سعید موتمنی رییس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتوگو با نبض بازار اظهار کرد: واردات خودرو بیشتر به منظور تنظیم بازار و در زمانی که نمیتوانیم نیاز داخلی و سلیقههای مشتریان را تامین کنیم صورت میگیرد و منجر میشود فاصله قیمتی موجود میان کارخانه و بازار از بین برود.
موتمنی ادامه داد: در سالهایی که واردات ممنوع بود، مشتری برای خرید خودرو مبلغ بیشتری پرداخت میکرد اما کیفیت خودروهایی که تحویل مشتریان میشد مناسب نبوده و هزینهها بالا بود یعنی مشتری برای خرید خودرو دو بار پول پرداخت میکرد، یک بار برای خرید خودرو و یک بار برای تامین قطعات یدکی، چرا که تولیدات داخلی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و در مدت زمان کوتاهی پس از خرید نیا به تعمیر دارند.
وی با بیان اینکه تاثیر وارادت خودرو را میتوانیم از هم اکنون در بازار مشاهده کنیم، گفت: تعداد خودوهایی که وارد کشور شده تاثیر خود را بر روی خودروهای مونتاژی گذاشته و منجر به کاهش قیمتها شده است. به عنوان نمونه قیمت کرولا که حدود ۸ ماه پیش حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود الان با قیمت کمتری به دست مشتری میرسد و اختلاف قیمت مصوب با قیمت بازار حدود ۳۰۰ میلیون تومان شده است.
رییس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو همچنین با اشاره به اینکه واردات خودرو منجر به بهبود کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد، عنوان کرد: سازمان استاندارد حدود چند سال پیش هر سه ماه یا هر دو ماه گزارش خود را در زمینه کیفیت خودروها ارائه میکرد اما در حال حاضر از این اقدام امتناع میکند. در حال حاضر خودروهای داخلی چه ارزان قیمت چه گران قیمت، از هر نظر مصرف سوخت یا قطعات از استاندارد پایینی برخوردار هستند.
اگر خودرو طی چند سال گذشته وارد میشد هیچ گاه شاهد فاصله قیمتی نبودیم
موتمنی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در نظر گرفتن دو میلیارد دلار در بودجه کشور برای تامین واردات خودرو کافی است، عنوان کرد: هر کالایی یه نیاز بازاری دارد، فرض کنید اگر خودرو طی چند سال گذشته وارد میشد یا به اندازه کافی تولید داشتیم که نیاز بازار را تامین کند، هیچ گاه ما فاصله قیمتی نداشتیم.
وی با بیان اینهک باید نسبت به تقاضای بازار، خودرو به حساب تولید کرد یا واردات انجام داد، گفت: باید به سلیقههای مشتریان احترام گذاشت تا فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار را از بین برد، تا قبل از سال ۹۷ اختلاف قیمتها در بازار و کارخانه دو تا سه درصد بود نهایتا ۵ درصد، اما الان اختلاف بسیار زیاد است تا جایی که به ۵۰ تا ۷۰ درصد رسیده و این نشان میدهد که نیاز بازار تامین نشده است.
رییس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو در پایان تاکید کرد: اگر فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار کاهش یابد، تقاضای کاذب نیز از بین میرود و هر فردی که نیا به خودرو دارد میتواند به صورت ماهانه یا روزانه خودروی مورد نظرش را از شرکتها تهیه کند.
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.