تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 15:18
7 بازدید
کد خبر : 358824

بریکس فرصتی برای خروج از سلطه غرب است

بریکس فرصتی برای خروج از سلطه غرب است

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان روز چهارشنبه در شانزدهمین اجلاس سران بریکس افزود: امروز در حالی نخستین اجلاس بریکس جدید را برگزار می‌کنیم که امیدها برای ایجاد یک جهان عادلانه‌تر، امن‌تر و شکوفاتر در دنیای پس از جنگ سرد هنوز فرصت تحقق پیدا نکرده و میل به سلطه‌گری و یکجانبه‌گرایی همچون آفتی کشنده بنیان‌های صلح و

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان روز چهارشنبه در شانزدهمین اجلاس سران بریکس افزود: امروز در حالی نخستین اجلاس بریکس جدید را برگزار می‌کنیم که امیدها برای ایجاد یک جهان عادلانه‌تر، امن‌تر و شکوفاتر در دنیای پس از جنگ سرد هنوز فرصت تحقق پیدا نکرده و میل به سلطه‌گری و یکجانبه‌گرایی همچون آفتی کشنده بنیان‌های صلح و همکاری جهانی را مورد تهدید قرار می‌دهند.

وی افزود: طی بیش از ۳ دهه‌ای که از فروپاشی نظام دو قطبی می‌گذرد، این مسأله به وضوح آشکار شده است که از دیدگاه دولت‌های غربی، صلح، دموکراسی، رفاه و توسعه، تنها از  مسیر تعیین شده و تعریف شده از سوی آنها قابل تحقق است.

رئیس جمهور تصریح کرد: نتیجه این نگاه انحصارطلبانه تاکنون افزایش خشونت، جنگ و تروریسم از یک سو و استفاده بی‌سابقه از ابزار تحریم‌های اقتصادی و سیاسی از سوی دیگر بوده است.

پزشکیان ادامه داد: براساس آمارهای موجود، ایالات متحده بیش از ۳ برابربیشتر از یک دهه قبل مبادرت به اعمال تحریم علیه سایر کشورهای جهان کرده است. روی دیگر این سکه یکجانبه‌گرایی غرب تاکنون، وقوع جنگ‌های مختلف بوده است که ظالمانه‌ترین و دردناک‌ترینِ آنها هم‌اکنون در فلسطین اشغالی و لبنان در جریان است.

پزشکیان افزود: شکل‌گیری، تداوم و گسترش بریکس در ۱۵ سال گذشته فرصتی برای کشورها و جامعه جهانی بوده است تا سرنوشت خود را صرفاً به خواسته‌ها و تمایلات دولت‌های غربی گره نزده و راه‌هایی برای مشارکت گسترده‌ترِ تمامی قدرت‌های در حال ظهور در حکمرانی اقتصاد جهانی را فراهم کنند.


به آرمان بریکس برای اصلاح حکمرانی جهانی باور داریم

پزشکیان ادامه داد: کشورهای مستقل دیگر نمی‌توانند تاوان سیاست‌های نادرست مالی و یا ناکارآمدی ایالات متحده آمریکا در مبارزه با فساد سازمان یافته را بپردازند.

وی افزود: جهان امروز با مشکلات فراوانی در زمینه امنیت غذایی، بحران بدهی‌ها، تغییرات اقلیمی و شکاف شمال و جنوب مواجه است، چاره‌اندیشی برای این مشکلات، بیش از هر جای دیگر به کشورهای در حال توسعه و جنوب را در معرض تنش قرار داده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: بریکس و آرمان خود برای انعکاس صداهای شنیده‌نشده با جدیت بیشتری عمل کند و سازوکار گفتگوی بریکس با سایر کشورها را دنبال کند.

وی تاکید کرد: به آرمان بریکس برای اصلاح حکمرانی جهانی و چندجانبه گرایی و ترویج صلح و امنیت و رشد اقتصادی فراگیر باور داریم. مصرانه تلاش می‌کنیم که بریکس به دور از سیاست زدگی و منازعات ژئوپلتیک وظیفه اصلاح ساختار حکمرانی اقتصادی جهان و ایجاد فرصت‌های جایگزین برای توسعه کشورهای جنوب را با موفقیت به پیش برد.

وی با تاکید بر این که رشد اقتصادی فراگیر جهانی تنها در سایه صلح و امنیت همگانی قابل دستیابی و تحقق است، گفت: آنچه امروز در فلسطین و لبنان شاهد آن هستیم، تعمیق بحران‌های جنگ و خشونت از طریق نادیده گرفتن حقوق اولیه مردمی است چیزی جز حق حاکمیت بر سرزمین‌های اجدادی خود نمی‌خواهند.

رئیس جمهور تاکید کرد: تداوم این وضعیت در غزه جهان را در خطر گسترش ناامنی و جنگ قرار خواهد داد.

وی افزود: از تمامی اعضای مجموعه ارزشمند و تاثیرگذار بریکس تقاضا دارم که از تمام ظرفیت‌های خود برای توقف جنگ در غزه و لبنان، رسیدگی به آوارگان و کاهش تنش در منطقه استفاده کند.


بریکس نباید فقط یک باشگاه گفت‌وگو باشد

رئیس جمهور تاکید کرد: نهادسازی‌های بریکس مانند بانک توسعه نوین و صندوق اندوخته احتیاطی باید مسئولیت بیشتری درتامین مالی پروژه‌های کشورهای عضو و مقابله با ناترازی پرداخت‌ها بر عهده بگیرد.

پزشکیان افزود: هر یک از کشورهای عضو بریکس باید پیشرفت و توسعه اعضای دیگر را  پیشرفت و توسعه خود بداند و رقابت سالم و همکاری متقابل به عنوان یک اصل محوری مورد تأکید قرار بگیرد.

وی با تاکید بر این که بریکس نباید فقط یک باشگاه گفت‌وگو باشد، اظهار داشت: تصمیم های بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشند و ابزارهای متناسب برای تحقق آن‌ها پیش‌بینی گردد.

رئیس جمهور افزود: رشد سطح همکاری اقتصادی از جمله میزان سرمایه‌گذاری و تجارت متقابل میان اعضاء بریکس می تواند به عنوان معیار و شاخص موفقیت یا عدم موفقیت بریکس به صورت سالانه مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور ایجاد مرکزی برای گردآوری تجمیع و ارزیابی داده های اقتصادی کشورهای عضو امری ضروری است.

 وی تاکید کرد: راه اندازی یک پلتفرم تجارت الکترونیک مشترک برای کشورهای بریکس به منظور تسهیل خرید و فروش محصولات بین این کشورها و کاهش وابستگی به بازارهای بین‌المللی، توسعه و پیاده‌سازی سامانه‌های پرداخت موبایلی بین‌المللی بر اساس ارزهای ملی کشورهای بریکس، راه اندازی سامانه‌های حمل و نقل هوشمند در مناطق اقتصادی و صنعتی بریکس که با استفاده از داده‌های بلا درنگ هوش مصنوعی به بهبود لجستیک و کاهش تأخیر تحویل کالاها کمک می‌کند از جمله موضوع‌های دیگری است که در تصمیم‌گیری‌های بریکس باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn