان فراهم نکرد.

مدیریت ضعیف در روند برگزاری این دوره از همایش به حدی مشهود بود که درطول روند برگزاری پنل دوم با عنوان «استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای در سطوح اشتغال» صدای برخی از حضار بلند شد و جالب اینکه مجری برنامه این اعتراض را بحق دانست؛ همایشی با مدیریت ضعیف که نه‌تنها نمی‌تواند دستاوردی را برای ارتقای وضعیت مهارت‌آموزی دانشگاه‌های کشور فراهم کند، بلکه می‌توان از این به‌عنوان همایش ضدمهارت افرایی یاد کرد. همایشی که خالی شدن صندلی‌های سالن هم نشان می‌داد نتوانسته حتی نظر شرکت‌کنندگان را جلب کند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn