مدیران خودرو و کرمان موتور با ارز دولتی بی کیفیت ترین خودروها را وارد کردند

حسین رحیمی‌نژاد متخصص صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با نبض بازار در مورد تاثیر واردات خودرو بر روی بازار اظهار کرد: بحث واردات چند سالی است مطرح شده اما هیچ وقت انجام نشده و یا به تعداد بسیار پایینی انجام شده و تعداد بالای آن به چند شرکت که آنها را به اسم مونتاژکار می‌شناسیم انحصار داده شده است.

رحیمی‌نژاد با بیان اینکه واردات خودرو به منظور حمایت از شرکت‌های مونتاژکار متوقف بوده است، گفت: حالا به نظر می‌رسد که دولت در نظر دارد تا با توجه به بودجه‌ای که بسته شده و مواردی که در آن آمده چه در بحث تخصیص ارزها و چه در بحث درآمدهای دولت از محل تعرفه‌های گمرکی، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وارد کند که تا حدی هم روی جبران کسری بودجه حساب کرده است، به همین دلیل شاید این اتفاق به عملیاتی شدن نزدیکتر باشد.

واردات خودرو تاثیر مثبتی بر روی بازار خواهد داشت

وی با بیان اینکه اگر واردات خودرو صورت بگیرد، حتما تاثیرات مثبتی بر روی بازار خواهد داشت، عنوان کرد: از جمله در بحث قیمت انحصار مونتاژ کاران شکسته شده و قیمت‌ها متعادل خواهد شد، در حال حاضر قیمت خودروهای چینی که در بازار وجود داره ۳ تا ۴ برابر قیمت جهانی است و اگر با این اقدام انحصار مونتاژکاران از بین برود شاید برسیم به جایی که قیمت آنها به دو یا ۲.۵ برابر قیمت جهانی برسد.

متخصص صنعت خودروسازی همچنین با تاکید بر اینکه کیفیت محصولات نیز بهبود بخشیده خواهد شد، عنوان کرد: بعد از انجام واردات، بازار خودرو رقابتی خواهد شد به همین دلیل مونتاژ کاران مجبور می‌شوند گزینه‌های بهتری برای فرآیند مونتاژ خود انتخاب کنند، طبیعتاً فضای رقابتی بیشتر بر روی کیفیت هم تاثیرگذار است.

رحیمی‌نژاد با اشاره به خساراتی که عدم واردات به بازار خودرو وارد کرد، گفت: سالانه بیش از یک و نیم میلیون نیاز خودرو در کشور وجود دارد اما عرضه خودرو این سال‌ها روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو محدوده نگه داشته شده که این اختلاف باعث به وجود اومدن اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار و بالطبع ظهور قیمت‌های نجومی در بازار خودرو شده و فرصتی برای گران‌فروشی وارد کننده‌های انحصاری محصولات چینی یا همان مونتاژکارها به وجود آورده که یک آسیب جدی بوده به بازار وارد آورده است.

وی افزود: وقتی واردات انجام شود و محصولات جدیدتر وارد بازار شوند، این‌ها الگویی می‌شوند برای خودروسازها و قطعه‌سازان داخلی که از آپشن‌ها، امکانات و ویژگی‌های جدید آنها الگو بگیرند و آنها نیز این امکانات را به خودروهای خود اضافه کنند.

واردات بی‌رویه و بیش از حد صنعت خودرو را از بین می‌برد

کارشناس صنعت خودرو گفت: وقتی واردات انجام نمی‌شود، طبیعتاً جلوی رشد و پیشرفت‌ خودروسازان هم گرفته می‌شود البته با توجه داشت که واردات به تعداد درست انجام شود، واردات بی‌رویه و بیش از حد و خارج از کنترل طبیعتاً صنعت خودرو را از بین می‌برد.

رحیمی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در نظر گرفتن دو میلیارد دلار در بودجه کشور برای تامین واردات خودرو کافی است، عنوان کرد: نیازی نیست که پول بیشتری وارد صنعت خودرو شود، مسئله اصلی این است که این بودجه به درستی تخصیص داده شود با این رقم می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار خودرو قابل قبول وارد کشور کرد؛ این رقم، عدد مناسبی است و گره‌های زیادی را می‌تواند باز کند به شرطی که درست و در واقع به برندهای مناسب اختصاص یابد و به برخی برندهای بی‌کیفیت چینی که در چند سال اخیر وارد بازار ایران دارند داده نشود.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر مشاهده می‌کنیم که مدیران خودرو و کرمان موتور بی کیفیت‌ترین خودروهای جهان را با ارزی که به آنها اختصاص می‌یابد وارد کشور می‌کنند، اگر این ارز به وارد کننده‌ها و تولید کننده‌ها داده می‌شد شاهد اتفاقات بسیار بهتری در صنعت خودرو بودیم.

رحیمی‌نژاد گفت: اگر نصف ارزی که به مدیران خودرو و کرمان موتور داده می‌شود به ایران خودرو و سایپا اختصاص می‌یافت همه مشکلات بازار خودرو ما حل می‌شد و یا اینکه اگر نصف ارزی که به این دو شرکت داده می‌شود به وارد کننده‌های محصولات با کیفیت کره و ژاپنی داده می‌شد بسیاری از نیازهای بازار برطرف می‌شد.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر، بزرگ‌ترین معضل صنعت خودرو کشور ما شرکت‌های مدیران خودرو کرمان موتور هستند که به صورت انحصاری بی‌کیفیت‌ترین محصولات چینی را وارد کشور می‌کنند و موجب از بین رفتن حجم زیادی ارز می‌شوند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn