نوسانات قیمت ارز همواره بخشی از اقتصاد ایران بوده است و هر رویداد سیاسی، نظامی یا اقتصادی بر قیمت ارز و به تبع آن بر وضعیت اقتصادی و بازار خودرو تأثیرگذار بوده است. مسیح فرزانه، کارشناس حوزه خودرو، در مورد بهترین زمان برای خرید خودرو اظهار میکند که تحولات اخیر سیاسی تأثیرات خود را بر وضعیت اقتصادی و بازار گذاشته و باعث ایجاد یک بازار هیجانی شده است.
نوسانات شدید نرخ ارز، تحریمها و تغییرات سیاستهای دولتی همواره تأثیرات قابل توجهی بر بازار خودرو داشتهاند. در سالهای اخیر، این بازار با چالشهای متعددی روبرو شده است.
این وضعیت برای مردم ما تازگی ندارد، اما به رکود در بازار خودرو منجر شده است. یکی دیگر از عواملی که در حال حاضر به رکود این بازار دامن زده، عدم تعادل بین عرضه و تقاضاست. افرادی که در یکی دو سال گذشته به منظور سرمایهگذاری اقدام به خرید خودرو کرده بودند، اکنون خودروهای خود را برای فروش به بازار عرضه کردهاند و این موضوع باعث افزایش قابل توجه تعداد خودروهای موجود در بازار شده است.
همچنین هرگاه میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد، در بازار رکود ایجاد میشود و بهترین زمان برای کسی که بهعنوان مصرفکننده قصد خرید خودرو دارد، پیشبینی میشود این وضعیت در بازار خودرو تا اواخر دیماه امسال ادامه داشته باشد. در ۲ ماه پایانی سال که منتهی به سال نو میشود، در بازار خودرو شاهد رونق نسبی خواهیم بود و قیمتها کمی بالاتر خواهد رفت. پس اگر برای مصرف شخصی، قصد خرید خودرو را دارید، بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید.
سالهاست در بازار ایران به اشتباه همه خودروهای وارداتی برند لوکس شناخته میشوند. مسیح فرزانه، فعال و کارشناس بازار خودرو با اشاره به محبوبترین برندهای خودروهای وارداتی در ایران میگوید: از سالها پیش خودروهای آسیایی، مانند کیا، هیوندا و تویوتا در ایران در بین خریداران محبوبیت داشتهاند. در بازار به این نوع خودروها، خودروهای رند بازار گفته میشود.
حباب قیمتی این برندها از شهریور سال گذشته بسیار کم شده، این فعال و کارشناس بازار خودرو در اینباره توضیح میدهد: خودروهای مزبور به میزان زیادی دچار افت قیمت نیز شدهاند، به شکلی که مثلا قیمت آزاد تویوتا کرولا که ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان بود، در حال حاضر همین برند با مدل ۲۰۲۳ را میتوان به قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان خریداری کرد. این افت قیمت بهدلیل بالا رفتن میزان واردات خودروها بوده است، هرچقدر میزان واردات هر کالایی مخصوصا خودرو بالاتر برود، قیمت آن در بازار به قیمت کارخانه نزدیکتر شده و از نوسانات قیمتش کاسته میشود.
یکی از بزرگترین مشکلات در ارائه خدمات خودروهای وارداتی، نبود یا کمبود قطعات یدکی است. مسیح فرزانه وضعیت تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی را اینگونه توصیف میکند: وقتی یک خودرو به تعداد کافی وارد نمیشود، با معضل نبود قطعات یدکی مواجه میشود. قطعات یدکی بسیاری از خودروهای CKD چینی بهخصوص در مدلهای شاسیبلند، بسیار گرانقیمتهستند. بسیاری از قطعات ساده این خودروها مانند دوربین دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، جک در و… تقریبا میتوان گفت که در بازار موجود نیست.
هر خودرویی که بهصورت صفرکیلومتر خریداری شود، بعد از هر ۵ هزار کیلومتر کارکرد، باید برای تعویض فیلتر و روغن، به مراکز پشتیبانی مراجعه کند، این کارشناس خودرو درباره وضعیت خدمات پساز فروش در بازار خودرو توضیح میدهد: توجه به تعویض روغن و قطعات مصرفی، هم برای حفظ سلامت خودرو مفید است، هم اینکه باعث منقضی نشدن کارت گارانتی خودرو میشود اما از سال گذشته و با سرعت گرفتن واردات، سیاستگذاران بازار به موضوع خدمات پساز فروش، آنطور که باید، اهمیت ندادهاند، بهطوری که این موضوع در حال حاضر به یک چالش برای خودروهای وارداتی تبدیل شده است.
همچنین تعداد شرکتهایی که واردات خودرو انجام میدهند هرروز رو به افزایش است، خیلی از این شرکتها در حد و توانی نیستند که بتوانند یک مرکز ارائه خدمات پساز فروش تاسیس کنند و قانون نیز در اینباره اجباری را برای آنها نداشته است.
همین مسئله، خدمات پساز فروش را به یک چالش برای خودروهای وارداتی تبدیل کرده است. تعدادی از این واردکنندگان برای جبران این مسئله با شرکتهای قدیمیتر که در حوزه واردات بودهاند و خدمات پساز فروش نیز ارائه میکردند، قراردادهایی برای ارائه خدمات بستهاند، اما همچنان تعداد بسیاری از برندهای وارداتی، در ارائه خدمات دچار مشکلات فراوان هستند.