فرهیختگان: بیستوهشتمین نشست از سلسلهنشستهای «دانشگاه؛ خانه گفتوگو» با موضوع «هماندیشی پیرامون خیزش جدید علمی» هفته گذشته با حضور جمعی از اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بهصورت حضوری و مجازی برگزار شد و اساتید دانشگاه به ارائه دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند. «فرهیختگان» بخشهایی از این نشست را در ادامه منتشر میکند.
خیزش جدید علمی باید از وجود استاد آغاز شود
معصومه رشاد عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد واحد رودهن: در موضوع خیزش جدید علمی کشور، مخاطبان هم دانشپژوهان و دانشجویان هستند و هم اساتید و صاحبان فن و مسئولان. یک مفهوم بسیار انتزاعی در قالب موارد خاص. وقتی به خیزش علمی اشاره میکنیم از رتبه دانشگاهی، رتبه اساتید، از درک معلومات و حسنیات یک استاد دانشگاه صحبت میکنیم که بر سر کلاس حضور دارد. خیزش جدید علمی ابتدا از وجود خود استاد باید آغاز شود. زمانی که ساختارهای معناسازی و ساختارهای بیناذهانی مشترک را از این خیزش جدید علمی در مجامع علمی سراغ میگیریم حتما باید به روز و نو باشیم. هوش مصنوعی یک بحث جدید است ولی اساتید کمتر به این بحث توجه و کمتر این خیزش را ایجاد میکنند که آن را فراگیرند و از آن استفاده کنند. چرا؟ چون استاد دانشگاه علاوهبر مسائل تدریس، دغدغههای دیگری نیز دارد. یکسری دغدغههای مالی برای اساتید وجود دارد یا برخی دیگر دغدغهها و مسئولیت اجرایی دارند. این خیزش را از وجود خود استاد شروع کنیم. معنا گرفتن ساختارهای بیناذهانی را از اساتید شروع کنیم و در کنار اساتید دانشگاه دانشپژوهان و مسئولان کشور باید این خیزش جدید علمی را معنا کنند. باید زیرساختهای ساختارهای هویتی تکوینی و تعاملی را مشخص کنیم و ببینیم آیا بحث خیزش علمی به معنا خاص است یا عام؟ اگر در بحث خاص است چه بعدهایی دارد؟ مراکز علمی که وابسته به آنها هستیم این خیزش را برای ما چگونه معنا میکنند؟ دورههای آموزشی، دورههای ضمنخدمت، دورههای ضیافت، آیا این دورهها معناهای ساختارهای بیناذهانی بین اساتید ایجاد میکند؟ این خیزش را تبدیل به گفتمان کنیم. اگر خیزش بوده، این خیزش جدید چه معنایی دارد؟ و اگر در گذشته بوده معنای جدید آن چیست؟ ابتدا از اساتید شروع کنیم و بعد در سطح مسئولان اجرایی کشور این خیزش باید معنی شود. امروز وظیفه ما اساتید خطیر شده و ما مورد سوال قرار میگیریم. دانشجویان ما در فضای مجازی و بهروزند. اگر به روز نباشیم مطمئنا جایگاه علمی و رستهای که مقاممعظمرهبری و مراجع علمی آن را عنوان میکنند، نخواهیم داشت.
باید تعریف مشخصی از خیزش داشته باشیم
بوذرجمهری عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد: باید آسیبشناسی کنیم، وقتی رهبری صحبتی را دارند در جهت آن حرکت میکنیم یا ضد آن حرکت میکنیم؟ درخصوص ارزیابی آیا اشتباه نمیکنیم که تعداد مقاله، تعداد مجله، تعداد دانشجویان و تعداد مراکز آموزشی را ملاک قرار میدهیم؟ چه کسی گفته اینها ملاکند؟ وقتی مجله تاسیس میشود هدف آن چیست؟ چرا میخواهد سردبیر شود؟ استادی ظرف ۴ سال قریب به ۱۵ مقاله نوشته بود. سوال شد که چگونه توانسته؟ فهمیدیم چون معاون پژوهشی بوده، سر گردنه نشسته و هرکسی که بودجهای چیزی میخواهد…! با این موارد که نمیتوانیم از خیزش علمی بگوییم. وقتی ما حس میکنیم نیاز به مقاله داریم برای ارتقایمان میرویم مجله درست میکنیم. اینکه خیزش نیست. ما باید تاثیرات مقالات و مجلات در مسائل جامعه را دنبال کنیم. ممکن است این مسئله به صنعت یا به فرهنگ مربوط شود. درواقع سازمانها و مراکز باید طرح مسئله کنند اما نمیکنند. در بحث خیزش باید تعریف داشته باشیم، ارزیابیهایمان اصولی باشد. مسائل کشور مطرح شود و به ازای این مسائل دانشجویان و دانشگاه طراحی کنند و نسبت به آن نظام آموزشی ایجاد کنند.
متن کامل گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.